گوناگون

فاضلاب شهر کرمان با اعتبار کنونی تا 200 سال آینده هم اجرا نمی‌شود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان گفت: با اعتبار کنونی، فاضلاب شهر کرمان تا 200 سال آینده اجرا نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی کویر،«محمد طاهری» صبح امروز(شنبه هشتم شهریورماه) در نشست مطبوعاتی اظهار کرد: طی یک سال گذشته، دولت دستاوردهای خوبی در سایه‌ی هدایت‌های مقام معظم رهبری در ایجاد فضای آرامش توأم با تعامل را داشته است.

وی افزود: تابستان امسال برای کشور و به‌ویژه استان کرمان تابستان بسیار سختی در آب شرب بود و از سوی وزیر نیرو استان‌های اصفهان و کرمان روی خط قرمز اعلام شد.

طاهری با قدردانی از مردم و رسانه‌ها در زمینه‌ی توجه به وضعیت آب در تابستان امسال تصریح کرد: توانستیم شهر کرمان را با کمترین مشکل از این برهه رد و با صرفه‌جویی همگانی این مشکل برطرف و بحث آب شرب استان را کنترل کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان خاطرنشان کرد: این شرکت 69 شهر و 130 روستا را تحت پوشش قرار داده و بسیاری از روستاهای حاشیه‌ی شهرها از آب شرب شهری استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه بیش یک میلیون و 900 هزار نفر از خدمات این شرکت استفاده می‌کنند، اظهار کرد: 547 هزار مشترک با 655 هزار واحد مسکونی در استان کرمان زیر پوشش داریم.

طاهری گفت: کرمان تنها استان کشور است که 99 درصد منابع تأمین آب آن از چاه و بسیار خطرناک است.

وی افزود: اکثر استان‌ها و کلان‌شهرها حداقل 80 درصد آب‌های سطحی و سدها تغذیه می‌شوند اما همه‌ی آب شهر کرمان از آب چاه و سفره‌های زیرزمینی تأمین می‌شود که بحرانی برای استان است و مشکلات عدیده‌ای به‌وجود می‌آورد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان خاطرنشان کرد: هم‌اکنون 345 چاه، هشت قنات و دو چشمه با ظرفیت 8000 لیتر آب در ثانیه داریم که با 1080 کیلومتر خط انتقال، در 800 هزار مترمکعب مخزن ذخیره و با 8700 کیلومتر شبکه‌ی توزیع به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.

وی افزود: نرخ خدمات در استان کرمان بعلت پراکندگی، زیاد است و میانگین شبکه و خط انتقال استان کرمان نسبت به کشور 1.8 برابر است.

طاهری تصریح کرد: در یک سال گذشته، باوجود مشکلات مالی، 92 کیلومتر توسعه‌ی شبکه‌های آبرسانی برای خدمت‌رسانی به مشترکان جدید انجام شده هم‌چنین 88 کیلومتر بازسازی شبکه‌ی فرسوده، تعویض 13 هزار کنتور، 18 هزار مترمکعب مخزن ذخیره آب جدید در چند شهر احداث و در مدار بهره‌برداری قرار گرفته است.

وی افزود: 31 کیلومتر توسعه‌ی شبکه‌ی فاضلاب انجام و 2486 فقره انشعاب فاضلاب در شهر کرمان در یک سال گذشته نصب شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان گفت: هم‌اکنون در بخش فاضلاب 467 کیلومتر شبکه در شهرهای کرمان، ماهان و کهنوج عملیاتی، 11 کیلومتر خط انتقال اجرا و بهره‌برداری و یک واحد آزمایشگاه فاضلاب در حال فعالیت است.

وی با اشاره به اینکه در حال جمع‌آوری فاضلاب مسجد جامع کرمان هستیم، یادآور شد: با اعتبار کنونی، فاضلاب شهر کرمان تا 200 سال آینده اجرا نمی‌شود.

طاهری خاطرنشان کرد: در صورت واگذاری به بخش خصوصی، می‌توانیم امیدوار باشیم فاضلاب شهر کرمان ظرف شش سال آینده به اتمام برسد.

وی گفت: هفت پروژه‌ی آبرسانی شرکت آب و فاضلاب استان کرمان در ایام هفته‌ی دولت بهره‌برداری می‌شود که اعتبار آنها 171 میلیارد و 876 میلیون ریال است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان درباره بهداشت و کیفیت آب تصریح کرد: تا زمانی که از نظر بهداشتی از سالم بودن آب مطمئن نباشیم، اجازه‌ی ورود به مخازن ذخیره و شبکه‌های توزیع را نمی‌دهیم.

وی ادامه داد: مجهزترین آزمایشگاه جنوبشرق کشور در استان کرمان است و در بم، جیرفت، سیرجان و رفسنجان نیز آزمایشگاه میکروبی مستقل داریم.

طاهری گفت: روزانه به طور مستمر از اقصی نقاط شهرها، کولر باقی‌مانده شبکه تست و کیفیت آب به جد در استان دنبال می‌شود.

وی افزود: در برخی شهرها مانند شهر بردسیر در راستای پارامترهای بهداشت جهانی در حال ارتقاء کیفیت آب هستیم و برای ما مهم است که شاخص‌های آب در سطح بالاترین استانداردهای جهانی باشد و این کار یک شبه نیست.

طاهری با تأکید بر حفظ داشته ها، گفت: انتقال آب در دستور کار دولت است اما هیچ آبی با ارزش‌تر از دشت حسین‌آباد، جیرفت و سیرجان نیست چون در دسترس‌تر و ارزان‌تر است.

در مکان‌یابی مسکن مهر در استان کرمان اشتباه کردیم

وی ادامه داد: در استان کرمان باید داشته‌ها را در اقصی نقاط با حساسیت و تعصب حفظ کنیم و یکی از بحث‌ها بهداشت است که کمیته‌ی حفاظت آب را به ریاست استاندار داریم و ماهانه برای حفظ حریم سفره‌های آب تشکیل می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان با اشاره به احداث مسکن مهر برخی شهرها در حریم شبکه‌های تأمین آب گفت: در مکان‌یابی مسکن مهر در استان کرمان اشتباه کردیم و در جیرفت و راور در منطقه‌ای ساخت و ساز شده که در حریم آب است.

وی با بیان اینکه طی یک سال گذشته 88 کیلومتر بازسازی شبکه فرسوده در استان انجام شده است، افزود: 8800 کیلومتر شبکه‌ی آبرسانی کرمان است و منابع کافی نداریم و متناسب با منابع می‌کوشیم بازسازی‌ها را در اولویت قرار دهیم.

طاهری تصریح کرد: لوله‌های فلزی، پولیکا و آزبست در اولویت بازسازی است و هم‌اکنون لوله‌ی فلزی و پولیکا در هیچ جای استان نداریم و بخش عمده‌ی آزبست نیز بازسازی شده است.

وی خاطرنشان کرد: لوله آزبست در جریان آب چیزی آزاد نمی‌کند که آب را آلوده کند و آلودگی در تعمیرات و برش است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا