گوناگون

فستيوالي براي اينستاگرام‌باز‌ها در سیدنی

382083 469اعتماد در گزارشی نوشت:

با ورود شبكه‌هاي اجتماعي به زندگي مردم و دگرگوني عميق ارتباطات مردمي در سرتاسر جهان؛ اين روزها مردم با وجود كيلومترها و قاره‌ها فاصله، گاهي از همسايه‌هاي ديوار به ديوار هم به هم نزديك‌ترند. چنين فضاي ارتباطي نزديكي، حال و هواي تمامي رويدادها، فستيوال‌ها و مناسبت‌هاي مختلف فرهنگ‌هاي ملل گوناگون را هم تغيير داده است. شايد ظهر يك روز تعطيل تابستاني، براي فرار از گرما، روي مبل خانه پاي لپ‌تاپ در حال گشت و گذار در اينترنت باشيد، يا با گوشي تلفن همراه‌تان از سر بي‌حوصلگي در اينستاگرام چرخ بزنيد و در عرض كمتر از يك ساعت، چنان غرق در عكس‌ها و فيلم‌ها و اخبار لحظه به لحظه فلان جشنواره فيلم در شهر كوچك ساحلي در آن سوي كره زمين يا يك سوگواري مذهبي در كشوري شويد كه شايد جز نامش چيز بيشتري از آن ندانيد. در چنين فضايي، طراحان فستيوال‌ها و جشنواره‌ها هم اين مخاطبان آنلاين را ناديده نمي‌گيرند و موفقيت خود را با آمارهاي اينترنتي، ركورد لايك شدن و اشتراك‌گذاري عكس‌ها و خبرهاي خود مي‌سنجند .

بازي رنگ و نور در شهر زمستاني

فستيوال دو هفته‌اي چيدمان نور در روزهاي سرد زمستاني شهر سيدني استراليا، آخرين روزهاي خود را سپري مي‌كند و در گزارش كوتاه گاردين از اين فستيوال، بيش از هر چيز، هياهو و جنجال‌هاي خبري و ركوردهاي اينترنتي عكس‌هاي اين فستيوال زنده و رنگارنگ در اينستاگرام و ديگر شبكه‌هاي اجتماعي را مورد توجه قرار داده است و گذشته از اين، نويسنده، فستيوالي با اين مشخصات را، رويدادي مي‌داند كه كاملا به گونه‌يي طراحي و برنامه‌ريزي شده كه مطابق با مقتضيات دوران شبكه‌هاي اجتماعي است. در ششمين سال برگزاري اين فستيوال ركورد بازديدكنندگان با 170 درصد افزايش نسبت به سال گذشته، شكسته شد. 50 چيدمان نوري عظيم الجثه، شب‌هاي تاريك شهر سيدني را در اين دو هفته نوراني كرده‌اند.

تكنولوژي در خدمت هنر

شهري كه اين روزها به شكل وسيعي، براي كاهش خشونت‌هاي ناشي از مصرف مواد مخدر و الكل تلاش مي‌كند، توانسته فضايي آرام و مناسب براي خانواده‌ها و بازديدكنندگان از سراسر جهان، ايجاد كند. بندر شهر سيدني، سالن‌هاي تئاتر و ساختمان‌هاي بزرگ و پياده‌روهاي خيابان‌هاي مركز شهر، كشتي‌هاي روي آب و ديگر اماكن عمومي از اين دست، سوژه اجراي طرح‌ها و ايده‌هاي كساني است كه از سراسر جهان در اين فستيوال شركت كرده‌اند. تام داوكينز، 35 ساله كه خود يكي از طراحان چيدمان نور در سيدني است در گفت‌وگو با خبرنگار گاردين به اين نكته اشاره مي‌كند كه يكي ازنكات مهم اين فستيوال گذشته از ارزش هنري ايده‌هايي كه اجرا شده‌اند، استفاده درست و خلاقانه از تكنولوژي است. در واقع به گفته اين هنرمند كه خود در يك پروژه خلاقانه، يكي از ساختمان‌هاي شهر را با چيدمان نور به يك درخت بزرگ با پرندگان و حشراتي زيبا روي آن تبديل كرده است، «تكنولوژي، مديوم اين هنرمندان براي ارائه ايده‌هايشان است». او خود درباره ايده طراحي اين درخت مي‌گويد «طراحي براي اين ساختمان 18 طبقه بلند، چالش بزرگ تكنولوژيك بود اما نتيجه آن شعري شد در ستايش طبيعت و آگاهي بخشي براي حفاظت از محيط زيست در قلب شهر سيدني كه با نور روي اين ديوار نوشته شد.»

تفريحش مال شما، تجارتش مال ما

گذشته از اهداف تفريحي و گردشگري، كه توانسته خيابان‌هاي شهر سيدني را در اين فصل سرد زمستاني، كه معمولا خلوت و تاريك و ساكت است، مملو از شادي و رنگ و شور و نشاط مردم كند، اين فستيوال اهداف تجاري و آموزشي را هم دنبال مي‌كند. كمپاني‌ها و شركت‌هاي تجاري از سراسر جهان براي پروژه‌هاي تبليغاتي جهاني خود با اين هنرمندان و شركت‌هاي ارائه‌دهنده ابزارهاي فناوري قرارداد مي‌بندند و كارگاه‌هاي آموزشي متعددي درباره چيدمان و طراحي‌هاي شهري هم طي اين دو هفته برگزار شده است. به گفته يكي از اعضاي كميته مسوول، اين فستيوال فرصتي است براي ما تا بتوانيم هويت شهر سيدني را در سطح جهاني تثبيت كنيم. برگزاري چنين فستيوالي، با چند هدف تفريحي، تجاري و آموزشي و گردشگري هم براي آنها كه در سيدني حضور داشتند تجربه متفاوتي است و هم فرم بصري ويژه آن، براي كساني كه اينترنت و شبكه‌هاي اجتماعي را دريچه ارتباط خود با جهان كرده‌اند، مصداقي اثبات اين امر است كه جهان اين روزها خود را با مرزهاي اينترنت تطبيق مي‌دهد. هر روز فستيوال‌ها و جشنواره‌هايي آغاز به كار مي‌كنند كه نياز نيست براي شركت در آن، چمدان ببنديد و كيلومترها سفر كنيد. كافي است دكمه واي‌فاي لپ‌تاپ يا گوشي‌تان را روشن كنيد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا