گوناگون

فرسایش خاک و روانآب تاثیرگذار در کاهش عناصر غذایی خاک

2334783 382

احمد بایبوردی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: شایسته است با در نظر گرفتن عواملی همچون آب و هوای منطقه، نوع گیاه، خصوصیات خاک، روش کود دهی و مسائل اقتصادی و مدیریتی، مقدار و نوع مناسب کود برای گیاهان زراعی هر منطقه را تعیین کرد.

وی تشریح کرد: گیاهان برای رشد و نمو و برای تولید محصول به یکسری عناصر غذایی احتیاج دارند که برخی از آنها مانند کربن و اکسیژن از هوا تامین می‌شود و مابقی از طریق خاک و به شکل محلول در اختیار گیاه قرار می‌گیرند.

بایبوردی ادامه داد: برای افزایش تاثیر کودهای مصرف شده از یک سو و کاهش اثرات سوء زیست‌محیطی و اقتصادی از سوی دیگر، بهتر است کود را زمانی به کار برد که به نوعی قسمت اعظم آن به صورت قابل جذب گیاه در خاک باقی بماند و تلفات کود به صورت شستشو، تثبیت و تجزیه در حداقل ممکن باشد.

مدیر دفتر محیط زیست و توسعه پایدار سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: یکی از بخش‌های مهم در مدیریت اراضی زراعی، آماده‌سازی زمین از نظر شیمیایی و حفظ حاصلخیزی خاک است.

وی اظهار داشت: انتخاب روش مناسب توزیع کود نیز مانند زمان کوددهی می‌تواند بر اثربخشی کودهای شیمیایی موثر باشد و در مجموع باید روشی را برای کوددهی انتخاب کرد که کود را در طول مدتی که مورد نیاز گیاه است به حداکثر مقدار در اختیار گیاه قرار دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا