گوناگون

میراث فرهنگی توان خرید همه خانه های تاریخی را ندارد/ واگذاری اماکن تاریخی برای راه اندازی مراکز گردشگری

به  گزارش خبرنگار مهر، اسدالله درویش امیری بعد ازظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالات خبرنگار مهر در رابطه با تدابیر این سازمان برای تامین اعتبارات آزادسازی حریم بنای تاریخی فلک الافلاک اظهار داشت: سازمان میراث فرهنگی، استانداری لرستان و ستاد فرماندهی سپاه به طور جدی به دنبال این هستند که مشکل را در این زمینه رفع کنند.

وی با بیان اینکه در جریان سفر به لرستان راهکارهای مختلف با استاندار مورد بررسی قرار گرفت، افزود: سپاه نیز حق و حقوقی داشته و بیش از سه دهه است که در این منطقه استقرار دارد و باید مشکلات مربوط به این مجموعه نیز حل و فصل شود.

درویش امیری با بیان اینکه قلعه فلک الافلاک از بناهای کم نظیر در دنیا است، ادامه داد: در راستای رفع مشکلات مربوط به آزادسازی و ساماندهی حریم این بنای تاریخی استاندار لرستان بیش از پنج بار با مسئولان سازمان میراث فرهنگی جلسه و مذاکره داشته است.

وی با بیان اینکه جدیت مناسبی در این زمینه از سوی مسئولان استان وجود دارد، از تلاش سازمان میراث فرهنگی برای رفع مشکلات در این زمینه خبر داد و از رسانه ها خواست تا تعیین تکلیف نهایی در این زمینه منتظر بمانند.

در زمینه تقویت زیرساختهای بخش گردشگری کم توفیق بوده ایم

معاون امور مجلس، حقوقی و امور استانهای سازمان میراث فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت سرمایه گذاری بخش خصوصی و جذب سرمایه گذاران به حوزه گردشگری تاکید کرد و بیان داشت: ما در زمینه تقویت زیرساختهای بخش گردشگری نه تنها در لرستان که در کل کشور کم توفیق بوده ایم.

درویش امیری با بیان اینکه ما در کشورمان باید به سمت ترویج فرهنگ گردشگری حرکت کنیم و در این زمینه ضعف هایی وجود دارد عنوان کرد: به عنوان مثال 15 میلیون نفری که به مازندران سفر می کنند سرریز اقتصادی چندانی برای مردم این استان ندارند.

وی با بیان اینکه این افراد غالبا مسافر هستند نه گردشگر افزود: این مسافران چندان از زیرساختهای گردشگری از جمله هتل ها، اقامتگاهها و رستورانها استفاده نمی کنند و معمولا به همراه خود چادر مسافرتی و غذای مورد نیاز خود را دارند، بنابر این سود چندانی عاید مردم منطقه نمی شود.

درویش امیری ادامه داد: این در حالیست که باید با تقویت فرهنگ گردشگری به گونه ای عمل شود که سرریز اقتصادی صنعت گردشگری سر سفره های مردم بیاید و در این صورت شاهد رونق این حوزه خواهیم بود.

بازدید 480 هزار گردشگر از کویر یزد

معاون امور مجلس، حقوقی و امور استانهای سازمان میراث فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سهم کمتر از یک درصدی ایران از گردشگران خارجی عنوان کرد: باید در زمینه نگرانیهای امنیتی از حضور گردشگران و بحث مفاسد اخلاقی در این زمینه تجدید نظر کنیم.

درویش امیری عنوان کرد: ما بیش از 480 هزار نفر گردشگر در کویر یزد داشتیم که این امر حکایت از ظرفیتهای کشورمان برای جذب گردشگر خارجی است.

وی همچنین در ادامه با تاکید بر اینکه سازمان میراث فرهنگی به دنبال هتل داری و هتل سازی نیست ادامه داد: به دنبال این هستیم که شرایط را برای حضور سرمایه گذاران و مردم برای سرمایه گذاری در بخش گردشگری تسهیل کنیم.

اجازه تخریب خانه ها و بناهایی که ثبت ملی شده اند را نمی دهیم

درویش امیری در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر در مورد تعیین تکلیف خانه ها و بناهای تاریخی که در تملک اشخاص حقیقی قرار دارند نیز گفت: سازمان میراث فرهنگی قصد و توان لازم برای خرید همه این خانه های تاریخی را ندارد.

وی با بیان اینکه اولویت ما نظارت و کنترل این خانه ها و بناهای تاریخی برای جلوگیری از تخریب است بیان داشت: تحت هیچ شرایطی اجازه تخریب خانه ها و بناهایی که ثبت ملی شده اند را نمی دهیم.

معاون امور مجلس، حقوقی و امور استانهای سازمان میراث فرهنگی تصریح کرد: در شرایط کنونی با تعامل منطقی و مثبتی که با دستگاه قضایی داریم هر کجا که گزارشی در زمینه تخریب این بناها داده ایم همکاری کرده و جلوی تخریب را گرفته اند.

ارائه پیشنهاد مرمت و احیای بناهای تاریخی در اختیار دستگاههای دولتی

درویش امیری با اشاره به اولویتهای این سازمان در این حوزه افزود: به دنبال این هستیم که به مجلس و دولت پیشنهاد دهیم بخشی از اماکن میراثی که در اختیار دستگاههای دولتی و اجرایی قرار دارند را از محل اعتبارات این دستگاهها با نظارت سازمان میراث فرهنگی حفظ، احیا و نگهداری کنیم.

وی عنوان کرد: برخی از این بناها در منطقه آزاد کیش و قشم و برخی در استانها قرار دارند که می توان به ساختمان برخی شهرداری ها، دادگستری ها و ساختمان مجموعه وزارت امور خارجه به عنوان مثال اشاره کرد.

درویش امیری عنوان کرد: به دولت پیشنهاد داده ایم این ساختمان ها که به ثبت ملی هم رسیده اند از محل اعتبارات دستگاههای مستقر در آنها احیا و مرمت شوند که این موضوع در دولت در مرحله تصمیم گیری است.

واگذاری اماکن تاریخی برای راه اندازی مراکز گردشگری

معاون امور مجلس، حقوقی و امور استانهای سازمان میراث فرهنگی عنوان کرد: همچنین بر اساس موادی از قانون برنامه پنجم توسعه سازمان میراث فرهنگی این اجازه را می دهد که برخی اماکن تاریخی که به ثبت نیز رسیده اند و البته جزء آثار تاریخی نفیس و شاخص هم نیستند در قالب مزایده و خارج از ترک تشریفات به اشخاص متقاضی برای راه اندازی مراکزی مانند رستوران سنتی واگذار شوند.

درویش امیری با بیان اینکه این کار با نظارت و طراحی میراث فرهنگی و با حفظ ماهیت میراثی این بناها انجام می شود، تصریح کرد: در شهرهای یزد و کاشان این موضوع اجرایی شده و خوشبختانه با استقبال خوبی نیز همراه بوده است.

وی همچنین با اشاره به قرارگیری سه اثر شاخص لرستان در فهرست در دست بررسی یونسکو برای ثبت جهانی ادامه داد: پلهای تاریخی لرستان، قلعه فلک الافلاک و دره خرم آباد از جمله این آثار هستند.

درویش امیری با بیان اینکه یونسکو برای ثبت جهانی آثار چارچوبهایی دارد، از رسانه ها خواست در راستای تامین این الزامات در مورد آثار تاریخی لرستان قلم بزنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا