گوناگون

رونمایی از بزرگترین میز خاتم کشور در فارس

2334565 910

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ معاون صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری فارس گفت: در این مراسم از پیشکسوتان صنایع دستی تجلیل می‌شود.

همت محمدی ادامه داد: هفته صنایع دستی اوج فعالیت‌های این معاونت بوده و امسال توسط معاونت صنایع دستی استان برنامه‌های مختلفی برای اجرا در این هفته اما نه در ابعاد وسیع برنامه‌ریزی شده تا نتیجه مناسب حاصل شود.

وی با اشاره به اینکه در این هفته درسطح ملی دو برنامه در نظر گرفته شده است،بیان کرد: هنرمندان و صنعت‌گران صنایع دستی فارس در نمایشگاه تهران حضور یافته که از استان فارس 11 نفر هنرمند با همراهی اتحادیه صنایع دستی در نمایشگاه تهران حاضر شده اند.

معاون صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری فارس افزود: استان فارس با هنرمندانی در رشته‌های خاتم، دست‌بافته‌های داری، هم‌جوشی شیشه، سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، مقرنس، کاشی هفت‌رنگ، منبت چوب، معرق و البسه سنتی و محلی در این نمایشگاه شرکت کرده است.

محمدی از تجلیل از هنرمندان کشور در نمایشگاه صنایع دستی تهران خبر داد و گفت: یکی دیگر از برنامه‌های ملی هفته صنایع دستی تجلیل از هنرمندان و پیشکسوتان کشور بوده که از استان فارس پنج نفر از استادان این رشته برای تجلیل معرفی شده‌اند که از این افراد یک نفر برگزیده شده و توسط معاون اول رئیس جمهور تجلیل می‌شود.

وی با بیان اینکه در بخش استانی نمایشگاهی با 25 غرفه در مقابل ارگ کریم‌خانی به مدت یک هفته تا 10 روز برپا شده است، ادامه داد: در این نمایشگاه صنعتگران در رشته‌های مختلف به ارائه تولیدات خود پرداخته و تولیدات خود را از ساعت 9 صبح تا 9 شب در معرض دید مردم و علاقه‌مندان قرار می‌دهند.

معاون صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری فارس با اشاره به اینکه برنامه دیگر هفته صنایع دستی در استان سرکشی از پیشکسوتان صنایع دستی استان است، افزود: تعدادی از این پیشکسوتان و هنرمندان به دلیل کهولت سن یا دلایل مختلف در بستر بیماری بوده و توان فعالیت در این حوزه را نداشته که ما وظیفه خود می‌دانیم در این هفته به اتفاق رئیس سازمان میراث فرهنگی و همکاران از ایشان عیادت کرده و تجلیل کنیم.

محمدی با بیان اینکه در تاریخ 26 خردادماه در شیراز در مراسمی از هنرمندان صنایع دستی و پیشکسوتان هنرهای وابسته به معماری تجلیل می‌شود افزود: در این هفته از یک میز خاتم بسیار بزرگ با حدود 3 متر طول و ساخته شده از خاتم رونمایی شده و این میز کار هنرجویان صنایع دستی مستقر در ارگ کریم‌خانیبا مدیریت و نظارت استاد غلام‌علی اطمینان است.

وی با بیان اینکه میز خاتم ساخته شده توسط شاگردان استاد اطمینان به عنوان بخشی از هنر صنایع دستی استان برای استفاده در معاونت صنایع دستی در نظر گرفته شده است، ادامه داد: این میز خاتم در مدت 4 ماه و با ترکیبی از معرق و خاتم ساخته شده و با استفاده از طرح‌های بسیار زیبای اسلیمی که برگرفته از نوع معماری ارگ کریم‌خانی و بناهای تاریخی استان فارس است آذین شده است.

معاون صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری فارس بیان کرد: در تاریخ 25 خردادماه راه‌اندازی و افتتاح خانه صنایع دستی شهرستان لارستان در مجموعه فرهنگی باغ نشاط از برنامه‌های هفته صنایع دستی بوده و راه‌اندازی این خانه‌های صنایع دستی در شهرستان‌ها در راستای حمایت از تولید، عرضه و آموزش صنایع دستی انجام شده و می‌تواند به این حوزه کمک کند.

انتهای پیام/س

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا