گوناگون

معضل صنعت غذای خراسان چیست؟

دبیرِ خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: موازی‌کاری‌های برخی دستگاه‌های دولتی از جمله اداره نظارت سازمان صنعت و سازمان استاندارد از آسیب‌های ‌جدی صنعت غذا است.

فیروز ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، با اشاره به نقش مهم صنعت غذا در بین صنایع خراسان رضوی، اظهار کرد: حدود 18 درصد ظرفیت صنعتی استان به صنعت غذا اختصاص دارد و از 205 هزار اشتغال ایجاد شده در استان 22 درصد مربوط به این صنعت است.

وی ادامه داد: در حوزه غذا، ظرفیت‌ها و مزیت‌های خوبی با توجه به منابع خدادادی، مرزهای مشترک با همسایه‌های خارجی و وجود زیرساخت‌های خوب وجود دارد که اگر به طور جدی حمایت شود می‌توانیم جایگاه بهتری در این صنعت به دست آوریم.

ابراهیمی از زعفران به عنوان شاخص‌ترین کالای تولیدی صنعت غذا در استان نام برد و گفت: بدون شک زعفران نقش بی‌بدیلی در صنعت غذای استان دارد، همچنین در سایر مواد غذایی از جمله رب، کمپوت، کنسرو، قند، فرآوری و صنایع تبدیلی از جایگاه ویژه‌ای برخورداریم. همچنین از نظر منابع طبیعی و سرمایه‌گذاری‌ها وضعیت خوبی در این صنعت داریم.

وی بیان کرد: با توجه به افزایش روزافزون جمعیت و نیاز کشورهای هدف، می‌توانیم با سرمایه‌گذاری بیشتر و حمایت ویژه از صنعت غذا در این زمینه بسیار موفق عمل کنیم. تمامی سرمایه‌گذاری صنعت غذا توسط بخش خصوصی انجام می‌شود. هیچ‌گونه واحد تولیدی دولتی در بخش غذا سرمایه‌گذاری نکرده اما حمایت دستگاه دولتی باید از این بخش صورت گیرد.

دبیرِ خانه صنعت خراسان رضوی بیان کرد: دولت می‌تواند برای تامین منابع مالی از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی حمایت کند. با توجه به رویکرد صادراتی و توان موجود، یکی از مواردی که می‌تواند به این بخش کمک کند، کاهش موازی‌کاری‌های دستگاه‌های دولتی است.

ابراهیمی در خصوص لزوم حمایت مالی و نقدی دولت از صنعت غذا، تصریح کرد: امروزه برگشت سرمایه در صنعت غذا به بیش از 6 ماه افزایش یافته است و این امر لزوم حمایت دولت از سرمایه‌گذاران و تامین نقدینگی در این حوزه را می‌طلبد که باید در قالب مشوق‌های صادراتی و تامین نقدینگی صورت گیرد.

دبیرِ خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: با توجه به اهمیت صنعت غذا باید یک استراتژی بلندمدت با رویکرد صادراتی برای این بخش تدوین شود که در آن به صنعت غذا با توجه به محدودیت‌ها و ظرفیت‌ها پرداخته شود.

وی با اشاره به بحران آب به عنوان یکی از محدودیت‌های صنعت غذا، اظهار کرد: با توجه به کمبود منابع آبی ضرورتی ندارد روی کالاهایی که توجیه اقتصادی ندارند تمرکز کنیم و باید در این بخش اولویت‌ها را مشخص کرده و با توجه به ظرفیت‌ها به آنها بپردازیم. برای مثال با توجه به بحران آب باید از کشت و پرورش محصولاتی که به آب زیادی نیاز دارند از جمله چغندر خودداری کنیم و با ظرفیت‌سنجی به این صنعت نگاه کنیم.

دبیرِ خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی از بالا بودن بهره بانکی برای استفاده صنعت غذا انتقاد کرد و گفت: صنعت غذا از سود چندانی برخوردار نیست، بنابراین بالا بودن بهره‌های بانکی برای این صنعت زیان‌آور است. در حال حاضر ما تنها کشوری هستیم که نرخ بیمه کارگر در آن 30 درصد است و با وجود اینکه صنعت غذا از صنایع استراتژیک است دولت می‌تواند در این زمینه‌ها وارد کار شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا