گوناگون

فعالیت مثبت بانک ها در رشد بخش های اقتصادی کشور موثر است

81161674 5691276

ˈمحمدتقی نتاجˈ روز دوشنبه در همایش ملی مدیریت توانمندی ها در اقتصاد ایران در رشت افزود: بانک ها بر اساس کارکرد واسطه گری وجوه و ایجاد رابطه بین سرمایه گذاران و سرمایه پذیران و انجام مبادلات پولی و اعتباری در تحرک بخشیدن به برنامه های اقتصادی و هدایت نقدینگی سرگردان، به سمت شکوفایی، نقش بارزی دارند.

وی با اشاره به نقش بانکداری اسلامی در تحقق اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبر معظم انقلاب اظهار کرد: منظور از بانکداری اسلامی ، بانکداری بدون ربا است؛ بنابراین بایستی بانکداری متعارف را از آلودگی ربا رها کنیم و به عنوان مقدمه کار بانکی در محیط های زندگی اسلامی استفاده و به مرور اصلاح نماییم.

مدیرعامل بانک مهر اقتصاد خاطر نشان کرد: نظام بانکداری اسلامی ریشه در ایدئولوژی و ارزش های اقتصاد اسلامی دارد و تحقق آن مستلزم استقرار عدالت اقتصادی و اجتماعی و توزیع عادلانه درآمد و ثروت در جامعه است.

وی تصریح کرد: تقارن اطلاعات در عملیات بانکی ، ممنوعیت پرداخت و دریافت مبلغی ثابت یا از پیش تعیین شده ، برآورده کردن تمامی نیازهای بازار معاملات و مبادلات تجاری با بکارگیری روش های مالی اسلامی ، تاکید بر آموزه های اخلاقی در فرآیند بازاریابی و جذب مشتری از ویژگی های بانکداری اسلامی است.

نتاج یادآور شد: جذب وجوه نقدی قابل سرمایه گذاری بر مبنای مشارکت ، توانایی بیشتر برای تخصیص منابع پولی به بهترین کاربردهای مربوط به اهداف توسعه اقتصادی و اجتماعی ، تشویق رفتارهای مثبت اندیشانه از مزیت های بانکداری اسلامی نسبت به بانکداری متعارف است.

وی یادآور شد: اختلاف نظرها بین صاحب نظران و کارشناسان در زمینه مبانی نظری بانکداری اسلامی ، انجام و ایرادات موجود در قراردادهای عقود اسلامی ، وجود عدم تقارن اطلاعات و لزوم کنترل و نظارت های لازم در بانکداری اسلامی ، ضعف آموزش های لازم برای شناخت کامل ابعاد بانکداری اسلامی در سطوح دانش آموزان ، دانشجویان و عامه مردم از موانع و چالش های استقرار بانکداری اسلامی است.

مدیرعامل بانک مهر اقتصاد بیان داشت: ایجاد رقابت سالم و منطقی بین بانک ها به منظور ارایه خدمات با کیفیت بالاتر ، از بین رفتن نگاه دستوری به نرخ های سود و ایجاد بسترهای لازم به منظور مردمی شدن اقتصاد از الزامات پیاده سازی نظام مطلوب بانکداری اسلامی است.

وی ایجاد بسترهای لازم به منظور مردمی شدن اقتصاد را یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی دانست و تصریح کرد : مردمی شدن اقتصاد یعنی مشارکت بیشتر مردم در توسعه کشور ˈکه از طریق تحقق اصل 44 قانون اساسی باید تحقق یابدˈ و اعم از حضور و مشارکت مردم در اقتصاد است.

وی در تعریف اقتصاد مقاومتی بیان کرد: اقتصاد مقاومتی به معنی تشخیص حوزه ها و فشار و متعاقبا تلاش برای کنترل و بی اثرکردن آن تاثیرها و در شرایط آرمانی تبدل چنین فشارهایی به فرصت است.

مدیرعامل بانک مهر اقتصاد با تاکید بر این مطلب که اقتصاد مقاومتی بایستی همیشه مورد توجه قرار گیرد ، تصریح کرد: با توجه به اینکه اقتصاد مقاومتی در سه سطح انفرادی ، سازمانی و حاکمیتی باید مورد توجه قرار گیرد، بنابراین این مهم به فرد فرد آحاد مردم مربوط است.

همایش ملی مدیریت توانمندی ها در اقتصاد ایران روز دوشنبه با همکاری استانداری گیلان ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت ، بسیج اساتید سپاه قدس گیلان ، دانشگاه گیلان و بانک مهر اقتصاد در سالن اجتماعات امام خمینی (ره) دانشگاه آزاد رشت برگزار شد.

در این همایش 400 مقاله در زمینه های اقتصاد مقاومتی ، بانکداری اسلامی ، توانمندی های انسانی ، ارتقاء کیفیت ، بهره وری و اشتغال ، برند ملی ، سلامت اداری و پدافند غیرعامل در اقتصاد و مدیریت ریسک ارایه شده که با توجه به داوری های اولیه ، 250 مقاله به داوران علمی این همایش داده شده که 34 مقاله به عنوان مقالات برگزیده انتخاب شد.

در این همایش چهار مقاله برتر ارایه شد. ک/2.

7286/ 603/506

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا