گوناگون

مقاوم‎‎سازی 12 هزار واحد روستایی یزد در برنامه پنجم

مدیرکل بنیاد مسکن استان یزد با بیان این که توسعه روستاها جزء مهم و لاینکف توسعه کشور محسوب می‏‏‌شود، تحقق این توسعه را مستلزم رفع نیازها و درخواست‎‎های روستائیان و در کل بهبود کیفیت زندگی در روستاها دانست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه یزد، “علیرضا قربانیان” که به مناسبت 15 مهرماه روز روستا، امروز در جمع خبرنگاران سخن می‎‎گفت، با اشاره به سکونت قریب 40 درصد از جمعیت کشورمان در روستاها و نیز ظرفیت‎‎های موجود در روستا، و با اشاره به وجود 1400 روستا و آبادی در استان، از انجام مطالعات طرح هادی روستایی در 300 روستا از مجموع 355 روستای بالای 20 خانوار استان خبر داد و افزود: تاکنون در بالغ بر 190 روستای استان فازهای یک یا دو طرح هادی روستایی اجرایی شده است.

وی اعتبار مورد نیاز برای اجرای تنها فاز نخست این طرح‏‏‌ها را بین 350 تا 400 میلیون تومان ذکر کرد.

قربانیان با اشاره به عزم جدی دولت در زمینه توسعه روستاها، از اختصاص هشت درصد از اعتبارات استان‎‎ها به عمران روستاها خبر داد و گفت: امسال در استان یزد بالغ بر شش میلیارد تومان به این امر اختصاص یافته است.

وی در بخش دیگری از سخنانش اعلام کرد: در سال‎‎های گذشته برنامه پنجم توسعه قریب 5800 خانه روستایی برای مقاوم‎‎سازی تسهیلات دریافت کرده‎‎اند و تا پایان برنامه نیز شش هزار واحد روستای دیگر نیز مقاوم‏‌سازی خواهد شد.

مدیر کل بنیاد مسکن استان با اشاره به اجرای طرح مقاوم‏‏‌سازی خانه‌های روستایی استان از سال 1384 تاکنون، اظهار کرد: از 47 هزار خانه روستایی استان یزد، تا به حال 27 هزارخانه در قالب اجرای این طرح مقاوم سازی شده است.

وی پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه تا سقف دو میلیون تومان برای تعمیر خانه‎‎های روستایی و ساخت حمام در این واحدهای روستایی را از دیگر حمایت‎‎های بنیاد مسکن در این رابطه ذکر کرد.

وی هم‌چنین از پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن به متقاضیان در استان خبر داد و اظهار کرد: سقف این تسهیلات نیز 2.5 میلیون تومان بوده است که امیدواریم با توجه به نیاز بسیاری از افراد متقاضی در این زمینه در سال جاری نیز شاهد پایدار شدن اعتبارات در این رابطه باشیم.

قربانیان یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته از سوی بنیاد برای دلگرمی بیشتر روستائیان را صدور 12 هزار و 500 جلد سند مالکیت برای واحدهای مسکونی 60 روستای پرجمعیت و هشت شهر زیر 25 هزار نفر جمعیت استان در برنامه پنجم توسعه بیان کرد.

این مسئول در بخش پایانی سخنانش از فعالیت بنیاد مسکن استان یزد در زمینه تهیه طرح روستاهای هدف گردشگری و روستاهای دارای بافت با ارزش خبر داد و در این باره تصریح کرد: استان یزد دارای پنج روستای هدف گردشگری است که اخیراً طرح مطالعاتی روستای توران پشت در این رابطه تهیه شده و با جذب اعتبار در سال جاری اجرایی خواهد شد.

وی هم‌چنین از اقدامات بنیاد در رابطه با طرح‎‎های روستاهای دارای بافت با ارزش استان به اجرای طرح در روستاهای اسلامیه، فهرج، عقدا و نیز شمسی اشاره کرد و گفت: مطالعات طرح در روستای خرانق نیز انجام شده ولی به لحاظ تامین اعتبارات هنوز اجرای نشده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا