گوناگون

مرمت سند خطی 140 ساله در سمنان

مسئول موزه‌های اداره کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان از مرمت سند خطی 140 ساله توسط کارشناسان این اداره کل خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سمنان، سروش هاشمی اظهارداشت: این سند خطی متعلق به مجموعه”سروش معتمدی” است که به طور رایگان توسط کارشناسان ارشد مرمت آثار فرهنگی این اداره کل، مرمت و تحویل این مجموعه‌دار شد.

وی با بیان اینکه این سند خطی مربوط به رمضان سال 1295 ه. ق است و در معرض خطر قرار داشت، گفت: این نسخه خطی قدیمی به طور امانی به این اداره کل تحویل داده شد و ظرف 40 روز کاری عملیات مرمت آن به پایان رسید.

وی افزود: کار مرمت این سند دست ساز شامل اسیدزدایی، گندزدایی، پاکسازی لکه چسب، استفاده از کاغذ بدون اسید، مرمت با چسب گیاهی و … بود.

هاشمی گفت: این سند خطی در رابطه با استفتاء سادات سمنان از آیت الله کنی سمنانی در رابطه با تقسیم محصول مزرعه رکن آباد سمنان در بین نفع برندگان از وقف است.

وی افزود: شهروندان استان سمنان در صورت در اختیار داشتن هر گونه سند و نسخه خطی قدیمی می‌توانند با مراجعه به اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان از خدمات رایگان مرمت آثار بهره‌مند شوند.

مسئول موزه‌های اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان گفت: شهروندان با مراجعه به اداره کل می توانند از دستورالعمل نحوه نگهداری صحیح اسناد تاریخی نیز مطلع شوند.

حفاظت مناسب، جلوگیری از تا کردن، قرار نداشتن در محل رطوبت و دمای بالا از جمله شرایط نگهداری اسناد و نسخه‌های خطی قدیمی است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا