گوناگون

مهاجرت به کرمان بعلت کم‌آبی، علت افزایش حاشیه‌نشینی

فرماندار کرمان گفت: امروز حاشیه‌نشینی شهر کرمان حاصل شهرهایی است که کمبود آب دارند ، یک روز بعلت کم‌آبی کرمان، این جمعیت حاشیه‌نشین و سربار شهر دیگری هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی کویر، «محمدعلی توحیدی» در جلسه‌ی شورای حفاظت از منابع آب کرمان گفت: مسأله کم‌آبی بسیار جدی است اگر صرفه‌جویی را برای رضای خدا انجام نمی‌دهیم اگر از ترس قانون هم انجام نمی‌دهیم لااقل برای خودمان برای زندگی و آینده خودمان بیشتر رعایت کنیم اگر مراقبت نکنیم همین نسل پس از ما هم نمی‌تواند در کرمان زندگی کنند.

وی افزود: هر کس به هر شیوه‌ای می‌تواند، کسی شیر آب باز را می‌بیند آن را ببندد، کسی می‌تواند مانع حفر یک چاه غیرمجاز شود کسی می‌تواند با آبیاری قطره‌ای از هدررفت آب جلوگیری کند، یک نفر می‌تواند همیار یا پلیس آب باشد به هر نحو که برای ما مقدور است باید همکاری کنیم.

فرماندار کرمان گفت: مسأله‌ی کم‌آبی چیز نامشهودی نیست، هر سال که از چاه آب برداشت می‌شود ارتفاع آب آن در سال بعد 1 تا 2 متر پائین‌تر آمده و این با چشم هم قابل دیدن است.

توحیدی با بیان تأثیرات خشکسالی بر رونق کشاورزی منطقه گفت: در زمانی که حقوق سال یک نیروی اداری 120 هزار تومان بود کشاورزان روستایی مثل فرح‌آباد 8 تا 9میلیون تومان از فروش پسته درآمد کسب می‌کردند اما حالا بعلت کم‌آبی و خشک شدن مزارع و باغ‌ها همان کسانی که از درآمد خود چندین حسینیه و مدرسه و کتابخانه و … ساخته بودند کارگر دیگران شده‌اند، روی زمین دیگری کار می‌کنند و محتاج دیگران شده‌اند.

وی انتقال آب را کاری مشکل و پرهزینه دانست و گفت: برای انتقال 160 میلیون مترمکعب آب از خلیج‌فارس به گل‌گهر سیرجان یا شرکت مس، مبالغ 3 تا 5 میلیارد تومانی باید هزینه شود یعنی در خوشبینانه‌ترین حالت به ازای هر مترمکعب 5 تا 6 هزار تومان باید پول پرداخت شود.

فرماندار کرمان با تأکید بر لزوم صرفه‌جویی آب خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم تنها 10 تا 20 درصد میزان مصرف کنونی که 7 میلیارد مترمکعب است صرفه‌جویی کنیم توانسته‌ایم رقمی بین 700 تا 1400 میلیون مترمکعب آب صرفه‌جویی کنیم.

توحیدی با اشاره به تابستان کم آب امسال گفت: روزهای گرم تابستان امسال را با مدیریت و با سختی پشت سر گذاشتیم لکن روزها به سرعت می‌گذرد و از هم‌اکنون باید به‌دنبال راهکار و تدبیری برای تابستان آینده باشیم.

وی افزود: راهی به جز صرفه‌جویی و مراقبت نداریم. انتقال آب از یک حوزه به حوزه دیگر کار آسانی نیست. اغلب مقاومت ساکنان آن منطقه را به‌دنبال دارد املاک بسیاری باید در مسیر خریداری شود، سدسازی شود چند هزار کیلومتر لوله‌گذاری از میان شهر و روستا و بیابان و دره‌ عبور کند تا به حوزه‌ی دیگر برسد.

فرماندار کرمان با اشاره به سیره‌ی زندگی بزرگان تصریح کرد: در خاطراتی که از حضرت امام(ره) نقل شده آمده است که اگر نصف لیوان آب باقی می‌ماند با گذاشتن دستمال روی آن، آب را برای مصرف بعد نگه می‌داشتند ما هم باید از همین حداقل‌ها آغاز کنیم باید این فرهنگ را در کشور ترویج و تشویق کنیم.

توحیدی یادآور شد: متأسفانه برداشت از حوزه‌های مشترک آبی شبیه حوزه‌های مشترک نفتی شده است که هر یک از طرفین می‌کوشند سهم بیشتری از آن بردارند و بدون توجه به کمبود منابع آبی این برداشت ادامه دارد.

وی توجه جدی همه‌ی مردم و مسئولان به مشکل کم آبی و مصرف بهینه آب را خواستار شد و خاطرنشان کرد: همه‌ی مردم کمک کنند، همراهی و هم‌فکری نمایند، هر اقدامی که آن را در کاهش مصرف آب موثر می‌دانند انجام دهند کمبود آب جدی است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا