گوناگون

قطور شدن پرونده تخت جمشید/ حضور یک دایناسور در باغ تاریخی یزد!

به گزارش خبرنگار مهر،  این هفته  معاون میراث فرهنگی کشور گفت: الحاق منظر فرهنگی و تاریخی به پرونده ثبت جهانی شده تخت جمشید به سیاست گذاری سازمان میراث فرهنگی و بررسی مطالعات بیشتر پیرامون آثار تاریخی موجود در آن نیاز دارد با این حال گروه باستان شناسان ایتالیایی پیشنهاد داده اند مهر ماه اقدامات ژئوفیزیک خود را در فاصله تل آجری تا نقش رستم ادامه دهند تا اطلاعات این پرونده کامل تر شود.

محمد حسن طالبیان درباره الحاق پرونده نقش رستم، نقش رجب و کعبه زرتشت به پرونده ثبت جهانی شده تخت جمشید به خبرنگار مهر گفت: در وهله اول قصد داشتیم تا فقط بنای نقش رستم را به این پرونده اضافه کنیم اما بار دیگر تصمیم بر این شد که کل مجموعه پارسه از جمله کوه رحمت، کوه حسین آباد، شهر استخر نیز به آن اضافه شود و یک منظر فرهنگی تاریخی برای تخت جمشید ثبت کنیم.

وی گفت: در مورد این موضوع حدود سه یا چهار سال کار شد چون باید اول یک سری اطلاعات کلی را به دست می آوردیم و بعد پرونده آن را ارسال می کردیم نه اینکه اطلاعات به صورت منفصل ارسال شود. با این حال اطلاعات خوبی به دست آمد ولی هنوز اطلاعات نهایی شده آن از گروه باستان شناسان ایتالیایی را دریافت نکرده ایم. چون اعلام کرده اند که به یک فصل دیگر کار ژئوفیزیک در مهر ماه امسال احتیاج دارند.

واگذاری کاخ مروارید به میراث

خبر خوش این هفته برگشتن یک اثر میراثی به سازمان میراث فرهنگی بود. دادستانی کرج اعلام کرد که کاخ مروارید با حکم دادستان عمومی و انقلاب کرج به اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز واگذار و نامه دادستانی در این باره منتشر شد.

IMG14370991

در حکم دادستان عمومی و انقلاب کرج آمده است: نسبت به تصرف و حفاظت از مجموعه برابر مقررات قانونی اقدام کنید. بدیهی است انتظار می‌رود سازمان میراث فرهنگی وضعیت موجود را با شرایطی بسیار مناسب‌تر و مطلوبتر از وضع جاری احیاء، مرمت و حفاظت کند و شرایط بازدید عموم از این مجموعه تاریخی فرهنگی را فراهم سازد.

این هفته خبرگزاری مهر از وضعیت نمای بصری تئاتر شهر نوشت و اینکه دیگر تئاتر شهر حریم یک اثر تاریخی را ندارد. در این گزارش آمد که نمای بصری بنای تاریخی تئاتر شهر با وجود داشتن حریم ثبت شده در میان سازه‌های ساختمانی و بتونی گم شد به طوریکه رهگذران چهار راه ولیعصر به سختی می توانند این بنای تاریخی را در میان خروجی های متعدد مترو، ستون های هواکش ایجاد شده و بنای مسجد تازه تاسیس ببینند.

محمد حسن طالبیان به خبرنگار مهر گفت: می‌‎توانیم پرونده میمند را از یک تا سه سال برای بررسی دوباره به یونسکو بفرستیم بدون از دست رفتن سهمیه ایران. حتی سال گذشته کارگاهی در این باره تشکیل شد منتها برخی از این اطلاعات به ویژه مسائل اقامتی و اجتماعی برای این پرونده بسیار مهم است.

وی ادامه داد: سال گذشته با وجود محدودیت های مالی مطالعات اولیه این پرونده انجام شد ولی تهیه کنندگان پرونده منظر فرهنگی تاریخی روستای میمند منتظر تامین بودجه بودند. امسال باید کاری کنیم که این بودجه تامین شود. پس اگر همت جمعی وجود داشته باشد می توانیم تا آخر تابستان این پرونده را برای بررسی دوباره به یونسکو ارسال کنیم تا برای سال 2015 مطرح و ثبت شود.

IMG08583554

سال گذشته پرونده روستای میمند توسط کارشناسان سازمان جهانی یونسکو در بیست و هفتمین اجلاس میراث جهانی مشروط شده بود تا ابهامات آن رفع شود.

 ورودی باغ تاریخی دولت آباد تبلیغ فروش تنقلات به نمایش گذاشته شده است. همچنین از طریق بلندگوی باغ به تبلیغ روغن شترمرغ برای رفع چین و چروک پوست و … می پردازند. اجرای برنامه های شتر سواری و دایناسور سواری نیز از دیگر برنامه های باغ دولت آباد یزد بوده است. در یکی از این تصاویر شتری که به باغ آورده شده، مشغول جویدن شاخ و برگ درختان است.

IMG12140472

 

 اعضای شورای بناها و محوطه ها در ایران (ایکوموس)  29فروردین  به مناسبت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی در عمارت قاجاری ارباب هرمز واقع در پارک پلیس در خیابان استخر گرد هم آمدند. مهدی حجت، قائم مقام سابق سازمان ميراث فرهنگي و گردشگری گفت: بايد به اين قضيه توجه كنيم كه در زمان بررسي يك بناي تاريخي پس از مرمت، به وضعيت نابسامان آن پيش از مرمت نيز توجه شود، سپس درباره‌ مرمت  آن بنا قضاوت کنیم.

حجت درباره‌ سازه‌ ایجاد شده در چند متری عمارت تاریخی  «ارباب هرمز» که قرار است به پارک آبی تبديل شود، توضیح داد: دو مشکل در سازه ایجاد شده وجود دارد؛ مغازه‌هایی که برای این سازه ایجاد شده‌اند، مشکل‌ داراند و شنيده می‌شود سرمایه‌گذار از نوع سرمايه‌گذاری‌اش در اين مكان راضی نیست و تصمیم گرفته فعالیت خود را ادامه ندهد اکنون این پروژه معلق است. از سوی دیگر باید درباره احداث پارک آبی در این محدوده مطالعه و دقت بیشتری شود.

بعد از ظهر جمعه، رئیس سازمان میراث فرهنگی به خانه ای در خیابان قائدی رفت که اگرچه در میان مردم به خانه ظهیرالاسلام مشهور شده اما احمد محیط طباطبایی از کارشناسان تهران و عضو اجرایی کمیته ایکوم آن را منسوب به خانه محمدولی‌خان تنکابنی معروف به سپهدار تنکابنی دانست و گفت که این خانه اکنون در دست شرکت بیمه تامین اجتماعی است و امیدواریم که با همکاری شهرداری، میراث فرهنگی و تامین اجتماعی این خانه مرمت و احیا شود. چون این خانه متعلق به سپهدار تنکابنی قهرمان انقلاب مشروطیت بود و وقتی تهران را فتح کرد در این مکان اقامت داشت.

پس از آنکه معاون و رئیس سازمان میراث فرهنگی از خانه سپهدار تنکابنی دیدن کردند و مسعود سلطانی فر نیز در جریان نابودی تدریجی این خانه قرار گرفت، عکس یادگاری در کنار این بنا انداخت و پس از آن به خانه تاریخی دکتر شقاقی از پزشکان محبوب دوره خود رفت. سلطانی فر دستور مرمت خانه یپهدار تنکابنی را صادر کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا