گوناگون

فرماندار سمنان:جهاددانشگاهی فرصت‌های آموزشی را عادلانه توزیع کرد

فرماندار سمنان با بیان این‌که تعریف و تمجیدهای مکرر و عمیق مقام معظم رهبری از جهاد دانشگاهی موید نقش بی‌بدیل جهاددانشگاهی در ایجاد و توسعه نهضت علمی در کشور است، تصریح کرد: با این وجود این مهم نباید پایان کار جهاد دانشگاهی باشد، بلکه باید مقدمه‌ای برای پیشرفت‌های دیگر و بزرگتر و حرکت به سمت شکستن انحصارات علمی جهان و ورود به عرصه علوم ناشناخته باشد.

حسن سعدالدین در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه سمنان، با اشاره به 16 مرداد سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی، اظهار کرد: گسترش تحقیقات و شکوفایی استعدادها در سطح جامعه برای رسیدن به خوداتکایی، توسعه امور فرهنگی با همکاری حوزه و دانشگاه، گسترش طرح‌های کاربردی به منظور به کارگیری نتایج پژوهش‌ها، از مهم‌ترین اهداف جهاد دانشگاهی است که به سه حوزه پژوهشی و تحقیقاتی، فرهنگی و کاربردی کردن طرح‌ها و ایجاد ارتباط بین صنعت و خدمات قابل تفکیک‌اند.

وی گفت: در بخش اول جهاددانشگاهی توانسته با ایجاد مراکز علمی متعدد در سراسر کشور علاوه بر توزیع عادلانه فرصت‌های آموزشی و تربیت حجم بالایی از نیروی کار، با مهارت از خروج استعدادها از کشور جلوگیری کند. هم‌چنین این نهاد انقلابی با پرداختن به فعالیت‌های علمی و ایجاد مراکز آزمایشی و پژوهشی پیشرفت‌های خوبی داشته است.

وی ادامه داد: جهاددانشگاهی در بعد فرهنگی علیرغم اقدامات بسیار خوب و نگرش عمیق و گسترده به فعالیت‌های فرهنگی از جمله فعالیت‌های قرآنی و پژوهشی و تاسیس خبرگزاری قرآنی تا رسیدن به هدف مورد نظر که اسلامی کردن دانشگاه‌ها و به تبع آن جامعه است،راه درازی دارد.

سعدالدین با بیان این‌که جهاد دانشگاهی برای تحقق این هدف باید روی اسلامی کردن محتوای علمی کار گسترده‌ای انجام دهد، افزود: جهاد دانشگاهی در بخش کاربردی کردن ایده‌ها و طرح‌ها، اقدامات خوبی داشته و کوشیده است با ایجاد ارتباط معنا دار و پایدار با بخش‌های صنعت و خدمات، علاوه بر کمک به توانمندسازی نیروی انسانی،حوزه‌های علمی و پژوهشی را در این بخش تقویت کند.

فرماندار سمنان تصریح کرد: با توجه به فاصله زیاد علمی، فناوری و تکنولوژی این بخش‌ها با کشورهای توسعه یافته که سبب شده قیمت تمام شده شیوه‌های تولید، کیفیت و… با کشورهای پیشرو فاصله معناداری داشته باشد و قدرت رقابت کمتری برای این بخش‌ها در عرصه تجارت جهانی ایجاد شود، به نظر

می‌رسد باید کارهای زیادی در این عرصه انجام شود که نقش جهاد دانشگاهی در این بین می‌تواند بسیار پررنگ باشد.

وی اضافه کرد: جهاد دانشگاهی در اجرای منویات مقام معظم رهبری در ابعاد مختلف بویژه جنبه علمی و نرم افزاری کارهای خوبی را در سطح ملی آغاز کرده و موفقیت‌های خوبی نیز داشته است، در بخش‌های سلول‌های بنیادی که امیدوارم ادامه و گسترش یابد. هم‌چنین یکی از برجستگی‌های جهاد بکارگیری جوانان برومند، در توسعه علم و دانش است.

فرماندار سمنان با اشاره به دستاوردهای جهاد دانشگاهی در پژوهشکده رویان و بحث سلول‌های بنیادی، گفت: بدون شک ورود جهاددانشگاهی به عرصه‌های علمی بویژه در حوزه‌های ذکر شده که جزو علوم نوین و پیشرفته و شاید انحصاری در جهان به شمار می‌رود و کسب موفقیت چشمگیر، علیرغم تمامی محدودیت‌ها و فشارها و کارشکنی‌ها باعث” تحقق شعار ما می‌توانیم” شده و این حس و انگیزه را به سایر بخش‌های علمی و پژوهشی کشور تزریق کرد که اگر اراده و خواستن باشد هر چیزی حتی پیشرفت در پیچیده‌ترین علوم هم امکانپذیر است.

سعدالدین با اشاره به توانمندی‌های جهاد دانشگاهی و نقش آن در تحقق شعار امسال تصریح کرد: جهاد دانشگاهی در چند عرصه می‌تواند به تحقق شعار سال کمک کند. نخست:سرعت بخشیدن و کیفیت بخشی فعالیت‌های علمی با حرکت به سمت ایده‌ها، ابتکارات جدید و گسترش محیط خلاق و نوآور و کشف راه‌های جدید و میانبر، دوم معنا بخشی و قابل فهم کردن شعار سال برای تمامی سطوح جامعه بویژه در بحث مدیریت جهادی، سوم: انجام طرح‌های پژوهشی و تحقیقاتی با رویکرد بومی و منطبق بر نیاز مناطق در عرصه‌های فرهنگی، اقتصادی و مدیریت جهادی و ارائه نتایج به بخش‌های ذیربط، هم‌چنین این نهاد برآمده از انقلاب می‌تواند نقش هدایتگری در سوق دادن فعالیت‌ها و منابع به سمت تحقق واقعی شعار سال به جای شعار زدگی و توانمند سازی مردم در جهت مشارکت و همراهی با شعار سال(کمک به بعد مردمی کردن اقتصاد و فرهنگ) داشته باشد.

وی اذعان کرد: جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد انقلابی و برخاسته از تفکرات امام(ره) و مقام معظم رهبری باید با کاربردی کردن تحقیقات و ورود به مباحث، نقش مهمی را در اجرای منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال‌جاری ایفا کند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا