گوناگون

فرکي: دفاع مطلق برايمان گران تمام مي‌شود

حسين فرکي که اين روزها دوران بهبودي پس از عمل جراحي زانو را با استراحت و انجام برنامه‌هاي فيزيوتراپي پشت سر مي‌گذارد و از طرفي در محافل خبري از او به عنوان جدي‌ترين جايگزين احتمالي براي کارلوس کي‌روش پس از جام جهاني ياد مي‌شود، به سوالات مختلفي درباره عملکرد تيم ايران در برزيل و تفاوت‌هايي که اين تيم ملي با ادوار گذشته دارد، ارزيابي حريفان ايران، مدعيان قهرماني اين جام جهاني، شايعات پيرامون حضورش در کادر فني تيم ملي و… پاسخ داد که در زير مي‌آيد:

** مردم انتظار بازي‌هاي قابل قبول از تيم ملي دارند

اين مربي فوتبال ابتدا در پاسخ به اينکه چه پيش‌بيني از عملکرد تيم ملي در جام جهاني 2014 داريد، اظهار کرد: به طور کلي با شروع جام جهاني کم کم هيجان‌ها و حساسيت‌ها نسبت به بازي‌هاي تيم ملي بيشتر مي‌شود. مردم انتظار دارند تيم کشورشان علاوه بر انجام بازي‌هاي قابل قبول، نتيجه هم کسب کند و همه ما براي ايران آرزوي موفقيت داريم. اميدواريم بازيکنان هم تا الان به درک کامل و درستي از اين انتظار رسيده باشند و همينطور بدانند موفقيت تيم ملي که با تلاش آن‌ها حاصل مي‌شود، نه تنها براي نام ايران يک افتخار بزرگ است بلکه از نظر انفرادي هم براي خودشان امتيازي بزرگ محسوب مي‌شود.

** بايد به نيجريه نگاه ويژه‌تري داشته باشيم

وي افزود: وضعيت رقباي ايران و عملکردشان در بازي‌هاي تدارکاتي نشان مي‌دهد که حريفان آساني نداريم اما در عين حال حريف دست و پا بسته‌اي براي آنها نيستيم. آرژانتين يکي از تيم‌هاي مدعي جام جهاني که سابقه قهرماني در اين رقابت‌ها را دارد و تقريبا حضور مستمري در جام جهاني داشته مطمطئنا با تمام قوا به ميدان مي‌آيد. همين طور تيم نيجريه که فکر مي‌کنم بايد نگاه ويژه‌تري به بازي با آن‌ها داشته باشيم چون اولين ديدار تيم ملي در جام جهاني خواهد بود. نيجريه در بعضي مقاطع عملکرد خوبي در جام جهاني داشته است. البته بوسني اولين جام جهاني‌اش را تجربه مي‌کند که از اين نظر ما از آن‌ها جلوتريم اما اين تيم به هيچ عنوان حريف ساده‌اي نيست و بايد روي قدرت آن‌ها حساب زيادي باز کنيم.

** شرايط تيم ملي انتظارات کي‌روش را برآورده نکرد!

اين مربي فوتبال در پاسخ به اين که آيا روند آماده‌سازي تيم ملي تا جام جهاني که با اتصال سه اردوي پي‌درپي پيش از اين رقابت‌ها همراه شد را مطلوب ارزيابي کرديد گفت: اگر خودم را در جايگاه کارلوس کي‌روش قرار دهم مطمئنا چيزي که اتفاق افتاد، شرايط مناسبي نبود و فکر مي‌کنم انتظاراتش برآورده نشده است. ليگ حدود 40 تا 50 روز نسبت به سال‌هاي گذشته زودتر تمام شد تا تيم ملي بتواند اردوهاي تمريني بيشتري برگزار کند و براي جام جهاني آماده شود اما عملا اين اتفاق به شکل مطلوب رخ نداد چون در اردوي آفريقاي جنوبي تيم ما اصلا کامل نبود و در اتريش هم بازيکنان کم کم اضافه شدند. صرفا در اردوي پاياني در برزيل بود کادر فني يک تيم کامل را در تمام طول اردو در اختيار داشت و اين آخرين فرصت آن‌ها براي رسيدن به آمادگي مطلوب بود.

** اميدوارم مقابل نيجريه خسته نباشيم!

وي ادامه داد: رويکرد کادر فني رساندن وضعيت دوندگي ملي‌پوشان به حد استاندارد بين‌المللي يعني 12+ کيلومتر بود اما ملي‌پوشان هر کدام در فصل گذشته شرايط متفاوتي از ميزان فعاليت، داشتند. نهايتا تمرکز روي تمرين‌هاي بدنسازي ممکن بود باعث مصدوميت شود کما اينکه ديديم هاشم بيگ‌زاده آسيب ديد. شايد تفکر کادر فني تيم ملي در اين باره درست باشد اما اينکه آيا اين راه به نتيجه مي‌رسد يا خير اهميت خواهد داشت! عملکرد بازيکنان در فصل گذشته مسابقات باشگاهي متفاوت بود و من همچنان اميدوارم تا شروع بازي با نيجريه بازيکن مصدوم بويژه بازيکن تاثيرگذار مصدوم پيدا نکنيم. همين طور يکي از نگراني‌هاي اصلي‌ام اين است که بخاطر تمرينات بدنسازي، تيم ملي خسته نشده باشد.

** بايد جسارت و شهامت حمله هم داشته باشيم

سرمربي تيم قهرمان آخرين دوره ليگ برتر در پاسخ به اينکه آيا شما هم مانند بسياري از کارشناسان و تقريبا کارلوس کي‌روش معتقديد بهتر است تيم ملي با رويکرد تدافعي در بازي‌هاي جام جهاني شرکت کند، اظهار کرد: آنچه کادر فني بر اساس شناختش از بازيکنان تيم ملي و تيم‌هاي حريف دنبال مي‌کند ممکن است جواب دهد چون تاکتيک بازي تدافعي هم سبکي از فوتبال است که گويي تبديل به يک قانون هم شده است؛ کما اينکه تيم ملي در سئول هم با همين شيوه توانست کره‌جنوبي را شکست دهد. از اين رو اگر محاسبات کادر فني درست از آب دربيايد و بازيکنان بي‌اشتباه بتوانند تاکتيک‌ها را پياده‌ کنند ممکن است صعود کنيم اما در عين حال معتقدم ملي‌پوشان بايد جسارت، شهامت و خودباوري لازم براي حمله هم داشته باشند.

** فقط به دفاع فکر کنيم شايد برايمان گران تمام شود!

فرکي ادامه داد: بهتر است از ابتدا صرفا به دنبال گل نخوردن نباشيم چرا که ممکن است هر زمان از مسابقه گل اول را بخوريم و ديگر کار خراب شود. وقتي تيمي سيستم کارش بر اين پايه استوار شود، جبران گل خورده هم سخت خواهد شد و در پي آن احتمال خوردن گل‌هاي بعدي هم وجود دارد. بنابراين بايد از اول و به ويژه در بازي با نيجريه نيم‌نگاهي به حمله هم داشته باشيم. با توجه به سابقه‌اي که از نيجريه در خاطره داريم، اين حريف با تمام قدرتش اما نمي‌تواند خيلي نگران‌کننده باشد.

** آرژانتين يکي از خطرناک‌ترين تيم‌هاي در حمله

مهاجم تيم ملي در جام جهاني 1978 آرژانتين در واکنش به اينکه آيا ايران مقابل آرژانتين هم بايد با همين تفکر وارد زمين شود، تصريح کرد: آرژانتين حريف متفاوتي نسبت به نيجريه و بوسني است، چون نوع فوتبال آنها به گونه‌اي است که بيش از نيجريه ما را اذيت خواهند کرد. آرژانتين مهره‌هاي تکنيکي و تاکتيکي فوق‌العاده توانمندي دارد که در حملات يکي از خطرناک‌ترين تيم‌هاي جام هستند. در آخرين بازي تدارکاتي آرژانتين ديديم که مهاجمين اين تيم چقدر راحت از دفاع اسلووني عبور مي‌کردند. کارمان سخت و اولين اشتباه حتي مي‌تواند کار را يکسره کند. بنابراين حريف متفاوتي داريم و بايد مقابل بازيکنان خلاق و باهوش آرژانتين تدافعي‌تر از دو بازي ديگر باشيم.

** در بازي‌هاي سوم جام‌جهاني همواره غافلگير شديم

وي در ارزيابي‌اش از مصاف با تيم بوسني به تجربه بازي‌هاي سوم تيم ملي در جام‌هاي جهاني 1978 و 2006 اشاره کرد گفت: بوسني را به هيچ وجه نبايد دست‌کم گرفت. در دو دوره جام جهاني يعني 1978 به عنوان بازيکن و 2006 به عنوان مربي تيم حضور داشتم و تاريخ نشان مي‌دهد تيم ملي در بازي‌ها سوم هميشه غافلگير شده است! از جام جهاني 1978 بخاطر دارم با دستور بازي تهاجمي مقابل هلند نايب قهرمان آن دوره، به ميدان رفتيم و اگرچه سه بر صفر باختيم اما دفاع محض نکرده و بازي خوبي انجام داديم. در مسابقه دوم مقابل اسکاتلند هم با وجود ارايه بازي تهاجمي خوب و شايسته پيروزي اما به تساوي يک بر يک رسيديم. اسکاتلند هم در آن زمان تيم قوي بود. با تجربه از دو بازي نخست پا به ديدار سوم و مصاف با پرو گذاشتيم و تصور مي‌کرديم اين تيم حريف آسان‌تري نسبت به هلند و اسکاتلند است و قطعا نتيجه بهتري مي‌گيريم. همين رويکرد باعث شد آنها را دست کم بگيريم و کاملا هجومي بازي کنيم که نهايتا غافلگير شديم و نتيجه را چهار بر يک واگذار کرديم.

** در جام جهاني 2006 بايد مکزيک را مي‌برديم

فرکي در بيان تکرار اين اتفاق در جام جهاني 2006 آلمان نيز اظهار کرد: در جام جهاني 2006 مقابل مکزيک خوب بوديم و فقط روي اشتباه خودمان گل خورديم و واقعا تيم ملي در آن بازي حتي استحقاق برد هم داشت. در بازي دوم برابر پرتغال آن زمان، که تيم بسيار قدرتمندي داشت هم نمايش بدي نداشتيم. پيش‌بيني مي‌شد نتيجه را واگذار کنيم اما عملکرد تيم ملي خوب بود. در بازي سوم باز هم اتفاق غافلگيري رخ داد و در شرايطي که بازيکنان فکر مي‌کردند آنگولا حريف چندان دشواري نيست به ميدان رفتيم و باز هم روي غافلگيري گل خورديم؛ در ادامه هم که تنها توانستيم گل تساوي را بزنيم.

** بوسني حريف آساني نيست

اين کارشناس فوتبال افزود: بنابراين بايد از تجربيات گذشته درس گرفت و بدانيم بازي سوم در جام جهاني 2014 مقابل بوسني به هيچ وجه آسان نيست. اين تيم براي اولين بار جام جهاني را تجربه مي‌کند اما در حال حاضر قدرتمند است و در بازي‌هاي تدارکاتي هم عملکرد چشمگيري داشت و توانست ساحل عاج و مکزيک را شکست دهد. البته تا پيش از بازي سوم احتمالا تکليف صعود يا نحوه صعود تيم‌هاي گروه مشخص شده و مي‌تواند برنامه ما را براي بازي با بوسني تعيين کند.

** ايران 2006 با تيم ملي الان قابل مقايسه نيست

مربي اسبق تيم ملي در پاسخ به اينکه تيم ملي 2014 چه اشتراکات و تفاوت‌هايي با تيم ملي 2006 دارد و با وضعيت فعلي چگونه مي‌تواند در اين دوره جام جهاني موفق شد، گفت: آن تيم ملي با تيم الان قابل مقايسه نيست. آن تيم به لحاظ تاکتيکي هم فوق‌العاده کارآمد بود که متاسفانه مسوولين وقت باعث شدند آن اتفاقات برايش بيافتد. پرونده اين موضوع براي ما بسته شده اما مي‌توان گفت يکي از تفاوت‌هاي عمده تيم ملي 2006 با تيم 2014 جوانتر بودنش بود. آن تيم حاصل يک کار 4 ساله بود و بازيکنانش جوانش نسبت به بازيکنان جوان تيم ملي کنوني تجربه ملي بيشتري داشتند.

فرکي با بيان اينکه تيم ملي 2014 هم به لحاظ مهره شرايط بدي دارد، تصريح کرد: الان هم بازيکنان خوبي در تيم ملي هستند و لژيونرها و بازيکنان شاغل در خارج که به جمع تيم پيوستند باکيفيت هستند اما تفاوت جلوه‌گونه تيم 8 سال پيش با الان شايد در کار گروهي و تيمي باشد. در هر حال کادر فني با تجربه، تيم ملي در اردوهاي متصل به جام جهاني همه تلاشش را کرده تا ايران يک تيم منسجم و هماهنگي در برزيل داشته باشد و ما هم اميدواريم نمايش خوبي از ملي‌پوشان ببينيم.

** برزيل مدعي اول و آلمان دومين مدعي قهرماني

وي در پاسخ به اينکه چه تيم را مدعي اول قهرماني جام جهاني مي دانيد، گفت: برزيل را مدعي اول قهرماني مي‌دانم چون هم تيم خوبي دارد و هم بازي‌ها در کشور خودشان برگزار مي‌شود. بعد از آن آلمان را دومين مدعي قهرماني مي‌دانم. پس از اين دو تيم فکر مي‌کنم با يک اختلافي چند تيم ديگر از جمله هلند هستند که مي‌توانند خودشان را به عنوان يکي از مدعيان جام معرفي کنند.

** فعلا مي‌خواهم از ديدن جام جهاني و ليگ جهاني واليبال لذت ببرم

اين مربي در بخش پاياني گفت‌وگو درباره آينده کاري‌اش، تصريح کرد: باور کنيد از فرداي خودم هم خبر ندارم. فعلا به دنبال آرامش هستم. يکي از سخت‌ترين و دردآورترين عمل‌هاي جراحي زانو را انجام دادم که در حال حاضر احساس درد دارم و استراحت مي‌کنم. در اين مدت اوقات فراغتم را با ديدن بازي‌هاي جام جهاني سپري مي‌کنم؛ از آنها لذت مي‌برم و نکات فني را يادداشت‌برداري کنم. همچنين بازي‌هاي تيم ملي واليبال ايران را هم دنبال مي‌کنم و معتقدم اين مقطع بهترين فرصت براي واليباليست‌هاي ملي‌پوش است تا به عنوان خوبي در جهان برسند.

** حضورم در تيم ملي پس از جام جهاني گمانه‌زني است و فدراسيون مذاکره‌اي نداشته

فرکي در واکنش به اينکه زمزمه‌هاي حضورش در راس کادر فني تيم ملي پس از جام جهاني چقدر واقعيت دارد و آيا فدراسيون با او مذاکرهاي داشته يا خير نيز گفت: تمام اين حرف‌ها در حد گمانه‌زني هاست و فدراسيون هم هيچ صحبتي با من نداشته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا