گوناگون

مهارت‌آموزی؛ کلید گمشده اشتغال در جامعه امروزی

‌بیکار که باشی روزها دیرتر می گذرند و عقربه های ساعت کندتر و کندتر می زنند و زمان هم دیرتر سپری می شود… بیکار که باشی در خانواده و جامعه هم جایگاهی نداری… بیکار که باشی درآمدی هم نداری و باید مدام دستت را جلوی والدینت دراز کنی … بیکار که باشی حتی نمی توانی برای آینده‌ات هم نقشه بکشی و به ازدواج و تشکیل خانواده کر کنی… خلاصه اینکه بیکار که باشی چرخ روزگار برایت نمی‌چرخد…

بگذریم از اینکه بالا رفتن آمار اعتیاد و خود کشی و طلاق و سایر ناهنجارهای اجتماعی و در مقابل آن پایین آمدن آمار ازدواج و … را هم می‌توان در آمار بالای بیکاری جست و جو کرد

‌و اما این روز ها پیدا کردن شغل به یکی از اصلی ترین دغدغه‌های خانواده ها و مسئولین تبدیل شده و هستند افرادی که با مدرک‌های لیسانس و فوق لیسانس و حتی دکترا بیکارند و در جست و جوی کار…

آمار‌ها را که نگاه می‌کنیم استان کرمانشاه گاهی و در برخی از ماه‌ها و فصل‌های سال رتبه‌اش به رتبه نخست بیکاری در کشور می‌رسد و در برخی دیگر از ماه‌ها هم به دوم وسوم و… اما مهم نیست که رتبه چندم بیکاری را در کشور داریم و یا نرخ بیکاری در استانمان چقدر است، مهم این است که بیکاری وجود دارد و هریک از ما در بین اطرافیان خود آن را می‌بینیم و با پیامدهای آن روبرو هستیم…

بیکاری در همه جا و در همه استان ها وجود دارد و چیزی که اهمیت دارد این است که حتی اگر یک جوان بیکار هم در هر نقطه ای از کشور باشد باید بگوییم آمار بیکاری بالاست، چراکه به اذعان کارشناسان و صاحبنظران عرصه جامعه شناسی بیکاری فرد و جامعه را در معرض مشکلات و آسیب‌های زیادی قرار خواهد داد.

بررسی اینکه چرا بیکاری در استان ما آمار بالاتری نسبت به سایر استان‌ها دارد ما را بر آن داشت دیدگاه‌های مسئولین و صاحبنظران استان را در این زمینه بشنویم.

نماینده مردم کرمانشاه معتقد است: نظام ارزشی و فرهنگی حاکم بر جامعه سمت و سوی مهارتی ندارد و به نظر می‌رسد همین مسئله آمار بالای بیکاری در این استان نسبت به سایر استان‌ها را رقم زده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کرمانشاه، عبدالرضا مصری در نشستی با مدیران و جمعی از پرسنل اداره کل فنی و حرفه‌ای استان، تغییر فرهنگ‌های غلط حاکم بر جامعه را نیازمند برنامه ریزی جدی دانست و گفت: اگر شاهد آمار بالای بیکاری در استانی مثل کرمانشاه هستیم شاید اصلی‌ترین علت آن این است که جوانان ما در جست و جوی کارهای استخدامی و پشت میز نشینی و شغل های متناسب با سطح سواد خود هستند و یکی از اصلی ترین نتایج رواج این فرهنگ آمار بالای فارغ التحصیلان بیکار خواهد بود.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در نظام آموزشی ما خبری از کسب مهارت نیست، نظام مدرک گرا را نظامی غلط دانست که افراد را برای پشت میز نشینی تربیت می‌کند و فارغ التحصیلان آن جز پشت میز نشینی نمی‌توانند کار دیگری انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس آمارها 4.5 میلیون فارغ‌التحصیل بیکار در کشور داریم، گفت: این در حالیست که کل نیرو های شاغل در ادارات دولتی کشور به 2.5 میلیون نفر هم نمی‌رسند و اگر به فرض مثال تمامی نیروهای ادارات را هم با فارغ التحصیلان جایگزین کنیم، باز هم حدود دو میلیون نفر فارغ التحصیل بیکار خواهیم داشت و این یعنی امیدی به بخش دولتی نیست.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی جای مهارت را در نظام آموزشی کشور خالی دانست و گفت: نظام آموزشی کنونی نظامی پوسیده است و در صورتی که با برنامه ریزی درست نظام حاکم بر کشور به نظام مهارتی تبدیل نشود معضل بیکاری همچنان گریبانگیرمان خواهد بود.

وی فرهنگ استاد شاگردی را یکی از بهترین فرهنگ‌های گذشته دانست و ابراز امیدواری کرد: این فرهنگ دوباره به جامعه ما بازگردد و مدرک گرایی دوباره به مهارت گرایی تبدیل شود و آد‌های آچار بدست جایگاه گذشته خود را بازیابند.

وی افزود: اگر روزی دست‌های پینه بسته در جامعه ارزش شود، آن روز می‌توانیم بگوییم در عرصه مهارت گرایی پیش رفته‌ایم.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری کرمانشاه نیز حل معضل بیکاری در استان را در گرو جسارت، شجاعت و کسب مهارت می‌داند.

دکتر هدایت حاتمی معتقد است: مهارت و کارآفرینی دو واژه سازگار با هم هستند که با تکیه بر آن‌ها می‌توان گام‌های موثری را در راستای اشتغالزایی و رفع معضل بیکاری برداشت.

وی دنیای امروز را بسیار پیچیده ارزیابی کرد و زندگی کردن و کار در آن را نیازمند کسب مهارت دانست و گفت: تنها افراد خلاق خواهند توانست در این دنیا موفق باشند.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری کرمانشاه با بیان اینکه کارآفرین می‌تواند برای خودش، اطرافیان و جامعه کار ایجاد کند، گفت: انسان های خلاق می توانند با خلاقیت خود از توان و پتانسیل نیروهای کارآمد بهره برده و آنها را به کار بگمارند.

وی با بیان اینکه برخی از فارغ التحصیلان و افراد با مهارت جسارت حضور در بازار را ندارند، گفت: با کم‌کردن ریسک حضور در بازار می‌توان شاهد حضور موفق افراد کارآفرین بیشتری در جامعه بود و دستیابی به این مهم مستلزم این است که نیازهای بازار با داشته‌های افراد تطبیق داده شوند.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری کرمانشاه با اشاره به خلاءهای زیادی که در جامعه وجود دارد، گفت: شناسایی مشاغل مورد نیاز جامعه از جمله شغل‌های خدماتی خرد می‌تواند گام موثری در ایجاد اشتغال باشد.

سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کرمانشاه نیز تبدیل علم و دانش به ثروت را در گرو کسب مهارت می‌داند و بر لزوم توجه جامعه به مهارت آموزی در راستای برون رفت از معضل بیکاری تاکید می‌کند.

داوود ناصری امید گفت: آموزش های فنی و مهارتی تلاش می‌کند تا علم و دانش را با مهارت عجین کرده و از این طریق گام مهمی را در راستای حل معضل بیکاری به عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های خانواده‌ها و مسئولین در شرایط کنونی بردارد.

سرپرست اداره کل فنی و حرفه ای استان کرمانشاه با تاکید بر نقش مهم مهارت و کارآفرینی در اشتغال و ایجاد مهارت آموزی، افزود: اهمیت کارآفرینی و مهارت تا جایی است که با بهره گیری از فکر و ایده کارآفرینان می‌توان در ایجاد اشتغال و حل معضل بیکاری موفق بود.

وی با ابراز تاسف از اینکه در جامعه امروز مهارت گرایی جای خود را به مدرک گرایی داده است، گفت: در جوامع مدرک گرا جوانان کمتر به فکر کارهای تولیدی بوده و در جست و جوی پشت میز‌نشینی هستند و این اتفاق می تواند مشکلات زیادی را پیش روی این جوامع قرار دهد که یکی از اصلی‌ترین پیامدهای این مسئله آمار بالای بیکاری فارغ التحصیلان خواهد بود.

سرپرست اداره کل فنی و حرفه ای استان کرمانشاه تنها راه برون رفت از معضل بیکاری را گرایش یه سمت کارآفرینی دانست و ابراز امیدواری کرد: روزی شاهد جایگزینی فرهنگ مدرک گرایی با فرهنگ مهارت آموزی در سطح جامعه باشیم.

بیان نقش مهارت در اشتغال و پیدا کردن شغل مناسب خبرنگار ایسنا را پای صحبت‌های یکی از فعالان عرصه مهارت در کرمانشاه نشاند تا او از نحوه آشنایی اش با کلاس‌های مهارت آموزی بگوید.

حمید مقدم برای ما از خاطراتش گفت و اینکه وقتی که برای گرفتن جواز تعمیرگاهش سر و کارش به فنی و حرفه‌ای افتاده و در آنجا یکی از دوستان قدیمی‌اش را دیده و به پیشنهاد او بدون ثبت نام سر یکی از کلاس‌های مهارت رفته است و همین حضور او را مشتاق ثبت نام در این کلاس‌ها کرده است.

مقدم می‌گوید: حضور در کلاس‌های مهارت فنی و حرفه‌ای باعث شد تا کارش رونق بگیرد و با مهارت بیشتری کار کند.

او که تعمیرگاه خودرو دارد، حضور در این کلاس‌ها را در افزایش مهارت کاریش مهم ارزیابی کرد و از همه افراد جویای کار خواست تا قبل از شروع فعالیت‌های کاری خود سری به فنی و حرفه‌ای بزنند و با مهارت و توان بیشتری کار خود را آغاز کنند.

مقدم می‌گوید: آموزش‌های مهارتی توانسته از او یک استاد کار ماهر بسازد که چندین نفر را هم در کنار خود مشغول بکار کند.

وی با تاکید بر نقش مهارت آموزی در ایجاد اشتغال مناسب، گفت: افراد با مهارت می‌توانند در زمینه‌های مختلف شغلی موفق تر از سایر افراد باشند.

وی علم و مهارت را مکمل هم دانست و گفت: در صورت همراهی این دو می‌توان تا حد زیادی در انجام کار‌های خود موفق بود.

… با همه آنچه گفته شد به نظر می رسد در شرایط کنونی که امیدی به شغل‌های پشت میز‌نشینی و استخدامی نیست، پرداختن به مهارت و کارآفرینی می‌تواند در یافتن شغل و کسب و کار مناسب برای افراد راه حل خوبی باشد و امید است هفته کارآفرینی امسال بهانه خوبی باشد برای پرداختن افراد بی کار به فعالیت های مهارتی و کارآفرینی…


‌گزارش از: زهرا مرادی، خبرنگار ایسنا، منطقه کرمانشاه

‌انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا