گوناگون

نبرد خاموش در جاده‎های لرستان

ازهر گوشه دنیا خبری می‎رسد از مرگ و تباهی و نیستی. بوی خون و باروت دنیا را گرفته، اما… نمی‎خواهیم حدیثی مفصل بخوانیم از این مجمل.

در همین گوشه کنارها نیز جنگی هست که همه از کنارش به راحتی می‎گذرند. کشته‎های آن را می‎بینند، نقص عضوها را… تلفات را… اما… صدایی از سر شکایت بر نمی‎خیزد.

نه باروتی و نه ترکشی، اما می‎میرند و می‎میرند و کسی هم دم نمی‎زند.

جنگی است که گناهکار و بی‎گناه نمی‎شناسد تنها می‎بلعد جان‌ها را.

نبردی در عین خاموشی، پرصدا….

جبهه این نبردها جای دوری نیست؛ در همین حوالی… میان جاده‎ها…

لرستان نیز از این نبرد خاموش بی‌نصیب نبوده و سالیانه آمار زیادی از تعداد تلفات جاده‎ای آن به گوش می‎رسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه لرستان، اگرچه در سال‎های اخیر به واسطه همت و اقدامات گسترده پلیس شاهد روند کاهش تلفات جاده‎ای بودیم اما به نظر می‎رسد این تلاش‎ها کافی نبوده و متاسفانه آمار تصادفات و تلفات جاده‎ای نسبت به کشورهای هم‎تراز مطلوب و در حد توقع متولیان صنعت حمل و نقل و مردم کشورمان نیست و اقدامات مضاعف مؤثرتری را می‎طلبد، زیرا تصادف جاده‎ای علاوه بر عمده‎ترین عامل مرگ و میر کشور از نظر اقتصادی نیز باعث هدر رفتن حدود 6 تا 7 درصد از تولید ناخالص ملی کشور می‎شود.

در این باره معاون اداره کل حمل و نقل و پایانه‎های لرستان گفت: آمار نشان می‎دهد از تیرماه تاکنون میزان کشته‌های حوادث جاده‎های استان 42 نفر بوده است.

صفا ملکی صادقی اضافه کرد: این تعداد فوتی شامل 34 مرد و 7 زن است که رنج سنی آنها بین 16 تا 30 سال بوده است.

وی با بیان این‌که عمده تلفات در بعدازظهر و بین ساعات 15 تا 18 بوده، افزود: محورهای پرتصادف استان، خرم‎آباد – کوهدشت و پلدختر اسلام‎آباد است.

ملکی صادقی ادامه داد: بحران تصادفات از سراب‌دوره به بعد آغاز می‎شود و بیشترین مشکل را پیچ امیرآباد دارد که اداره راه و شهرسازی باید برای اصلاح هندسی آن اقدام کند.

معاون اداره کل حمل و نقل و پایانه‎های استان تصریح کرد: نکته قابل تأمل این است که 20 کیلومتری ابتدایی پرخطرترین تصادفات در آن رخ می‎دهد و معمولاً از نوع واژگونی هستند که در ساعات پایانی شب رخ می‎دهند و عامل اصلی هم خواب‎آلودگی راننده است.

وی با بیان این‌که عمده تصادفات با پراید صورت گرفته، خاطرنشان کرد: عابر پیاده و موتورسیکلت پرآمارترین عامل تصادفات بوده‎اند.

ملکی صادقی اظهار کرد: متأسفانه تصادفات در آزادراه‎ها، تیرماه امسال 23 درصد افزایش داشته است که بیشتر به خاطر عدم توجه به جلو، نداشتن توانایی کنترل وسیله نقلیه و تخطی از سرعت مطمئنه بوده است.

هم‌چنین رئیس پلیس راهور لرستان تاکید کرد: 5 ماهه سال گذشته در داخل شهرهای استان، 20 کشته تصادفات جاده‎ای داشتیم که امسال به 10 مورد رسیده است.

حشمت‎الله اسکینی اظهار کرد: 3 مورد از این تلفات مربوط به شهرستان الیگودرز بوده و در کمربندی دوربرگردان به سمت اصفهان رخ داده است. این قسمت دارای لاین کندرو است که در چند وقت اخیر دو طرفه شده است؛ هم‌چنین این قسمت فاقد روشنایی است. 5 فوتی دیگر مربوط به خرم‎آباد بوده است.

این مقام انتظامی ادامه داد: در حال حاضر برای بهبود وضعیت جاده‎های درون شهری، شهردارها به پای کار آمده‎اند اما شرایط می‎طلبد که بیشتر تلاش کنیم.

رئیس پلیس راه لرستان نیز گفت: متأسفانه در مردادماه امسال از نظر حوادث جاده‎ای وضعیت خوبی نداشته‎ایم. در این ماه 50 کشته داشتیم که نسبت به سال گذشته و موعد مشابه تنها دو نفر کاهش داشته‎ایم.

سیدمحمودرضا حسینی اظهار کرد: در محور پلدختر به سمت اسلام‎آباد بالاترین آمار تصادفات را داشته‎ایم؛ قبلاً در این منطقه عبور تانکرهای عراقی را محدود کرده بودند اما حال دوباره آزاد شده که این باعث افزایش حادثه در این جاده شده است. هم‌چنین در حال حاضر جاده را روکش آسفالت می‎کشند که باعث افزایش این معضل شده است.

حسینی با بیان این‌که 5 کشته را در پیچ امیرآباد داشته‎ایم، اضافه کرد: سال‌هاست که در این منطقه شاهد تلفات هستیم؛ این جاده باید هرچه سریع‌تر تعریض شود.

این مقام انتظامی تصریح کرد: در مردادماه برای برخورد با تخلفات جاده‎ای کمبود نیرو داشتیم و توان‌مان محدود بود. 34 درصد برخورد با تخلفات مربوط به سرعت غیرمجاز بوده است.

حسینی با اشاره به دوربین‎های کنترل سرعت مستقر در جاده‎ها گفت: 68 دستگاه معیوب بوده و تنها 37 مورد آنها سالم و فعال هستند. سال گذشته 100 دوربین فعال در جاده‎ها داشتیم.

هم‌چنین مدیرکل راه و شهرسازی لرستان نیز گفت: برای کاهش تلفات در جاده‎ها زمان زیادی نیاز است و در کوتاه مدت تنها می‎توان با نصب سرعت‌گیر، چراغ‎های هشداردهنده و تابلو، از تعداد تلفات کاست.

شهرام ملکی اضافه کرد: در یک سال نمی‎توان مشکل تمام نقاط حادثه‎خیز را مرتفع کرد و این یک ایده‎آل است.

وی ادامه داد: با استقرار گشت ثابت پلیس در مناطق پرتصادف، راننده‎ها بیشتر رعایت می‎کنند. چنانچه در کاکارضا و ایوان‎در باعث شده راننده‎ها بیشتر احتیاط کنند و حضور پلیس اهرم مثبتی در کاهش تخلفات رانندگی شده است.

ملکی اظهار کرد: متأسفانه در ماه‎های تابستان که اوج تصادفات را در استان داریم نیروهای انتظامی را به بیرون از استان می‎برند و با کمبود نیرو مواجه می‎شویم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان با اشاره به پیچ امیرآباد افزود: برای اصلاح هندسی این جاده 24 میلیارد تومان اعتبار نیاز است؛ هم‌چنین در محور پل کشکان مشغول به کار هستیم اما در شهریور یا مهر به بهره‎برداری نمی‎رسد.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‎های لرستان در مورد حوادث جاده‎ای گفت: طول راه‎ها و تعداد وسایل نقلیه استان افزایش یافته است، باید توجه بیشتری به این موضوع شود چرا که بحث روی جان مردم است.

حسن رحمانی افزود: عامل افزایش تصادفات بالا بودن سرعت خودروها بوده و تمام اقداماتی که برای پیشگیری صورت می‎گیرد باید در این زمینه باشد.

وی با بیان این‌که در دو محور خرم‎آباد – کوهدشت و پلدختر- اسلام‎آباد بحران تصادفات را داریم، خاطرنشان کرد: این مسیرها قوس‎های زیادی دارد و بیشترین میزان تردد نیز در آن صورت می‎گیرد و مردم نیز اکثراً رعایت نمی‎کنند. هم‌چنین تردد ماشین‎های کشاورزی در جاده‎ها از موارد اصلی بروز اتفاقات محورهاست.

دبیر شورای ترافیک لرستان هم گفت: در محورهای استان در قسمت اتصال آنها به راه‎های روستایی و روستاهایی که در مسیر جاده‎ها هستند بیشتر تلفات را داریم.

حمیدرضا کشاورز افزود: باید این مسیرها را از نظر حادثه‎خیز بودن اولویت‌بندی کرد و از محل 30 درصد جریمه‎ها، برای ایمن سازی آنها هزینه شود. برای کاهش خطر تصادف جاده‎ها باید حضور پلیس را در منطقه افزایش داد و با تبلیغات بیشتر در جهت کاهش تلفات کوشید. با تبلیغات و فرهنگ سازی در جامعه می‎توان بین افراد حساسیت ایجاد کرد. هم‌چنین می‎توان با ارسال پیامک‎های آموزشی مردم را به رعایت قانون ترغیب کرد.

معاون عمرانی استاندار لرستان نیز گفت: برای کاهش حوادث جاده‎ای برخورد پلیس باید آخرین مرحله باشد. کسانی که از محورها تردد می‎کنند باید حداکثر رعایت مقررات را داشته باشند.

مجید کیان‎پور با بیان این‌که روزانه شش میلیون تردد از جاده‎های استان صورت می‎گیرد، ادامه داد: در محورهای استان حتی یک کشته نیز زیاد است، این امر طی یک سال محقق نمی‎شود اما باید به روزی برسیم که به صفر برسد.

کیان‎پور خاطرنشان کرد: در پنج ماهه سال جاری تلفات جاده‎ای 8.8 درصد کاهش داشته است؛ هدف‎گذاری ما کاهش 20 درصدی است که باید بکوشیم که هر چه سریع‌تر محقق شود. در داخل شهر تلفات جاده‎ها 50 درصد کاهش یافته که باید کمتر شود.

کیان‎پور با بیان این‌که در کارهای عمرانی که کنار جاده‎ها صورت می‎گیرد اقدامات ایمنی اولیه رعایت نمی‎شود، تصریح کرد: ما پروژه‎ای که در انجام آن استانداردها رعایت نشود را نمی‎خواهیم؛ سلامت افراد در اولویت هر کاری قرار دارد.

وی در خاتمه گفت: در مسیر ارتباط جاده‎های اصلی به روستاها نیز باید باند کندرو نصب کرد، چراکه تلفات جانی و مالی زیادی در این نقاط داریم.

گزارش: سمیرا عزیزی

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا