گوناگون

قوانین مربوط به تأمین‌اجتماعی نیازمند بازنگری است/ تفاهم نامه مشترک مجلس شورای اسلامی و تامین اجتماعی به امضا رسید

به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، دکتر کاظم جلالی در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک سازمان تأمین‌اجتماعی و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم تصمیم‌گیری و قانونگذاری براساس کار پژوهشی، اظهار داشت: بخشی از مشکلات و نارسایی‌های موجود، ناشی از تصمیم‌گیری‌های نادرست است و در حوزه‌های مختلف کشور هنوز نقشه راه دقیقی نداریم و تا حدودی بخشی‌نگری حاکم است.

وی فعالیت مبتنی بر عقلانیت و استفاده از صاحبنظران را از ویژگی‌های مثبت دولت تدبیر و امید دانست و گفت: در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی همکاری با نهادهای مختلف در دستور کار قرار دارد.

جلالی با بیان اینکه بدنه اصلی کارشناسی نظام در قوه مجریه قرار دارد، بهترین و مناسب‌ترین ظرفیت برای تهیه قوانین را در داخل دولت دانست.
وی ادامه داد: بر این اساس در قانون اساسی نیز رویکرد اصلی این است که قوانین از طریق لوایح و به وسیله دولت به مجلس ارائه شوند، اما درحال‌حاضر متولی اصلی تهیه قانون در دولت مشخص نیست که البته تفکیک دو معاونت حقوقی و امور مجلس برای مشخص شدن متولی تهیه قانون باعث امیدواری است.
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای‌اسلامی امضای تفاهم‌نامه با سازمان تأمین‌اجتماعی را فرصتی برای ارتقاء همکاری‌ها در رابطه با بازنگری قانون تأمین‌اجتماعی عنوان کرد و افزود: بخش زیادی از مشکلات فعلی به قانون تأمین‌اجتماعی بازمی‌گردد و جا دارد که تمامی قوانین مرتبط با تأمین‌اجتماعی بازنگری شوند.

جلالی امضای تفاهم‌نامه را قدم اول برای همکاری جدی با تأمین‌اجتماعی عنوان کرد و اظهار داشت: با همکاری مؤثر و نگرش مطلوب ایجاد شده بین تأمین‌اجتماعی و مرکز پژوهش‌ها می‌توانیم امیدوار باشیم که در مسیر برطرف شدن مشکلات قرار گیریم و درنهایت بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی از خدمات مطلوب‌تری برخوردار شوند.

*توسعه سازمانی باید مبتنی بر پژوهش باشد / گردش مالی 46 هزار میلیارد ی تامین اجتماعی در سال جاری

همچنین  ، سیدتقی نوربخش در مراسم امضای تفاهم‌نامه سازمان تأمین‌اجتماعی و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای‌اسلامی با اشاره به حیطه گسترده فعالیت تأمین‌اجتماعی و تنوع مأموریت این سازمان اظهار امیدواری کرد که امضای این تفاهم‌نامه‌ها، ارتقاء همکاری‌ها و تصویب قوانین مناسب برای خدمت‌رسانی بهتر به بیمه‌شدگان را به دنبال داشته باشد.

دکتر نوربخش گفت: رویکرد سازمان تأمین‌اجتماعی فعالیت براساس قانون و پیگیری برای اتخاذ بهترین روش‌ها براساس کار علمی و پژوهشی است.

وی با اشاره به گردش مالی 46 هزار میلیارد تومانی سازمان تأمین‌اجتماعی در سال‌جاری گفت: تأمین‌اجتماعی مبلغی معادل یک‌چهارم بودجه کل کشور را وصول و هزینه می‌کند، بنابراین اهمیت و حساسیت بسیار زیادی در جامعه دارد.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی سیاستگذاری مبتنی بر کار علمی را از مسائل ضروری در این سازمان دانست و گفت: برنامه استراتژیک سازمان تأمین‌اجتماعی نیز با همین رویکرد، دنبال می‌شود و انجام کارهای پژوهشی می‌تواند در تدوین برنامه استراتژیک مؤثر باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا