گوناگون

مسجد جامعی در خانه بنیانگذار محله دریان نو / برق آلستوم۶۰ ساله شد

به گزارش خبرنگار مهر، برنامه کشف تهران رئیس شورای شهر از صبح روز جمعه 23 خرداد ماه در منطقه 2 تهران برگزار شد و در این برنامه احمد مسجد جامعی به منزل حجت الاسلام سید محمود دعایی مدیر مسئول موسسه اطلاعات رفت. دعایی با تهیه کیکی به مناسبت تولد حضرت مهدی(عج) این روز را در کنار مسجد جامعی جشن گرفت. پس از آن گروه کشف تهران به منزل بابک گرمچی یکی از هنرمندان تجسمی این منطقه رفتند. او ابداع کننده هنر مس و مینا در ایران است.

محله دریان نو از دیگر محلاتی بود که گروه کشف تهران به آنجا رفتند آن هم در منزل حسین دریانی، بنیان گذار محله دریان نو. منزل وی با همه خانه ها و آپارتمان های اطرافش متفاوت بود چرا که داخل آن قناتی وجود داشت که از فرحزاد سرچشمه می گرفت و زمین های کشاورزی و درختان دریان نو را آبیاری می کرد. وجود همین قنات بود که باعث شد تا محله دریان نو ایجاد شود. اما اکنون در میان تمام آپارتمان های قد کشیده این محله، خانه حسین دریانی هنوز با صفاترین خانه است آن هم با تمام درختان میوه و قنات بزرگش در حیاط.

حسین دریانی 92 سال سن دارد  و تاجر چای در تهران بوده است. گروه کشف تهران سپس به نیروگاه برق آلستوم رفتند.  مدیرعامل این نیروگاه به مسجد جامعی توضیح داد که نیروگاه برق آلستوم نه تنها آلودگی ایجاد نمی‌کند بلکه با وجود ۱۴ هکتار فضای سبز به پاکیزگی هوا نیز کمک کرده است. همچنین تانکرهای نفت کش این محدوده نیز جمع شده است و دیگر اینجا آلودگی جوی هم ندارد.

IMG19005970

این نیروگاه که 60 سال قدمت دارد، از مجموعه‌های ارزشمند صنعتی منطقه به شمار می‌آید و وظیفه اصلی آن ایجاد تعادل ظرفیت برق در تهران است، به نحوی که برق باکیفیت و بدون نوسان عرضه شود. طول عمر تجهیزات این نیروگاه 25 سال بیشتر نبوده و به همت مهندسان ایرانی 60 سال است که فعال است و به همین علت مورد تشویق کارخانه سازنده آلستوم در فرانسه قرار گرفته است.

در این نیروگاه از سوخت گاز استفاده می‌شود و براساس آنالیزهای انجام شده هیچ آلودگی در پی ندارد. این در حالی است که این مجموعه با ایجاد 14 هکتار فضای سبز مشجر به پاکیزگی هوای منطقه نیز کمک می‌کند. برق آلستوم نخستین نیروگاه تهران است که هر ساعت 40 مگابایت برق تولید می کند و در سال 1333 ساخته شده است.

مسجد جامعی و گروهش بعد از بازدید نیروگاه برق آلستوم به منزل شهید حسن باقری رفت. مادر شهید باقری در این بازدید به مسجد جامعی و در حضور شهردار منطقه 2 گفت که مدتهاست پیگیر مشکل پیاده راه خیابان شادمان شد و گفت که مدتهاست این موضوع را از طریق شهرداری پیگیری کرده ولی به نتیجه نرسیده است. در همین حین، ملکی شهردار منطقه 2 قول پیگیری این مشکل را داد.

مادر شهید باقری همچنین گفت که در اثر طوفان تهران، یک درخت تنومند در همین محله شکست که ماموران شهرداری تنه درخت را بردند ولی همچنان بقیه تنه درخت باقی مانده و برای اهالی محل مشکل ایجاد کرده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا