گوناگون

قاتل دریاچه ارومیه خانم ابتکار و مهندس چیت چیان هستند!

تجمع و اعتراض اعضای چند تعاونی مسکن جلو مجلسنجات درياچه اروميه يکي از وعده‌هاي انتخاباتي حسن روحاني بود. وعده اي که امروز بعد از گذشت حدود يک سال به هيچ کجا نرسيده است. آنچه در اين چند ماه اتفاق افتاد، تنها تشکيل کارگروه نجات درياچه و بررسي چندين باره همان طرح‌هاي قديمي بود. نتيجه اين تأخير يک ساله خشک شدن بیشتر دریاچه‌ای بود که اين روزها رو به مرگ کامل مي‌رود. در طول حيات کوتاه همين دولت، حجم باقی‌مانده درياچه از 30 به 15 درصد رسيده است.

به گزارش خبرنگار «تابناک»، برگزاري سمينارهاي پي در پي داخلي و خارجي درباره نجات جان درياچه و انجام نشدن اقدامات عملي باعث شده تا بسياري از کارشناسان محیط‌زیست به اين روند نجات اعتراض کنند.

اما داستان نجات درياچه اروميه يک داستان قديمي است و از زمان دولت خاتمی آغاز شده است. در آن سال‌ها عیسی کلانتری دبیر فعلی ستاد احیای دریاچه ارومیه که در آن زمان مشاور رئیس‌جمهور بود، به رئیس‌جمهور وقت نامه‌ای نوشت و نسبت به بحرانی که دریاچه ارومیه را تهدید می‌کرد، هشدار داده بود.

در زمان دولت قبل و در سال 89 در جريان دور سوم سفرهاي استاني احمدی‌نژاد به آذربايجان غربي، کارگروه نجات درياچه به رياست معاون اول رئیس‌جمهور وقت تشکيل شد تا پاسخي باشد به مطالبات زیست‌محیطی مردم منطقه. تا اين تاريخ به گفته مديرکل حفاظت محیط‌زیست آذربايجان غربي 53 درصد از مساحت درياچه خشک شده بود.

يک سال بعد در شهريور 1390، نتيجه فعاليت‌هاي اين کارگروه به اطلاع مردم رسيد. علي نظری دوست رئيس دبيرخانه ستاد حوزه درياچه اروميه در مصاحبه‌ای اعلام مي‌کند که براي نجات جان درياچه 24 طرح با اعتبار 13 هزار ميليارد ريال در نظر گرفته شده است. وي همچنين از حضور مشاوري بين‌المللي در زمينه احياي درياچه اروميه خبر داده و هشدار مي‌دهد که در صورت ادامه روند فعلي و با توجه به گرم تر شدن 2 درجه‌ای هوا، اگر کاري انجام نشود، خشک شدن درياچه اروميه تا 4 سال آينده حتمي خواهد بود.

نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در گفت و گو با تابناک دراین‌باره می‌گوید: دریاچه ارومیه آخرین تپش‌های قلب خود را میزند، ولی هنوز زنده است اما اگر بمیرد خیلی‌های دیگر با دریاچه خواهد مرد هر ایرانی که از کنار این دریاچه می‌گذارد متأثر می‌شود، این دریاچه نباید این‌گونه نابود می‌شد.قاتلین دریاچه در محضر الهی محاکمه خواهند شد اگر در این دنیا کسی آن‌ها را محاکمه نکند.

وی گفت: اگر دریاچه خشک شود سه میلیون نفر از اهالی اطراف دریاچه آواره خواند شد تجسم کنید اگر این دریاچه خشک شود مردم به مرکز ایران هجوم خواهند آورد، مسئولینی که با کارهای غیرقانونی موجبات خشک شدن دریا را به بار آورده‌اند مسئول آوارگی‌ها و فسادی خواهند بود که در این منطقه به وجود خواهد آمد.

چرا نمی‌آیند و واقعیت را بیان نمی‌کنند؟ چرا نمی‌گویند که خانم ابتکار مجوز این سدها را داده است و این آقای چیتچیان که زمانی نماینده مردم  تبریز بوده است باعث این کار شده است، متهمین اصلی این فلاکت ابتکار و چیتچیان هستند که در محکمه الهی و مردمی باید محاکمه شوند. این‌ها قاتل هستند.

ما با آب شرب مخالف نیستیم اما این‌ها آبی که باید به دریاچه می‌ریخت را به کارخانه جات پتروشیمی و ذوب‌آهن و فضای سبز را به تبریز برده‌اند، چرا به اسم دریاچه ارومیه آب را از ارس به دشت گل فرج برده‌اند که نه تنها آب زه کشی آن به دریاچه ارومیه نمی‌رسد بلکه شیب آب هم به طرف ارس است.

کسانی که در کلنگ زنی‌ها پشت رئیس‌جمهور و معاونان وی می‌ایستادند مسئول این کار هستند، معاون وزارت نیرو در زمانی که می‌خواستند پروژه ارس را اجرا کنند گفت از این آب یک قطره نصیب دریاچه نخواهد شد، ولی آقایان به خاطر اینکه در جلو دوربین‌های تلویزیون ژست مردم‌دوستی بگیرند، ادعا می‌کنند که به فکر مردم هستند.

از نظر من مادر کویر شناسی ایران- پروفسورکردوانی – که با دوربین به کویر نگاه می‌کند، نباید در رابطه با دریاچه ارومیه صحبت کند اجازه دهد کارشناسان دراین‌باره نظر دهند، کسی دیده ما راجع به کویر صحبت کنیم، هرکس تخصص خود را دارد و بگذارد کارشناسان آب و دریا دراین‌باره اظهارنظر کند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا امیدی به احیای دریاچه ارومیه است گفت: اگر جمهوری اسلامی بخواهد می‌تواند، مطالعات در این بار تمام شده است تمام متخصصین از کل دنیا آماده همکاری هستند کارخانه‌های لوله سازی برای انتقال آب از حوزه‌های دیگر اعلام آمادگی کرده‌اند.

در دنیا دریاهای زیادی خشک شده است اما اگر ما نگذاریم اینجا خشک شود یک افتخار بزرگ برای کشور ایران و جمهوری اسلامی خواهد بود، باید با مدیریت صحیح آب و آزاد کردن آب پشت صدها و قطع آب تبریز و برخی کارهای دیگر حداقل قسمتی از آن نجات پیدا کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا