Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریهوا فضا

قمرهای فوبوس و دیموس مریخ سیب زمینی شکل و ناهموارند + ویدیو

قمرهای فوبوس و دیموس مریخ که سیب زمینی شکل و ناهموارند ، به تازگی تصاویر و ویدیویی از آن ها در سایت ناسا منتشر شده است ، تصاویری که  با استفاده از دوربین  THERMIS مدارگرد اودیسه مریخ گرفته شده و ویدیویی نیز از این قمرهای ناهموار مریخ بر اساس این تصاویر ساخته و منتشر شده است.

ناسا از میان 19 تصویر گرفته شده با دوربین THERMIS از قمرهای فوبوس و دیموس مریخ ، فیلم جدیدی از این دو قمر جالب و مرمروز گرفته است که همانند سیب زمینی‌ های سطحی ناصاف دارند و به دور سیاره مریخ می‌گردند.

 قمرهای فوبوس و دیموس مریخ

تصاویر به کار رفته برای ساختن این ویدئو قمرهای فوبوس و دیموس مریخ با استفاده از نور طول موج مرئی ضبط شد که در این میان چشم انسان می‌ تواند این فیلم را ببیند.

بد نیست بدانید که نام دوربین THERMIS مخفف عبارت سیستم تصویربرداری انتشار حرارتی Thermal Emission Imaging System است که یکی از ویژگی‌های مدارگرد اودیسه مریخ Mars Odyssey است.

براساس بیانیه ناسا، حرکت آشکار قمرهای فوبوس و دیموس مریخ ، ناشی از توالی پخش مشاهدات دوربین طی مدت 17 ثانیه‌ از تاریخ 15 فوریه امسال است، نه از حرکت این دو قمر که البته در تازه ترین فیلم، دومین مشاهده قمر فوبوس توسط مدارگرد اودیسه مریخ است و نخستین مشاهده نیز در 29 سپتامبر سال 2017 بود است.

 قمرهای فوبوس و دیموس مریخ

ناسا در خصوص تصایر و ویدیوهای قمرهای فوبوس و دیموس مریخ گفته :

پژوهشگران، از اوایل سال 2002 از دوربین THERMIS مدارگرد اودیسه مریخ Mars Odyssey برای بررسی مریخ استفاده کرده‌اند اما گرداندن مدارگرد اودیسه برای نشان دادن فوبوس توسط این دوربین ، اخیرا انجام شده است که هنگام مشاهده، فاصله قمر فوبوس از مدارگرد اودیسه ، حدود 3 هزار و 489 مایل و فاصله قمر دیموس، حدود 12 هزار و 222 مایل بوده است.

 قمرهای فوبوس و دیموس مریخ

در ماه نوامبر، اخباری منتشر شد که از ضبط اولین تصاویر قمر ستاره مرگ فوبوس که شاید روزی میزبان ماموریت‌های انسان باشد توسط مدارگرد اودیسه مریخ ناسا حکایت داشت.

با استفاده از دوربین  THERMIS، این مدار اطلاعات جدیدی در مورد تغییر دمای فوبوس طی یک روز جمع‌آوری و سرعت گرم و سرد شدن زمین را آشکار کرد.

در تصاویر شگفت‌ انگیز ناسا در ماه سپتامبر، برای نشان دادن سطحی که با وسیله دما کدگذاری رنگی شده، طول موج مرئی و داده‌های مادون قرمز ترکیب شدند.

امکان دارد داده‌ های مدارگرد اودیسه علاوه بر بافت سطح، اطلاعاتی در مورد ترکیب مواد معدنی ارائه دهند که به هر حال این روزها تصاویر و ویدیوهای مربوط به قمرهای فوبوس و دیموس مریخ بسیار مورد توجه قرار گرفته اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا