گوناگون

مشاور وزیر کشور: سیاستهای تشویقی و تنبیهی باید برای ریشه کنی بیسوادی در کشور لحاظ شود

81186593 5735034

فهیمه فرهمندپور روز دوشنبه در جلسه کارگروه امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان غربی که با حضور استاندار آذربایجان غربی و با موضوع های آسیبهای اجتماعی حوزه زنان و بیسوادی زنان و دختران استان برگزار شد افزود: رفع مشکل بیسوادی به ویژه در بین زنان و دختران، از مهمترین ضرورتها در جامعه امروز است که برای این امر، باید خانواده ها به حل این مشکل ترغیب شوند.

وی اضافه کرد: روند کاهشی بیسوادی در کشور باید روز به روز با شتاب بیشتری تداوم یابد تا بتوانیم شاخصه های باسوادی را روز به روز بهبود بخشیم.

وی با تاکید بر استفاده بهینه از ظرفیت های مختلف برای توسعه فرهنگ باسوادی در کشور اظهار کرد: روحانیون به دلیل نفوذ فرهنگی در بین اقشار مختلف جامعه می توانند بهترین گزینه برای ایجاد انگیزه در خانواده ها در راستای باسوادکردن فرزندانشان باشند.

مشاور وزیر کشور در امور بانوان و خانواده با اشاره به رشد 74 درصدی دهیاران زن در کشور ادامه داد: این آمار نشان می دهد که ظرفیت بالایی در شوراهای اسلامی روستاها در راستای ریشه کنی بیسوادی وجود دارد که باید از این ظرفیت نیز بهره کافی را ببریم.

فرهمندپور گفت: تربیت معلمان زن بومی روستایی همچون طرح بهداشت خانواده در خانه های بهداشت، می تواند به موضوعی عملی در بین مدیران تبدیل شود که در آن صورت، انگیزه لازم در بین دختران و خانواده ها برای رشد باسوادی در روستاها ایجاد می شود.

وی در بخش دیگری به آسیب های اجتماعی حوزه خانواده و بانوان اشاره کرد و افزود: عمده طلاق های اتفاق افتاده درکشور در سالهای نخست زندگی انجام می شود که این امر به دلیل نبود الگوی مناسب برای زوجین است.

وی اضافه کرد: آموزش ها و مشاوره های لازم باید پیش، در حین و پس از ازدواج به زوجین داده شود تا هر مسئله بی اهمیتی منجر به از هم پاشیدن زندگی خانواده ها نشود.

مشاور وزیر کشور در امور بانوان و خانواده با تاکید بر لزوم توجه به معیشت زنان سرپرست خانوار در کشور اظهار کرد: ساماندهی مسائل تربیتی، فرهنگی و اجتماعی فرزندان زن سرپرست خانوار، مهمتر از اشتغال آنهاست و نباید اشتغال این زنان، فرزندان را دچار خلاء عاطفی کرده و آنها را مستعد آسیب های اجتماعی در آینده کند.

فرهمندپور ادامه داد: توانمندسازی زنان، تنها به توانمندسازی شغلی و اقتصادی خلاصه نمی شود بلکه توانمندسازی روحی، روانی و شخصیتی بانوان سرپرست خانوار نیز باید مورد توجه مسئولان دستگاههای اجرایی مرتبط قرار گیرد.

وی گفت: مادران دارای فرزندان معلول و آسیب دیده باید به هدف مهم برنامه های بهزیستی تبدیل شوند و پایش اثربخشی این برنامه ها در دوره زمانی خاص صورت گیرد تا میزان اثرگذاری این برنامه ها مشخص شود.

در این جلسه، مسئولان دستگاههای اجرایی مرتبط به بیان نظرات و پیشنهادات خود در خصوص موضوع های جلسه و ارائه گزارشی در مورد برنامه های انجام شده پرداختند.

بی سوادی از مهمترین مشکلات به ویژه در بین زنان و دختران مناطق محروم به شمار می رود به طوری که در حال حاضر در آذربایجان غربی نزدیک به 18 درصد زنان، بی سواد هستند.

این رقم در کشور، 9 درصد است.

8137/581

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا