ازهر گوشه دنیا خبری میرسد از مرگ و تباهی و نیستی. بوی خون و باروت دنیا را گرفته، اما… نمیخواهیم حدیثی مفصل بخوانیم از این مجمل.
در همین گوشه کنارها نیز جنگی هست که همه از کنارش به راحتی میگذرند. کشتههای آن را میبینند، نقص عضوها را… تلفات را… اما… صدایی از سر شکایت بر نمیخیزد.
نه باروتی و نه ترکشی، اما میمیرند و میمیرند و کسی هم دم نمیزند.
جنگی است که گناهکار و بیگناه نمیشناسد تنها میبلعد جانها را.
نبردی در عین خاموشی، پرصدا….
جبهه این نبردها جای دوری نیست؛ در همین حوالی… میان جادهها…
لرستان نیز از این نبرد خاموش بینصیب نبوده و سالیانه آمار زیادی از تعداد تلفات جادهای آن به گوش میرسد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه لرستان، اگرچه در سالهای اخیر به واسطه همت و اقدامات گسترده پلیس شاهد روند کاهش تلفات جادهای بودیم اما به نظر میرسد این تلاشها کافی نبوده و متاسفانه آمار تصادفات و تلفات جادهای نسبت به کشورهای همتراز مطلوب و در حد توقع متولیان صنعت حمل و نقل و مردم کشورمان نیست و اقدامات مضاعف مؤثرتری را میطلبد، زیرا تصادف جادهای علاوه بر عمدهترین عامل مرگ و میر کشور از نظر اقتصادی نیز باعث هدر رفتن حدود 6 تا 7 درصد از تولید ناخالص ملی کشور میشود.
در این باره معاون اداره کل حمل و نقل و پایانههای لرستان گفت: آمار نشان میدهد از تیرماه تاکنون میزان کشتههای حوادث جادههای استان 42 نفر بوده است.
صفا ملکی صادقی اضافه کرد: این تعداد فوتی شامل 34 مرد و 7 زن است که رنج سنی آنها بین 16 تا 30 سال بوده است.
وی با بیان اینکه عمده تلفات در بعدازظهر و بین ساعات 15 تا 18 بوده، افزود: محورهای پرتصادف استان، خرمآباد – کوهدشت و پلدختر اسلامآباد است.
ملکی صادقی ادامه داد: بحران تصادفات از سرابدوره به بعد آغاز میشود و بیشترین مشکل را پیچ امیرآباد دارد که اداره راه و شهرسازی باید برای اصلاح هندسی آن اقدام کند.
معاون اداره کل حمل و نقل و پایانههای استان تصریح کرد: نکته قابل تأمل این است که 20 کیلومتری ابتدایی پرخطرترین تصادفات در آن رخ میدهد و معمولاً از نوع واژگونی هستند که در ساعات پایانی شب رخ میدهند و عامل اصلی هم خوابآلودگی راننده است.
وی با بیان اینکه عمده تصادفات با پراید صورت گرفته، خاطرنشان کرد: عابر پیاده و موتورسیکلت پرآمارترین عامل تصادفات بودهاند.
ملکی صادقی اظهار کرد: متأسفانه تصادفات در آزادراهها، تیرماه امسال 23 درصد افزایش داشته است که بیشتر به خاطر عدم توجه به جلو، نداشتن توانایی کنترل وسیله نقلیه و تخطی از سرعت مطمئنه بوده است.
همچنین رئیس پلیس راهور لرستان تاکید کرد: 5 ماهه سال گذشته در داخل شهرهای استان، 20 کشته تصادفات جادهای داشتیم که امسال به 10 مورد رسیده است.
حشمتالله اسکینی اظهار کرد: 3 مورد از این تلفات مربوط به شهرستان الیگودرز بوده و در کمربندی دوربرگردان به سمت اصفهان رخ داده است. این قسمت دارای لاین کندرو است که در چند وقت اخیر دو طرفه شده است؛ همچنین این قسمت فاقد روشنایی است. 5 فوتی دیگر مربوط به خرمآباد بوده است.
این مقام انتظامی ادامه داد: در حال حاضر برای بهبود وضعیت جادههای درون شهری، شهردارها به پای کار آمدهاند اما شرایط میطلبد که بیشتر تلاش کنیم.
رئیس پلیس راه لرستان نیز گفت: متأسفانه در مردادماه امسال از نظر حوادث جادهای وضعیت خوبی نداشتهایم. در این ماه 50 کشته داشتیم که نسبت به سال گذشته و موعد مشابه تنها دو نفر کاهش داشتهایم.
سیدمحمودرضا حسینی اظهار کرد: در محور پلدختر به سمت اسلامآباد بالاترین آمار تصادفات را داشتهایم؛ قبلاً در این منطقه عبور تانکرهای عراقی را محدود کرده بودند اما حال دوباره آزاد شده که این باعث افزایش حادثه در این جاده شده است. همچنین در حال حاضر جاده را روکش آسفالت میکشند که باعث افزایش این معضل شده است.
حسینی با بیان اینکه 5 کشته را در پیچ امیرآباد داشتهایم، اضافه کرد: سالهاست که در این منطقه شاهد تلفات هستیم؛ این جاده باید هرچه سریعتر تعریض شود.
این مقام انتظامی تصریح کرد: در مردادماه برای برخورد با تخلفات جادهای کمبود نیرو داشتیم و توانمان محدود بود. 34 درصد برخورد با تخلفات مربوط به سرعت غیرمجاز بوده است.
حسینی با اشاره به دوربینهای کنترل سرعت مستقر در جادهها گفت: 68 دستگاه معیوب بوده و تنها 37 مورد آنها سالم و فعال هستند. سال گذشته 100 دوربین فعال در جادهها داشتیم.
همچنین مدیرکل راه و شهرسازی لرستان نیز گفت: برای کاهش تلفات در جادهها زمان زیادی نیاز است و در کوتاه مدت تنها میتوان با نصب سرعتگیر، چراغهای هشداردهنده و تابلو، از تعداد تلفات کاست.
شهرام ملکی اضافه کرد: در یک سال نمیتوان مشکل تمام نقاط حادثهخیز را مرتفع کرد و این یک ایدهآل است.
وی ادامه داد: با استقرار گشت ثابت پلیس در مناطق پرتصادف، رانندهها بیشتر رعایت میکنند. چنانچه در کاکارضا و ایواندر باعث شده رانندهها بیشتر احتیاط کنند و حضور پلیس اهرم مثبتی در کاهش تخلفات رانندگی شده است.
ملکی اظهار کرد: متأسفانه در ماههای تابستان که اوج تصادفات را در استان داریم نیروهای انتظامی را به بیرون از استان میبرند و با کمبود نیرو مواجه میشویم.
مدیرکل راه و شهرسازی استان با اشاره به پیچ امیرآباد افزود: برای اصلاح هندسی این جاده 24 میلیارد تومان اعتبار نیاز است؛ همچنین در محور پل کشکان مشغول به کار هستیم اما در شهریور یا مهر به بهرهبرداری نمیرسد.
مدیرکل حمل و نقل و پایانههای لرستان در مورد حوادث جادهای گفت: طول راهها و تعداد وسایل نقلیه استان افزایش یافته است، باید توجه بیشتری به این موضوع شود چرا که بحث روی جان مردم است.
حسن رحمانی افزود: عامل افزایش تصادفات بالا بودن سرعت خودروها بوده و تمام اقداماتی که برای پیشگیری صورت میگیرد باید در این زمینه باشد.
وی با بیان اینکه در دو محور خرمآباد – کوهدشت و پلدختر- اسلامآباد بحران تصادفات را داریم، خاطرنشان کرد: این مسیرها قوسهای زیادی دارد و بیشترین میزان تردد نیز در آن صورت میگیرد و مردم نیز اکثراً رعایت نمیکنند. همچنین تردد ماشینهای کشاورزی در جادهها از موارد اصلی بروز اتفاقات محورهاست.
دبیر شورای ترافیک لرستان هم گفت: در محورهای استان در قسمت اتصال آنها به راههای روستایی و روستاهایی که در مسیر جادهها هستند بیشتر تلفات را داریم.
حمیدرضا کشاورز افزود: باید این مسیرها را از نظر حادثهخیز بودن اولویتبندی کرد و از محل 30 درصد جریمهها، برای ایمن سازی آنها هزینه شود. برای کاهش خطر تصادف جادهها باید حضور پلیس را در منطقه افزایش داد و با تبلیغات بیشتر در جهت کاهش تلفات کوشید. با تبلیغات و فرهنگ سازی در جامعه میتوان بین افراد حساسیت ایجاد کرد. همچنین میتوان با ارسال پیامکهای آموزشی مردم را به رعایت قانون ترغیب کرد.
معاون عمرانی استاندار لرستان نیز گفت: برای کاهش حوادث جادهای برخورد پلیس باید آخرین مرحله باشد. کسانی که از محورها تردد میکنند باید حداکثر رعایت مقررات را داشته باشند.
مجید کیانپور با بیان اینکه روزانه شش میلیون تردد از جادههای استان صورت میگیرد، ادامه داد: در محورهای استان حتی یک کشته نیز زیاد است، این امر طی یک سال محقق نمیشود اما باید به روزی برسیم که به صفر برسد.
کیانپور خاطرنشان کرد: در پنج ماهه سال جاری تلفات جادهای 8.8 درصد کاهش داشته است؛ هدفگذاری ما کاهش 20 درصدی است که باید بکوشیم که هر چه سریعتر محقق شود. در داخل شهر تلفات جادهها 50 درصد کاهش یافته که باید کمتر شود.
کیانپور با بیان اینکه در کارهای عمرانی که کنار جادهها صورت میگیرد اقدامات ایمنی اولیه رعایت نمیشود، تصریح کرد: ما پروژهای که در انجام آن استانداردها رعایت نشود را نمیخواهیم؛ سلامت افراد در اولویت هر کاری قرار دارد.
وی در خاتمه گفت: در مسیر ارتباط جادههای اصلی به روستاها نیز باید باند کندرو نصب کرد، چراکه تلفات جانی و مالی زیادی در این نقاط داریم.
گزارش: سمیرا عزیزی
انتهای پیام