گوناگون

مردم ایران سیاسی‌ترین مردم دنیا

یک کارشناس ارشد جامعه‌شناسی سیاسی عدم اعتماد اجتماعی را عامل دور شدن جامعه از دولت برشمرد و گفت: مردم ایران سیاسی‌ترین مردم دنیا هستند.

«الهام اکبری‌فراهانی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی مرکزی، اعتماد اجتماعی در جامعه به این معناست که افراد داوطلبانه به تشکل‌ها و اتحادیه‌ها می‌پیوندند.

وی با اشاره به نظریات جامعه شناختی «ماکس وبر» افزود: جامعه‌ای دموکرات تلقی می‌شود که شمار تشکل‌ها و انجمن‌های آن بسیار زیاد است و این امر کاملاً نشان می‌دهد که اعتماد در جامعه زیاد است. در چنین جامعه‌ای افراد بدون ترس و نگرانی در نهایت رفتارهای مسالمت‌آمیز خواسته‌ی خود را طرح می‌کنند و این اعتماد زیاد باعث می‌شود که مشارکت سیاسی در جامعه شکل گیرد.

این کارشناس ارشد جامعه‌شناسی سیاسی با بیان اینکه تعیین اعتماد اجتماعی در جامعه نیازمند در نظرگرفتن مولفه‌های گوناگونی است، گفت: برای مثال می‌توان یکی از این مولفه‌ها را آگاهی اجتماعی درنظر گرفت و گویای این است که فرد به لحاظ سیاسی و اجتماعی خود به آگاهی رسیده باشد و به صورت آگاهانه در عرصه حضور یابد.

اکبری‌فراهانی تعهد اجتماعی که دربرگیرنده این است که افراد نسبت به موضوعات و آنچه انجام می‌شود مسئولیت و التزام داشته باشد را یکی دیگر از مولفه‌های اعتماد اجتماعی در جامعه دانست که آگاهی و تعهد اجتماعی ایجادکننده‌ی اعتماد اجتماعی و در نهایت افزایش مشارکت سیاسی در جامعه است.

وی عدم اعتماد اجتماعی در جامعه را علت دور شدن افراد از دولت‌ها دانست و گفت: این موضوع در همه‌ی کشورهای دنیا صدق می‌کند. بسیاری از کشورهای دنیا تنها ریاست جمهوری تغییر می‌کند اما سیاست‌های آنها همواره به یک شکل است. امریکا در زمان ریاست بوش سیاست‌های جنگ‌طلبانه‌ای در پیش گرفت و این باور وجود داشت که با آمدن یک سیاه‌پوست در منصب ریاست‌جمهوری شرایط تغییر می‌کند درصورتی‌که سیاست‌های امریکا به مانند قبل است و هیچ تغییراتی نداشته است.

این کارشناس ارشد جامعه‌شناسی سیاسی با بیان اینکه در جوامع عموماً خط‌مش‌ها بدون تغییر باقی می‌مانند و این امر اعتماد اجتماعی را از میان می‌برد، تصریح کرد: زمانی که افراد فضایی برای بیان آزادانه‌ی اندیشه‌های خود در اختیار نداشته باشند قطعاً آگاهی اجتماعی و مشارکت سیاسی را شاهد نیستیم.

اکبری‌فراهانی گفت: در شرایط کنونی اکثر مردم از گرانی، تورم، بیکاری و فضای اقتصادی کشور گلایه دارند اما، اگر سئوال شود اصل دیدگاه خود را بیان نمی‌کنند و زمانی که بیان می‌شود از رکود عبور کردیم و یا تورم کاهش داشته است اما، عملاً در زندگی مردم این تغییرات محسوس نیست ممکن است کاهش اعتماد را در جامعه شاهد باشیم.

وی با تأکید بر اینکه در نهاد مردم ما چیزی به‌عنوان عرق ملی وجود دارد که باعث می‌شود اجازه‌ی هیچ‌گونه دست‌اندازی در کشور داده نشود، افزود: این شاخصه در بروز حوادث سیاسی بسیار موثر است و براساس همین حس، رخدادهای سیاسی در کشور اتفاق میافتد که به هیچ‌عنوان در محاسبات به آن نمی‌رسیم.

این کارشناس ارشد جامعه‌شناسی سیاسی اظهار کرد: مردم ما راضیند که با مشکلات کنار آیند اما، اجازه هیچ‌گونه دخالت بیگانه‌ای را در کشور ندهند و در این شرایط تحقق آگاهی سیاسی با مشکل روبرو است.

اکبری‌فراهانی خاطرنشان کرد: مردم ما به نوعی سیاسی‌ترین مردم دنیا هستند، چون در محافل خانوادگی خود همواره بحث‌های سیاسی را دنبال می‌کنند و این نشان می‌دهد که تا حدودی آگاهی سیاسی در کشور وجود دارد اما، به صورت علمی نمی‌توان ثابت کرد که مردم ما از نظر سیاسی رشد داشتند یا خیر، چون عموماً در بررسی و تحقیقات شخصیت و دید اصلی خود را بروز نمی‌دهند و محافظه‌کارانه عمل می‌کنند و این چنین تحقیقات به نتیجه علمی و موثقی نمی‌رسد. این دو شخصیت بودن افراد فضای جامعه را نابه‌سامان می‌کند باعث بروز تک‌روی افراد می‌شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا