گوناگون

لزوم بازنگری در برخی از وظایف جهاددانشگاهی

سرپرست جهاددانشگاهی واحد اصفهان گفت: با توجه به محدودیت‌های مالی و نیروی انسانی در جهاددانشگاهی، باید یک بازنگری در برخی از وظایف جهاددانشگاهی صورت گیرد که در این خصوص پیشنهاد می‌شود اساسنامه جهاد دانشگاهی مورد بررسی مجدد قرار گیرد.

محمدباقر عطایی به مناسبت سالروز تأسیس جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، اظهارکرد: رهبر معظم انقلاب همیشه نسبت به جهاد دانشگاهی عنایت ویژه داشتند و از دیدگاه ایشان جهاد دانشگاهی می‌تواند آن نهادی باشد که جوانان تحصیل‌کرده کشور را به راه صحیح هدایت و به نوعی به کمال برساند.

وی افزود: مقام معظم رهبری در سخنی فرمودند “به کار علمی اهمیت بدهید، البته کار فرهنگی هم به همان اندازه اهمیت دارد”. ایشان روی ایمان و کار بر روی باورهای شجاعانه و ایمان اسلامی تأکید ویژه‌ای دارند.

توجه به آموزش در حوزه سلامت و بهداشت

عطایی در خصوص فعالیت‌های پژوهشی واحد اصفهان گفت: در حوزه پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان در زمینه مطالعات شهری دارای گروه پژوهشی است و در حوزه‌هایی مانند تشخیص طبی از سال‌ها پیش فعالیت‌های مثمرثمری داشته است. در حال حاضر با توجه به اسناد بالادستی از جمله سند چشم‌انداز کشور و نقشه جامع سند چشم‌ انداز، جهاد در تلاش است در حوزه پژوهشی وارد حوزه‌های مطالعات منابع انسانی، مدیریت بحران و سلامت شود.

وی با بیان این‌که در حوزه آموزشی واحد اصفهان به دنبال یک نقش تکمیلی با دانشگاه‌های استان بوده است، اظهار کرد: با تعریف دوره‌های جدید کوتاه مدت تخصصی نسبت به افزایش مهارت جوانان و فارغ‌التحصیلان اقدام کرده‌ایم. البته توجه به آموزش در حوزه سلامت و بهداشت از رویکردهای جدید جهاد دانشگاهی واحد اصفهان است.

سرپرست جهاد دانشگاهی واحد اصفهان اضافه کرد: در حوزه فرهنگی تلاش بر این است که با همکاری دفتر مرکزی، طرح‌های متنوع فرهنگی متناسب با نیازهای جوانان و دانشجویان دانشگاه اصفهان طراحی و به اجرا گذاشته شود.

عطایی ادامه داد: یکی از مؤلفه‌های اساسی برای خدمت‌رسانی در حوزه‌های فوق، توانمندسازی نیروهای جهاد می‌باشد که در نظر است از آموزش‌های ضمن خدمت در این زمینه‌ها استفاده شود.

استفاده از نخبگان برای ایجاد اشتغال

وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به تدوین برنامه پنجم جهاد دانشگاهی برنامه، نقش و هدف‌گذاری جهاد دانشگاهی واحد اصفهان و با توجه به رویکرد اقتصاد مقاومتی در سیاست‌های کلان کشور چیست؟ گفت: اقتصاد مقاومتی مؤلفه‌های متنوعی دارد که یکی از آنها فرهنگ‌سازی است که در این زمینه انجام امور آموزشی و تعریف دوره‌های خاص مطرح است و در این خصوص در حال برنامه‌ریزی هستیم.

سرپرست جهاد دانشگاهی واحد اصفهان تصریح کرد: باید با برنامه‌ریزی کارهای مهم فرهنگی در جهاد دانشگاهی واحد اصفهان صورت پذیرد به گونه‌ای که باور عموم و به ویژه جوانان تکیه بر دانش بومی، مقاومت در برابر هجمه اقتصادی دشمن و مبارزه با قاچاق باشد تا به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود.

عطایی افزود: توجه به دانش‌های کاربردی، شرکت‌های دانش بنیان و استفاده از نخبگان برای ایجاد اشتغال از دیگر فعالیت‌های در دست اجرای جهاد دانشگاهی واحد اصفهان است که امیدواریم سازمان اشتغال جهاد دانشگاهی با همکاری واحدها از جمله واحد اصفهان به این مهم دست یابد.

وی گفت: به نظر می‌رسد در تمام مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌ها باید سرفصل‌هایی مناسب با اقتصاد مقاومتی تعریف و به عنوان واحد درسی آموزش داده شود که امیدواریم جهاد دانشگاهی واحد اصفهان در این زمینه نقش پیشرو داشته باشد. البته با توجه به حضور اساتید صاحب‌نظر در دانشگاه‌های استان، تشکیل کارگروهی با عنوان اقتصاد مقاومتی در دستور کار واحد اصفهان است.

عطایی در پاسخ به این سؤال که تعامل و همکاری جهاد دانشگاهی واحد اصفهان با سایر ارگان‌ها چگونه است، گفت: درحال حاضر تعامل و همکاری جهاد و سایر دستگاه‌ها اعم از اجرایی، تولیدی و … در حد متوسط قرار دارد، اما به نظر می‌رسد برای دستیابی به تعامل بیشتر باید تدابیر جدیدی اندیشید از جمله این‌که صنعت باید خود را موظف بداند با مرکز دانشگاهی ارتباط داشته و متقابلاً دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی از فعالیت صرف آموزشی به سمت فعالیت‌های پژوهشی آموزشی سوق پیدا کنند.

وی با بیان این‌که باید الزاماتی برای ارتباط دانشگاه و صنعت در نظر گرفته شود، یادآور شد: صنایعی که چنین ارتباطی را دارند باید تشویق شوند و صنایعی که ارتباط ندارند و به دنبال دانش خارجی هستند، لازم است که اخطار دریافت کنند. البته کاهش پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها، قطعاً مراکز دانشگاهی را وادار خواهد کرد که به سمت پژوهش‌های کاربردی با صنعت حرکت کنند.

برخی از صنایع به دانش بومی داخلی توجهی ندارند

سرپرست جهاد دانشگاهی واحد اصفهان به نقش و جایگاه جهاد دانشگاهی در تجاری سازی علم و پژوهش اشاره کرد و افزود: جهاد دانشگاهی از جمله نهادهایی است که از بودجه دولت حداقل استفاده را می‌برد، به طوری که 20 درصد بودجه خود را از دولت تأمین می‌کند، بنابراین مجبور است برای تأمین اعتبارات خود در حوزه‌های مختلف از جمله تجاری سازی علم پیش رود. البته تجاری سازی مشکلات خاص خود را دارد که جهاد دانشگاهی توانسته علیرغم موانع متعدد، بخشی از دانش فنی خود را به مرحله تجاری سازی درآورد، اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیاد است.

عطایی با بیان این‌که بعضی از صنایع به دانش بومی داخلی توجهی ندارند، گفت: این صنایع حاضرند با هر قیمتی شده از هر کشور خارجی با وجود کیفیت پایین نیازهای خود را تأمین کنند که این امر با نقشه جامع کشور و اقتصاد مقاومتی سازگاری چندانی ندارد. به نظر می‌رسد معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، نقش اساسی در پیگیری مسائل پژوهشی داشته باشد و صنایع را مجبور به استفاده از توان دانشگاه‌ها کند.

وی با اشاره به این‌که میزان استفاده مجموعه‌های دولتی و حاکمیتی از توانمندی‌ها و دستاوردهای علمی، صنعتی، فنی و پژوهشی نهاد انقلابی جهاد دانشگاهی کم بوده است، تصریح کرد: متأسفانه مراکز علمی و تحقیقاتی در این خصوص جایگاه شاخصی ندارند. به نظر می‌رسد نقش این قبیل مراکز در تصمیم‌گیری‌ها باید از حیث قوانین پررنگ‌تر دیده شود. علیرغم خلأهای قانونی موجود، جهاد دانشگاهی توانسته با توجه به اعتماد همگانی در حوزه‌های مختلف کمک حال مردم و دولت باشد.

سرپرست جهاد دانشگاهی واحد اصفهان افزود: در حال حاضر برخی از صنایع، دستگاه‌های اجرایی و نهادهای مختلف از دستاوردها و محصولات جهاد دانشگاهی بهره می‌برند.

تهدید روحیه جهادی با تبدیل شدن به یک اداره معمولی

عطایی در پاسخ به این سؤال که میزان بهره‌وری در جهاد دانشگاهی در مقایسه با سایر نهادهای مشابه دولتی چگونه است، گفت: با توجه به این‌که جهاد دانشگاهی نهادی عمومی، دولتی و کم‌خرج‌ترین نهاد در نظام اسلامی است، به نظر می‌رسد میزان بهره وری در این نهاد نسبت به نهادهای دولتی و غیر دولتی بالا باشد که این حاصل روحیه و فرهنگ جهادی است.

وی درهمین خصوص ادامه داد: از جمله تهدیدات این نوع فرهنگ یا کاهش میزان بهره‌وری، تبدیل جهاد دانشگاهی به یک اداره معمولی و عدم توجه به فرهنگ جهادی خواهد بود.

سرپرست جهاد دانشگاهی واحد اصفهان افزود: به نظر می‌رسد با توجه به محدودیت‌های مالی و نیروی انسانی در جهاد دانشگاهی، باید یک بازنگری در برخی از وظایف جهاد دانشگاهی صورت گیرد که در این خصوص پیشنهاد می‌شود اساسنامه جهاد دانشگاهی مورد بررسی مجدد قرار گیرد و تغییرات لازم در آن صورت پذیرد. برای مثال از جمله فعالیت‌هایی که قابل بازنگری است، بحث بسترسازی برای فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها، مباحث فرهنگی و آموزشی است که با رویکرد جدید باید تدوین شود.

باید از ایسنا حمایت مالی شود

عطایی در پاسخ به این سؤال که جایگاه رسانه در نوع نگاه، تصمیمات و فعالیت‌های کلان ملی و بین‌المللی جهاد دانشگاهی را چگونه ارزیابی می‌کنید، خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی در حمایت از رسانه و به ویژه خبرگزاری ایسنا و ایکنا فعالیت‌های خوبی را با وجود محدودیت‌های مالی انجام داده است، اما به نظر می‌رسد نقش رسانه در مجموعه کلان جهاد جایگاه درخور و شأن این نهاد انقلابی نباشد.

وی در همین خصوص ادامه داد: تقریباً شهرستان‌ها از هیچ امکانات دفتر مرکزی استفاده نمی‌کنند، به طوری که تنها از درآمدهای واحدها هزینه می‌شود که این امر با محدودیت‌های زیادی روبروست و تا چه زمانی یک واحد می‌تواند از یک رسانه که می‌خواهد کارهای بزرگ انجام دهد، حمایت کند.

سرپرست جهاد دانشگاهی واحد اصفهان افزود: مسؤولان استانی و ملی در بخش رسانه کمتر نقش بازی می‌کنند و حتی حمایت‌های چندانی از رسانه‌ها نمی‌کنند، چرا که ممکن است از نقد بترسند و کاستی‌ها را منعکس نکنند، پس خود رسانه‌ها باید نشان دهند که زبان گویای مردم هستند و باید درخصوص مشکل فساد اقتصادی که خطری برای نظام است، ورود پیدا کنند.

عطایی اضافه کرد: ایسنا اگر در واحدها می‌خواهد ادامه حیات دهد، باید از آن حمایت شود و اگر جهاد دانشگاهی بخواهد از ایسنا هیچ نفع مادی نداشته باشد، باید دفتر مرکزی هزینه‌های ایسنا را تأمین کند و اگر نه درآمدهای موجود واحد، کفاف هزینه‌های ایسنای اصفهان را نمی‌د‌هد. پس تهرانی‌ها باید از هزینه‌های خود بکاهند و به شهرستا‌ن‌ها بیشتر بودجه اختصاص دهند.

وی در پاسخ به این سؤال که پیشنهاد شما برای دور نگه داشتن جهاد از بازی‌های سیاسی چیست؟ اظهار کرد: جهاد دانشگاهی از بازی‌های سیاسی دور است و در چارچوب قانون اساسی حرکت می‌کند و منویات رهبری را به بهترین شکل انجام می‌دهد. پس جهاد دانشگاهی متعلق به کل ملت است و وابسته به هیچ نهادی نیست. مسؤولان دفتر مرکزی باید از افراد بدون وابستگی به احزاب و گروه‌ها انتخاب شوند.

سرپرست جهاد دانشگاهی واحد اصفهان گفت: به نظر می‌رسد باید ارتباط این نهاد به صورت نهادینه با رهبری تعریف شود. درست است که جهاد زیرنظر شورای انقلاب فرهنگی است ولی باید ارتباط بهتر و تعریف شده‌تری با رهبری داشته باشیم و از کمک‌های معنوی ایشان استفاده کنیم، تا خدامحوری را در جهاد از دست ندهیم و توجه ویژه به آموزه‌های قرآن داشته باشیم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا