گوناگون

میزبانان جام‌جهانی چه پول‌هایی به جیب می‌زنند؟

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، مروری خواهیم داشت به همه درآمدهای عجیب و غریبی که کشورهای میزبان جام جهانی بدست آورده‌اند.

** جام جهانی 1994 آمریکا

جام 1994 آمریکا را می‌توان به نوعی سرآغاز جام‌های جهانی مدرن دانست که همزمان در چندین شهر بزرگ و با حجم تبلیغات زیاد و پوشش رسانه‌ای گسترده برگزار می‌شد، تنها شهر لس‌آنجلس که میزبان بازی فینال هم بود، در فاصله چند ماه قبل و بعد از برگزاری این مسابقات رقمی در حدود 623 میلیون دلار به شکل مستقیم و غیرمستقیم از محل برگزاری این جام عایدی نداشت، در سال 94 مصرف اغذیه و اشغال هتل‌ها در آمریکا نسبت به سال قبل از آن 15 درصد رشد داشته است و باید در نظر گرفت اکثر هتل‌ها و رستوران‌های معروف اینک شور به صورت شرکتی و زنجیره‌ای فعالیت می‌کنند.

درآمد چنین افزایش فروش‌هایی در تمام مجموعه پخش می‌شود و در سال‌های بعد خود را به شکل انجام سرمایه‌گذاری‌های جدید و ایجاد شعب تازه در نقاط مختلف جهان نشان می‌دهد علاوه بر این ‌ها، جام 1994 مزایای غیرمستقیم بسیاری نیز برای اقتصاد آمریکا به همراه داشت لیگ فوتبال این کشور به خاطر همین مسابقات ایجاد شد و جان گرفت و سپس خود تبدیل به منبع درآمدزایی دائمی گشت.
درآمد فروش بلیت، جذب اسپانسرهای جدید از دیگر کشورهای دنیا و تبلیغات فروش تجهیزات تازه ورزشی باعث رونق و رشد فزاینده‌ای در سال‌های پس از جام جهانی در فوتبال این کشور شد که بی‌شک بدون برگزاری این تورنمنت ممکن نمی‌شد.

** جام جهانی 2002 کره و ژاپن

این اولین بار بود که جام در قاره‌ای که به طور سنتی چندان فوتبال خیز نیست آن هم به صورت مشترک میان دو کشور برگزار می‌شد، این برای بار اول بود که دو کشور هر یک به اندازه یک میزبان کامل برای جام تدارک می‌دیدند در حالی که هر یک تنها نیمی از تماشاگران و توجه رسانه‌ای و تبلیغاتی را به خود جلب می‌کردند به اعتقاد برخی همین امر باعث شد این جام آنطور که میزبان هایش انتظار داشتند برای آنها توأم با برکت و رونق اقتصادی نباشد.

کره جنوبی به نسبت، عملکرد بهتری از ژاپن در استفاده از این فرصت داشته است، هم تأثیر اقتصادی این مسابقات بر اقتصادش بیشتر بوده و هم کارایی بیشتری در استفاده از تشکیلات جدیدالتأسیس پس از پایان جام از خود نشان داده است.

** جام جهانی آلمان 2006

موفقیت جام 2006 را چیزی در اندازه‌های مسابقات تاریخی 1994 آمریکا برآورد کرده‌اند پس از پایان مسابقات دولت آلمان درآمد این کشور را طی یک ماه برگزاری مسابقات تنها از محل توریسم به بیش از 400 میلیون برآورد شده است و این تورنمنت 50 هزار فرصت شغلی تازه در آلمان ایجاد کرد و این جام باعث بالا رفتن اهمیت بوندس لیگا هم شد و درآمدهای پخش تلویزیونی و جذب اسپانسر را برای فوتبال آلمان بالاتر برد در جام 2006 حدود 430 میلیون یورو مخارج عملیاتی و در مقابل 135 میلیون یورو سود خالص به همراه داشته است درآمد فروش بلیت این مسابقات که تا آن زمان به طور کامل در اختیار کشور میزبان بود، به قدری بالا رفت که فیفا در سال 2007 تصمیم گرفت از این پس خودش رأساً مسئولیت توزیع و فروش بلیت‌ها را برعهده بگیرد و برای این منظور شرکتی نیز تأسیس کرده است.

** جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی  

در بیش از یکصد سالی که از تأسیس فیفا می‌گذرد، این نخستین باری بود که جام جهانی و اساسا مسابقاتی در این سطح، به قاره آفریقا می‌رفت هم فیفا و هم اهالی این قاره دلایل خودشان را برای خوشحالی از این بابت داشتند.

با بردن فوتبال به مناطقی که این ورزش به طور سنتی در آنها هواخواه کمتری دارد، شمار مشتریان بالا می‌رود، این جام فرصت خوبی بود برای ایجاد فرصت‌های شغلی تازه، ایجاد روابط تجاری جدید، جذب سرمایه‌گذاری خارجی، رشد توریسم و البته ترمیم و بازسازی شهرها یا تسریع در روند رشد و توسعه یک شهر یا مناطق خاص، به علاوه زیربناهای ورزشی و تشکیلاتی که برای این تورنمنت ایجاد شد، در کنار این‌ها مزایای غیرمستقیمی هم وجود داشت که می‌توان به تقویت هویت ملی و وطن پرستی آفریقایی‌ها، تبلیغ برای نظام سیاسی حاکم و همچنین نمایش پیشرفت‌های به دست آمده در این کشور به مردم جهان اشاره کرد، آفریقایی‌ها این جام را فرصتی می‌دانستند برای ابراز وجود در قرنی که قرار است قرن پیشرفت و هرچه غنی‌تر شدن این قاره باشد، مسئولان برگزاری چند محور عمده را برای تلاش‌هایشان طی مدت آماده سازی و برگزاری این رقابت‌‌ها برشمرده بودند: تسریع رشد اقتصادی آفریقا به کمک جام، سرمایه‌گذاری در زیر ساخت‌ها سرمایه‌گذاری در بهبود ارائه خدمات و از همه مهمتر، سرمایه‌گذاری برای جوانان و مردم این قاره‌.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا