گوناگون

معادن سنگ لاشه کوه سفید دماوند معضل زیست محیطی منطقه است

81193174 5747063

عباس میرزاکریمی روز یکشنبه درگفت وگو با ایرنا با استمداد از مراجع نظارتی افزود: شرایط اکوسیستم و تعادل اکولوژیکی زیستگاه حیات وحش منطقه با داشتن گونه های گیاهی و جانوری در کوه سفید از لحاظ زیست محیطی دارای اهمیت خاصی است.

سرپرست اداره محیط زیست شهرستان دماوند ادامه داد: به علت واقع شدن منطقه کوه سفید در خط مرزی تهران و سمنان بعضاً افراد پس از مخالفت اداره کل محیط زیست تهران با احداث معدن، با دور زدن قانون به استان سمنان مراجعه و از آن طریق اقدام می نمایند که یک نمونه در سال جاری با دستور قضایی و توقف عملیات، پرونده آن در درمراجع قضایی دادگاه در حال رسیدگی است.

وی افزود: در این منطقه حیواناتی چون کل، بز، قوچ ومیش و همچنین گونه های در معرض خطر انقراض از جمله پلنگ و گربه پالاس وجود دارد و به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی به عنوان کریدور زیستگاه قشلاق حیات وحش از پارک ملی خجیر و سرخه حصار و منطقه فیروزکوه به لحاظ شرایط زیستی است چون حیواتات مدت حدودً چهار جهت گذراندن فصل زمستان به این منطقه مهاجرت می نمایند.

میرزا کریمی گفت: از طرفی این منطقه از لحاظ زیستی حیات وحش و اشباع شدن منطقه از معادن سنگ لاشه با توجه به اقلیم خشک و نیمه خشک منطقه متأثر از اقلیم کویری و حساسیت فرسایش پذیری خاک و دخالتهای انسانی در تغییر بافت خاک و لایه زاینده خاک و پایین بودن ظرفیت عمل زیست محیطی منطقه که همگی تهدید جدی برای اکوسیستم فون و فلور منطقه شده و یک بحران زیست محیطی غیر قابل جبران را به بار خواهد آورد.

وی افزود: استان سمنان و تهران و سایر ادارات بدون در نظر گرفتن ملاحظه زیست محیطی اقدام به صدور پروانه اکتشاف و بهره برداری در منطقه شکار ممنوع کوه سفید می نماید که به استناد اصل پنجاهم قانون اساسی و موارد یک و شش از قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست مغایر قانون و نقض آشکار قانون سازمانی است.

میرزاکریمی گفت: در طوفان های چند روز اخیر معادن سنگ لاشه منطقه کانون گرد و غبار و ریز گردها شده بود که به وضوح در هوا نمایان بود .

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست دماوند اعلام کرد: در سالهای متوالی از سال 1381 تاکنون مکاتبات متعددی صورت گرفته است ولی وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنان نسبت به صدور مجوزهای غیر قانونی خلاف ضوابط محیط زیست اقدام می نمایند در صورتی که معدن سنگ لاشه از لحاظ ارزش اقتصادی فاقد توجیح است، این در حالی است که برای 1000 تن استخراج سنگ می بایست حداقل 200 هکتار از بهترین زیستگاه را تخریب نمایند.

وی گفت: مشاغل ایجاد شده نیز صرفاً به اتباع خارجی مختص یافته که از تمامی دستگاههای نظارتی تقاضای استمداد در این باره را داریم.

تهرام/8128/1457/

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا