گوناگون

مصرف خرما در ایام روزه داری برای تنظیم قند خون مفید است

81232199 5814174

ˈسارا حکیمˈروز پنج شنبه در گفت وگو با خبرنگارایرنا با اشاره به اینکه خوردن خرما در کنترل اشتها و جلوگیری از پرخوری نیز تاثیرگذار است ، افزود: در وعده افطار خوردن سه تا پنج عدد خرما توصیه می شود، البته از مصرف بیش از حد آنان همچون سایر شیرینی ها باید پرهیزکرد.

وی اظهارکرد: در وعده های سحر و افطار باید از پرخوری اجتناب و تا حد امکان به جای مصرف انواع شیرینی ها مثل زولبیا و بامیه که فقط حاوی انرژی و فاقد مواد مغذی هستند، از مواد غذایی طبیعی شیرین مانند خرما، کشمش و انواع میوه درحد متعادل استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: افراط در مصرف انواع شیرینی به هنگام افطار چاقی و اضافه وزن را به دنبال خواهد داشت.

حکیم با اشاره به اینکه باید از خوردن تنقلات زیاد در فاصله افطار تا سحرپرهیز کرد، افزود: این قبیل مواد دیر هضم و سبب می شوند که به هنگام سحر میل به غذا کاهش پیدا کند.

همچنین مصرف میوه رنده شده، لبنیات به ویژه شیر کم چرب، استفاده از انواع سوپ ها و آش ها در افطار و سحر و نوشیدن چای کمرنگ برای سالمندان روزه دار مفید است و می تواند تعادل آب و املاح را برقرار کند.

مصرف یک لیوان شیر درهنگام افطار ، سحر و مصرف یک پیاله ماست در موقع شام به کودکان و نوجوانان روزه دار توصیه می شود.

این کارشناس تغذیه گفت: هرچند بخش عمده انرژی مورد نیاز نوجوانان در زمان روزه داری باید از گروه غذایی نان و غلات تامین شود اما مصرف مواد پروتئینی برای آنها ضروری است.

وی تاکید کرد: استفاده از سبزی ها و میوه ها در هنگام افطار و همچنین در فاصله زمانی بین افطار تا سحر به خاطر اینکه منبع خوبی از فیبر هستند برای دستگاه گوارش بسیار مفید و مانع بروز یبوست می شود.ک/3

7411/ 691

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا