گوناگون

میراث فرهنگی متعلق به همه مردم است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان گفت: میراث فرهنگی متعلق به همه مردم است، آنچه به حفظ و مانایی آثار و ابنیه ارزشمند تاریخی در اداوار مختلف کمک کرده است، احساس مسئولیت اجتماعی و نقش‌پذیری مردم بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه گیلان، رضا علیزاده در جریان بازدید از بافت تاریخی لاهیجان موقعیت ایران را در طول تاریخ پرفراز و نشیب دانست و اظهار کرد: کشورمان در تمامی ادوار تاریخی از گزند حوادث و تهاجمات مختلف در امان نبوده است اما آنچه بقا و تمامیت ارضی کشورمان را تضمین کرده، حضور مردم در تمامی عرصه‌ها بوده است و این رمز بقای تاریخ پرافتخار ایران بوده است.

وی گفت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در شرایط حاضر برای حفاظت و صیانت از میراث فرهنگی نقش خطیری را به عهده دارد، اما این زمانی میسر می‌شود که همگان این مسئولیت سنگین را به دوش کشیده و همچون نیاکان و اجداد خود میراث درخشان پیشینیان خود را به نسل آینده منتقل کنند.

این مسئول میراث فرهنگی گیلان بافت تاریخی شهرستان لاهیجان را یکی از ارزشمندترین مجموعه‌های میراثی استان گیلان برشمرد و گفت: بناهای تاریخی لاهیجان هر دوره از تاریخ این شهر را روایت می‌کنند که مالکان و صاحبان آنان باید با همکاری میراث فرهنگی از نابودی آنها جلوگیری کنند.

وی گفت: گستردگی آثار ثبتی در گیلان اقتضا می‌کند مشارکت در اجرای پروژه‌های مرمتی صورت گیرد، بی‌تردید محدودیت اعتباری مجال مرمت همه بناهای تاریخی را از این اداره کل گرفته و صرفا با اندک منابع تزریق شده، اقدامات مرمت اضطراری به انجام می‌رسند.

وی در خصوص وضعیت مرمت حمام گلشن گفت: با 300 میلیون ریال اعتبار ابلاغ شده برای این بنا، مرمت بخشی از پوشش سقف و دیواره و پاکسازی محیط داخلی صورت پذیرفت، بی‌تردید این اعتبار پاسخگوی مرمت کل بنا نبوده و در تلاشیم با همکاری شورای اسلامی شهر لاهیجان شرایط جدیدی برای احیا بنا از طریق مشارکت بخش خصوصی فراهم کنیم.

علیزاده با تاکید بر مرمت بقعه امیرشهید، مسجد اکبریه و بقعه پردسر در لاهیجان اظهار کرد: دو اقدام اساسی برای حفظ، مرمت و احیا آثار و ابنیه تاریخی در حال حاضر مورد نظر است، اول آنکه برنامه‌های مرمتی با مشارکت مالکین و یا گروه جوامع محلی صورت گیرد که تجربه این کار در حال حاضر در بقعه پردسر با همکاری هیات امنا در حال انجام است، دوم آنکه زمینه حضور بخش خصوصی را برای انجام پروژه‌های سرمایه‌گذاری هم‌سنخ در این مجموعه‌ها مهیا کنیم.

وی تعلق خاطر مردم یک سرزمین به میراث فرهنگی‌شان را یک حس درونی و ذاتی دانست و گفت: ما برآنیم با احساس وظیفه برای حفاظت از میراث فرهنگی و از حس مثبت و سازنده برای تاریخ مرز و بوم خود استفاده کرده و همچون گروه‌هایی که در زمینه آموزش احساس تکلیف می‌کنند و خیرین مدرسه‌ساز را به وجود می‌آورند با ایجاد گروه‌هایی که از توانمندی مالی خوبی برخوردار بوده و دلسوز میراث فرهنگی هستند، برای مشارکت در مرمت بناهای تاریخی بهره لازم را ببریم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا