گوناگون

محرومیت 99 درصد بازنشستگان تامین اجتماعی از دریافت وام/طلاق و فساد اخلاقی در صدر آسیبهای اجتماعی خانواده ها

به گزارش خبرنگار مهر، در این هفته حوزه بهزیستی و رفاه و تامین اجتماعی شاهد رویدادها و اخبار زیادی بود که مهمترین آنها را در گزارش پایان هفته مرور می کنیم.

65 درصد کودکان خیابانی اتباع بیگانه اند

مدیرکل دفتر آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی در اولین روز هفته جاری با اشاره به اینکه 65 درصد کودکان خیابانی اتباع بیگانه هستند، گفت: براساس بررسی های انجام شده 10 تا 15 درصد کودکان خیابانی توسط باندها و گروههای سازماندهی شده کار می کنند.

ولی الله نصر افزود: در پژوهشی که در استان تهران در دو مرکز یاسر و بعثت انجام شد مشخص گردید که درصد بالایی از کودکان کار و خیابان را اتباع بیگانه تشکیل می دهند و این اتباع عمدتا افغانی و پاکستانی هستند کودکان کار اتباع بیگانه شناسنامه ندارند و بصورت غیر قانونی وارد کشور شده اند به همین دلیل با مشکل تحصیل مواجه هستند .

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه این کودکان شرایط خاصی دارند به همین دلیل دفتر اتباع خارجه وزارت کشور باید به این قضیه ورود پیدا کند و بسیاری از این کودکان رد مرز شوند و افرادی که کارت اقامت دارند نیز زمینه تحصیلشان قانونی شان فراهم شود.

تغییر نگرش در قشر مرفه و تحصیلکرده تنها شرط فرزندآوری

رئيس مركز مطالعات و پژوهش‌هاي جمعيتي آسيا و اقيانوسيه نیز در این هفته با اشاره به اینکه نرخ رشد جمعیت با ادامه روند فعلی در آینده به صفر می رسد و در این صورت با بحران جمعیت مواجه خواهیم شد، گفت:تغییر نگرش، هنجار و رفتارجمعیتی در قشر مرفه و تحصیل کرده از جمله شروطی است که باعث فرزند آوری آنان می شود.

محمد جواد محمودی در خصوص ابلاغ سیاستهای کلی جمعیت از سوی مقام معظم رهبری و نحوه اجرای آن گفت: این سیاستها با طرحی که در مجلس به عنوان افزایش جمعیت و تعالی خانواده در دست بررسی بوده، متفاوت است و طرح مجلس قبل از ابلاغ سیاستهای کلی مطرح شده است.

وی تاکید کرد: طرح مجلس با سیاستهای کلی جمعیت بررسی شده و در نهایت نباید مغایر با آن سیاستها باشد.

طلاق، فساد اخلاقی و اعتیاد در صدر آسیبهای اجتماعی خانواده‌ها

مدیر کل پیشگیری از آسیبهای اجتماعی سازمان بهزیستی در روزهای میانی هفته جاری از اتمام رصد آسیبهای اجتماعی با رویکرد عوامل محافظت کننده و خطرساز خبر داد و گفت: در این مرحله مشخص شد که طلاق، فساد اخلاقی و اعتیاد در صدر جدول آسیبهای اجتماعی خانواده ها قرار دارند.

دکتر فرهاد اقطار گفت: در گذشته سامانه ای جامع و آماری برای بررسی آسیبهای اجتماعی در کشور وجود نداشت و برهمین اساس امکان برنامه ریزی و سیاستگذاری دقیقی برای این مشکلات نبود. اما از سال قبل سامانه آسیبهای اجتماعی با رویکرد عوامل محافظت کننده و خطرساز از سوی سازمان بهزیستی راه اندازی شد.

وی از رصد آسیبهای اجتماعی طی چند مرحله خبر داد و گفت: در این مرحله رصد آسیبهای اجتماعی براساس پژوهشهایی که از فرد بدست آمده انجام و مشخص شد که طلاق، فساد اخلاقی، اعتیاد، روابط خارج از سطوح خانواده و کودکان کار و خیابان مهمترین آسیبهایی مطرح شده در میان خانواده هستند.

تهران و البرز مهاجر پذیرترین استانها

آخرین آمارهای سازمان ثبت احوال نشان می دهد که بیش از یک میلیون و 440 هزار مورد مهاجرت بین، داخل و خارج استانی انجام شده که در این میان استانهای تهران، البرز و اصفهان مهاجر پذیر ترین استانها بوده اند و همچنین استانهای تهران، البرز و خوزستان بیشترین مهاجران خروجی را به خود اختصاص داده اند.

 براساس آمارهای سازمان ثبت احوال در سال 92 یک میلیون و 440 هزار و 775 تغییر نشانی و مهاجرت در کشور انجام شده که استان های تهران، خراسان رضوی و خوزستان جابه جایی را در داخل استان به خود اختصاص داده اند.

همچنین استانهای قم با 4 هزار و 298 ، سمنان با 8 هزار و 298 و ایلام با 9 هزار و 728 مورد کمترین جابه جایی داخل استانی را طی سال گذشته داشته اند.

 300 هزار نفر تحت پوشش بهزیستی قرار می‌گیرند

رئیس سازمان بهزیستی کشور در این هفته از تحت پوشش قرار گرفتن 300 هزار نفر از ابتدای تیرماه خبر داد و گفت: با پوشش این افراد نیازمند تعداد پشت نوبتی های سازمان بهزیستی به صفر می رسد.

همایون هاشمی افزود: از سوی دولت ۶۰ میلیارد تومان برای این امر اختصاص داده شده است و این 300 هزار نفر در قالب 92 هزار خانوار تحت پوشش قرار می گیرند.

وی با اشاره به اینکه الگوی جدید طرح آفتاب به زودی اجرا می شود، گفت:سال گذشته طرح آفتاب در 18 استان برگزار و نزدیک به 90 هزار نفر توانمند شدند البته نوع جدید طرح آفتاب از طریق مشارکت‌ سازمان‌های مردم نهاد غیر دولتی برگزار خواهد شد.بودجه پیشگیری بهزیستی از 12 به 50 میلیارد تومان رسیده است که اگر بحث پیشگیری از آسیب‌ها به درون خانواده‌ها ورود یابد بسیاری از مشکلات و معضلات حل خواهد شد.

مهاجرین عامل بروز 40 درصد جرایم و آسیبهای اجتماعی

یک آسیب شناس اجتماعی و متخصص علوم رفتاری نیز در هفته جاری گفت: براساس بررسی انجام شده توسط مرکز پژوهشی بنیاد علوم رفتاری ، مهاجرین عامل بروز 40 درصد جرایم و آسیبهای اجتماعی هستند.

دکتر مجید ابهری افزود: مهاجرین غیر ایرانی به دلیل گسترش حاشیه نشینی و ایجاد محلات اقماری در کنار کلانشهرها منشا 40 درصد از ناهنجاریها و آسیبهای اجتماعی هستند. جرایم خشن ، قتلهای دلخراش ، سرقتهای منجر به آزار ، تجاوزهای جنسی، توزیع مواد مخدر، کودکان خیابانی و متکدیان بخشی از این ناهنجاریها به شمار می روند.

این آسیب شناس و متخصص علوم رفتاری تاکید کرد: متاسفانه علاوه بر مهاجرین افغانی افرادی از کشور پاکستان و بعضی از کشورهای آفریقایی علاوه بر ایجاداخلال در امنیت اجتماعی عامل بروز و گسترش بعضی از بیماریهای ویروسی و میکروبی می باشند.

انتخاب ورزشکاران و هنرمندان به عنوان سفیران جدید بهزیستی

دومین همایش سفیران طلایی بهزیستی کشور و تقدیر از ورزشکاران معلول قهرمان پارالمپیک این هفته با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد و در سال جاری تعداد دیگری از هنرمندان و ورزشکاران به عنوان سفیران طلایی سازمان بهزیستی انتخاب می شوند.

 سازمان بهزیستی کشور در بیش از 30 هزار نقطه کشور و به واسطه خیرین و نیکوکاران شبکه گسترده‌ خدماتی را در طیف وسیعی ایجاد کرده است که در این زمینه از ظرفیت خیرین، ورزشکاران، نخبگان و هنرمندان استفاده شده است.

 بخش عمده ای از فعالیت‌های سازمان بهزیستی توسط خیرین اداره می‌شود در سال گذشته بالغ بر 500 نفر متقاضی برای قرار گرفتن در جایگاه سفیر طلایی بودند که از این تعداد حدود 30 نفر انتخاب شدند.

محرومیت 99 درصد بازنشستگان تامین اجتماعی از دریافت وام

عضو هیئت مدیره کانون عالی بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی نیز در آخرین روز کاری هفته جاری از پرداخت 50 هزار فقره وام به بازنشستگان تحت پوشش این سازمان خبر داد و گفت: با توجه به جمعیت بازنشستگان، وامهای اعطایی فقط کمتر از یک درصد این افراد را پوشش می دهد.

علی اکبر خبازها افزود: در سال جاری از سوی بانک رفاه کارگران اعلام شد که 50 هزار فقره وام دو میلیون تومانی به بازنشستگان تامین اجتماعی که حقوق خود را فقط از این بانک دریافت می کنند پرداخت می شود.

وی با اشاره به اینکه تعداد وامها با توجه به جمعیت بازنشستگان بسیار کم است ، گفت: در حال حاضر دو میلیون و 200 هزار بازنشسته در سراسر کشور زندگی می کنند که با در نظرگرفتن تعداد وامهای پرداختی کمتر از یک درصد از بازنشستگان می توانند از آن بهره مند شوند که بسیار کم است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا