گوناگون

فیلم: «باز هوای وطنم» با نوای حنجره و تار محمدرضا لطفی

224372 966اگر این آخرِ هفته فرصتی برای حضور در برنامه‌های فرهنگی را داشتید، گزینه‌های پیش رویتان کم نیستند؛ گزینه‌هایی که از میان آنها می‌توانید انتخاب‌های متفاوتی داشته باشید و شاید بهترین انتخاب‌ برای جمعه، هرجایی به جز نمایشگاه کتاب باشد که ترافیکی بی‌سابقه را شاهد خواهد بود! پیش از هر انتخابی، به یاد استاد محمدرضا لطفی «باز هوای وطنم» با نوای ماندگار حنجره و تارش ببینید و بشنوید.

به گزارش «تابناک»، محمود زنده‌رودی که با نام هنری «زنده» فعالیت می‌کند و منظومه «هفت پیکر» نظامی را در هشت تابلو به تصویر درآورده است، این آثار را طی مراسمی روز 20 اردیبهشت ماه به موزه هنرهای معاصر تهران اهدا می‌کند.

این هنرمند برجسته در این باره گفته است: منظومه هفت پیکر نظامی داستان عاشقانه بهرام گور با هفت شاهزاده از هفت اقلیم است که تاکنون دستمایه هنرمندان کشورهای فارسی زبان در تئاتر و صفحه آرایی شده است، ولی تاکنون این منظومه که به صورت تابلوی مستقل درنیامده بود؛ آن هم به صورت تابلوهایی مدرن از موادی نو. من با استفاده از مقوا، کاغذ دست ساخت و مواد مختلف هشت تابلو ساخته‌ام که هر یک نشان دهنده قصر باشکوه شاهزاده هفتگانه است و همه نشانه‌ها ازجمله روز، ماه و ستاره در آن آمده است.

نمایشگاه زیور آرایه‌های تکتم فاضل و بهرام دشتی‌نژاد با عنوان «باغ ایرانی» در گالری گلستان آغاز به کار کرده است. این زوج هنرمند در این نمایشگاه ۱۲۰ قطعه اثر هنری نقره با رگه‌های طلا و سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی نظیر فیروزه را به معرض تماشا گذاشته‌اند. تمامی برش‌های این آثاربصورت دستی با اره مویی انجام شده است.

با توجه به سابقه تاریخی که ایرانی‌ها در هنرفرش، تخت جمشید، کاشیکاری‌های بسیار پرکارو پیچیده نقش جهان، مینیاتور، نگارگری و… دارند دور از انتظار نیست که این روز‌ها شاهد برگزاری چنین نمایشگاهی باشیم.  نمایشگاه «باغ ایرانی» تا ۱۷ اردیبهشت ماه ۹۳ در نگارخانه گلستان واقع درخیابان دروس، خیابان شهید کماسایی، پلاک ۴۲ دایر می‌باشد.

این رو‌زها نمایشگاه حجم‌های طاهره خوش نشین در گالری مژده در حال برگزاری‌ست.  «اتو منقوش» عنوان این نمایشگاه است که خوش نشین در آن پنج حجم نقاشی شده را به همراه چند اثر نقاشی به معرض تماشای عموم گذاشته است. او در این نمایشگاه حجم‌های به شکل اتومبیل‌های قدیمی ارائه داده است و آن‌ها را با نقاشی سنتی ایران تلفیق کرده است، خوش نشین به این ماشین‌های قدیمی اروپایی رنگ و لعاب و سبک و سیاقی ایرانی بخشیده است.

مخاطبان در این نمایشگاه شاهد ترکیبى جالب از آرایه هاى سنتى و پاب آرت هستند. نمایشگاه حجم‌های «اتو منقوش» تا هجدهم اردیبهشت ماه در گالری مژده دایر است و علاقمندان می‌توانند همه روزه از ساعت ۱۶ الی ۲۰ از این آثار در گالری مژده واقع در سعادت آباد، علامه شمالی، خیابان ۱۸ شرقی، پلاک ۲۷، واحد یک دیدن نمایند.

هشتمین نمایشگاه عکس امیرحسین حشمتی با عنوان «رنگ‌های سرزمین من» ۱۹ اردیبهشت در گالری سین برپا می‌شود. عکس‌های این مجموعه بافت گیاهی پرتنوع ایران را نشان می دهد، اما دراین عکس ها نمی توان نوع درختان را تشخیص داد. حشمتی با این که به عنوان عکاس آبستره ازطبیعت مشهور شده است، اما درشش سال گذشته بخشی از دغدغه عکاسیش را روی عکاسی از پرتره متمرکز کرده است، اما هنوزهیچ عکسی ازاین مجموعه را به نمایش نگذاشته است.

کامبیز درم‌بخش که سری سوم نمایشگاه تصاویر داستان‌های کوتاه خود را در گالری «ساربان» به نمایش گذاشته، در دومین روز نمایش آثارش با استقبال مخاطبان همراه شد و شامگاه 14 اردیبهشت که این نمایشگاه شب دوم خود را سپری کرد، هر 40 اثرم به فروش رسید. این اتفاق برای بار دوم روی می‌دهد و بار گذشته که آثارم در گالری سیحون به روی دیوار رفته بودند، باز هم تمام آثار به فروش رسیدند.

با وجود به فروش رسیدن همه آثار، گالری ساربان تا 25 اردیبهشت ماه میزبان مخاطبان خواهد بود. در این نمایشگاه 40 اثر اورجینال کامبیز درم‌بخش به نمایش گذاشته شده است و گزیده‌ای از آثار تصاویر داستان کوتاه است که پیش‌تر در همشهری داستان چاپ شده‌اند. در این نمایشگاه همچنین 10 کار ادیشن نیز موجود است که با مهر و امضای هنرمند با قیمت پایین‌تر به فروش می‌رسند.

عصر جمعه نوزدهم اردیبهشت، نمایشگاهی از آثار نقاش نوجوان، «دانیال ملانوروزی» در گالری شکوه گشایش می‌یابد.  دانیال ملانوروزی در این نمایشگاه ۳۵ اثر میکس مدیا روی بوم و مقوا را به نمایش می‌گذارد؛ تمامی این آثار فضای انتزاعی دارند و حضور موتیف‌هایی از سفال‌های قدیمی نیشابور در آن‌ها خودنمایی می‌کند. هنرمند در این آثار از رنگ‌های اکسپرسیونیستی و تونالیته‌های رنگی نوستالژی‌های ایرانی بهره گرفته و در حال و هوایی آبستره، فضایی شرقی را در تابلوهایی با ابعاد ۱۰۰ در ۲۴۰ و ۱۰۰ در ۸۰ به تماشا می‌گذارد.

نمایشگاه نقاشی‌های «دانیال ملانوروزی» تا تاریخ ۲۴ اردیبهشت در گالری شکوه دایر خواهد بود و علاقمندان می‌توانند همه روزه (به جز پنجشنبه‌ها و تعطیلات رسمی) از ساعت ۱۷ الی ۲۱ از این آثار در خیابان فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان شهید سلیمی، کوچه امیر نوری، پلاک ۱۹ گالری شکوه دیدن نمایند.

دست‌ساخته‌های آذین بقاپور و سحر سنگلجی با استفاده از نقره و سنگ‌های قیمتی و نیمه
قیمتی در نمایشگاهی با عنوان «تکه‌ای از پرواز را با خود داشته باش» برای
علاقه‌مندان به نمایش گذاشته می‌شوند. علاوه بر زیورآلاتی مثل گوشواره،
دستبند و گردنبند طرح‌هایی هم برای کیف و دستمال در نمایشگاه وجود دارد.

نمایشگاه زیورآلات «تکه‌ای از پرواز را با خود داشته باش» روز پنج‌شنبه 18 اردیبهشت ماه ساعت 16:30 در نگارخانه مس‌نگار به نشانی میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیراز شمالی، خیابان حکیم اعظم، مجتمع پارک پرنس، بخش تجاری، شماره ٥ افتتاح می‌شود و تا 21 اردیبهشت ادامه خواهد داشت.

سلینا پوریا مجموعه‌ای از آثار هنری خود را که شامل تصاویری از شاخه نبات حافظ، کوزه‌گر دهر و شیخ صنعان می‌شود، به نمایش گذاشته است. پوریا در این نمایشگاه 30 اثر تابلو عکس خود را که در ابعاد 50*70 تهیه شده‌، به نمایش گذاشته‌ است. سبک این آثار نگارگری، تذهیب، گل‌ومرغ و تشعیر است. این نمایشگاه از دهم تا بیستم اردیبهشت، در گالری سازه‌راس برج میلاد برگزار می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا