گوناگون

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور: اهداکنندگان خون، بخشندگان همیشگی هستند

81208069 5772506

به گزارش ایرنا دکترˈعلی اکبر پور فتح الهˈ روز پنجشنبه در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی اهدا کنندگان خون در سالن جلسات استانداری قزوین برگزار شد، افزود: البته در مقاطعی از سال، کمبودهایی در اهدای خون رخ می دهد که رسانه ها باید در ترویج و فرهنگ سازی در این زمینه نقش موثری در جبران این کمبودها ایفا کنند.

وی با اشاره به سیاستهای مرتبط با داروهای مشتق از پلاسما اضافه کرد: این سیاست ها در شورای فن آوری سلامت هم تصویب شده و در حال اجرا است و در بین کشورهای در حال توسعه ایران تنها کشوری است که برنامه عملیاتی داروهای پلاسما را دارد.

پورفتح اله اضافه کرد: این عامل هم از لحاظ اقتصادی و کاهش قیمت دارو و هم در جلوگیری از تغییر جغرافیایی بیماری ها نقش مهمی دارد، زیرا جابجایی پلاسما از یک کشور به کشور دیگر یا ˈمهاجرت پلاسماˈ ممکن است موجب انتقال انواع ویروس ها با پریون های جدید و به جود آمدن نسل های ویروسی جدید را در پی داشته باشد.

وی افزود: سال گذشته 100هزار لیتر پلاسمای مازاد بر چرخه فعالیت کشور تامین و 150هزار لیتر هم از طریق مراکز اهدای پلاسما در بخش خصوصی تامین شد و پیش بینی می کنیم این ظرفیت به بالای 150هزار لیتر در مراکز دولتی و 200 هزار لیتر در بخش خصوصی برسد.

پورفتح اله خاطرنشان کرد: امیدواریم ظرف چند سال آینده با تامین 100 درصدی پلاسمای ایرانی به خودکفایی کامل در تولید داروهای مشتق از پلاسما برسیم.

وی اضافه کرد: برای ارسال پلاسما به هر کشوری علاوه بر رعایت مجوزهای استاندارد کارخانه مورد نظر، باید استانداردهای وزارت بهداشت آن کشور نیز رعایت شود که اکنون نیز کارخانه های تولید کننده داروی مشتق از پلاسما، پلاسماهای ارسالی ایران را تایید می کنند.

پورفتح اله میزان اهدای خون در ایران را 27 نفر در هر هزار نفر اعلام کرد و افزود: بر اساس آخرین گزارش های سازمان بهداشت جهانی، میزان اهدای خون در کشورهای با شاخص رشد بالا 39 نفر در هر هزار نفر، 12 در هزار در کشورهای متوسط و چهار در 1000 در کشورهای با رشد پایین می باشد که بر همین اساس، ایران در میان کشورهای با رشد متوسط، پیشرو است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: در ایران 51 درصد اهدا کنندگان خون را اهداکنندگان مستمر و 25 درصد را افراد با سابقه تشکیل می دهند به عبارتی فقط حدود 24 درصد در ایران برای بار اول خون اهدا می کنند.

پورفتح اله یادآور شد: یکی دیگر از شاخص های اهدای خون در سازمان بهداشتی جهانی میزان سن است که با توجه به افزایش سالمندی جهان، ممکن است به یک چالش در آینده تبدیل شود، اما خوشبختانه در ایران بیشترین جمعیت اهدا کنندگان معادل 19.5درصد در سنین 25 تا 30 سالگی قرار دارند.

وی خاطرنشان کرد: در بسیاری از کشورهای توسعه یافته جهان زنان 50 درصد اهدا کنندگان خون را تشکیل می دهند، اما در کشور ما این شاخص در حدود 4.5 درصد است که باید در این زمینه فرهنگسازی و آموزش بیشتری صورت گیرد.

پور فتح اله گفت: یکی از شاخص های نه چندان مطلوب در ایران، سهم انتقال خون خودی است که این شاخص در بسیاری از کشورهای جهان حدود 10 درصد و در ایران تقریبا صفر می باشد در حالی که ما می توانیم با یک برنامه ریزی و ساماندهی مناسب، در جراحی های انتخابی و غیر فوری با جمع آوری و دریافت خون خود بیمار، میزان مصرف خون در بیمارستان ها را کاهش دهیم.

وی اضافه کرد: برای حل این مساله مهم باید با سرمایه گذاری صحیح به سمت توسعه طب انتقال خون و ارتقای فرایندهای بیمارستانی که امکان جمع آوری خون بیمار در حین عمل جراحی را داشته باشند حرکت کنیم.

پورفتح اله افزود: متاسفانه فرهنگ شکل گرفته در کشور ما به خون به عنوان کالایی رایگان نگریسته می شود و اندیشه سرمایه گذاری در انتقال خون خودی و مدیریت مصرف خون در بیمارستان ها شکل نگرفته است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور در ادامه با اشاره به عملکرد مثبت استان قزوین در امر خون رسانی به بیماران افزود: این استان در شبکه خون رسانی ملی تامین کننده بخش مهمی از نیازهای کشور است و امیدواریم با تجهیز یک واحد استاندارد انتقال خون، افزایش دو برابری میزان اهدای خون در این استان را شاهد باشیم.

سال گذشته دو میلیون و 60هزار نفر در کشور خون اهدا کردند.

7388/ 614

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا