گوناگون

مراسم آیینی مذهبی منبرکشی در مازندران

در مراسم منبرکشی، زنان به پای منبرها رفته و با ذکر صلوات از زیر منبر رد می‌شوند و پارچه‌ی سبزی به عنوان دخیل برای ادای نذرشان به منبر گره می‌زنند این مراسم تا پاسی از نیمه شب ادامه دارد و اهالی معتقدند زیارت منبر و عبور از زیر آن یک سال سلامتی خانواده را تأمین می‌کند.

طوبی اوصانلو در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه مازندران گفت: میراث فرهنگی ناملموس به معنی رفتارها، شیوه‌های ارائه دانش‌ها، مهارت‌ها و نیز وسائل، اشیاء مصنوعات دستی و فضاهای فرهنگی منطبق با آنهاست.

وی افزود: مراسم منبرکشی از جمله مراسم ایام محرم است که در محله‌های قدیمی شهرستان ساری اجرا می‌شود و کسانی که خادمین منبر هستند و نسل به نسل منبر را نگهداری می‌کنند چند روز قبل از اجرای مراسم منبر را بیرون آورده و یک پارچه سبز بر روی آن می‌اندازند و از اذان صبح خادمین منبر در روز تاسوعا مشغول پخت برنج نذری می شوند، که این برنج به عنوان تبرک به عزاداران داده می‌شود.

کارشناس میراث معنوی اداره کل صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگردی مازندران تصریح کرد: در مراسم منبرکشی گروه زنان به پای منبرها رفته و با ذکر صلوات از زیر منبر رد می‌شوند و پارچه‌ی سبزی به عنوان دخیل برای ادای نذرشان به منبر گره می‌زنند و شمع را داخل تشت پر از گل که بر روی منبر قرار دارد روشن می‌کنند آنگاه اگر نذری داشته باشند که شامل خرما، شربت و یا مبلغی پول به خادم منبر می‌دهند تا حاجت آنها برآورده ‌شود.

وی افزود: این مراسم تا پاسی از نیمه شب ادامه دارد و اهالی معتقدند زیارت منبر و عبور از زیر آن یک سال سلامتی خانواده را تأمین می‌کند.

کارشناس میراث معنوی اداره کل صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگردی مازندران ادامه داد: در گذشته برخی از افراد برای گرفتن حاجت پابرهنه برای روشن کردن شمع به پای منبر می‌رفتند و عده‌ای نیز سر یا شانه خود را گل مالی می‌کردند.

اوصانلو اظهارکرد: در ساری رسم بر این بود که شمع بلندی را به پای منبر آورده و روشن می‌کردند اما امروزه این رسم از بین رفته است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا