گوناگون

"لر فیلی" معادل و جایگزین لر کوچک

یک کارشناس ارشد باستان‌شناسی گفت: در متون تاریخی “لر فیلی” معادل و جایگزین لر کوچک و شامل تمام شاخه‎های “لر کوچک” شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه لرستان، عباس نوری در حاشیه همایش ملی«کله‎باد» که به همت جهاد دانشگاهی استان در سالن اجتماعات دانشگاه لرستان برگزار شد، بیان‌کرد: تا دوره صفویه تقسیم‌بندی سرزمین لرها به صورت لر بزرگ و لر کوچک بود، بعد از فروپاشی حکومت اتابکان لر و روی کار آمدن والیانی از طایفه فیلی، در لر کوچک، به قدرت رسیدند و به مرور زمان اسم طایفه فیلی که والیان لر از آنها برخاستند برای همه ساکنان سرزمین استان لرستان و ایلام امروزی اطلاق شد.

وی اضافه‌کرد: به تبعیت از آن، نام سرزمین آنها هم به اسم لرستان فیلی درآمد که شامل پیشکوه و پشتکوه، استان‎های لرستان و ایلام امروزی است.

این محقق باستان‌شناسی ادامه‌داد: این در حالی است که واژه فیلی در سال‎های اخیر از سوی برخی گروه‎ها محدود شده و کاربری‎های خاصی یافته است، در عراق به طور گسترده استفاده می‎شود، منظور لرها و کردهای شیعه ساکن بغداد است، در ایران این واژه امروزه کاربرد زیادی ندارد اما در برخی نوشته‎های محققان فقط منحصر به بخشی از مردم پیشکوه شده است.

نوری خاطرنشان کرد: برخی نیز آن را صرفاً بر مردم و گویش‎های استان ایلام امروزی اطلاق کرده‎اند، در متون تاریخی “لر فیلی” معادل و جایگزین لر کوچک و شامل تمام شاخه‎های “لر کوچک” شده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا