گوناگون

نمونه‌گیری نادو طبق کد واداست/ مچ‌گیری در ایران انجام می‌شود نه اینچئون

لطفعلی پورکاظمی در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه نادوی ایران در تعامل و هماهنگی کامل با آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) و فدراسیون‌های بین‌المللی هر رشته رسالت خود در زمینه مبارزه با دوپینگ را پیگیری می‌کند، به انتقاد قهرمان تور دوچرخه‌سواری آذربایجان در مورد چگونگی کنترل دوپینگ در این رشته اشاره کرد و اظهارداشت: از همین مسابقات تور آذربایجان نادو به نمایندگی از فدراسیون بین‌المللی دوچرخه‌سواری مامور به گرفتن تست دوپینگ شد و این کار را با نظارت ناظر دوپینگ این فدراسیون انجام داد.

وی ادامه داد: طبق دستور العمل ناظر دوپینگ فدراسیون بین‌المللی دوچرخه‌سواری در روز نخست این مسابقات 5 تست و در سایر روزها 4 تست از ورزشکاران شرکت کننده گرفته شد و به فاصله سه روز پس از اتمام مسابقات هم تمام نمونه‌گیری‌ها برای آزمایشگاه کلن آلمان ارسال شد.

دبیر نادو با اشاره به اینکه این نهاد از طرف فیلا و وادا و برای مسابقات جام جهانی کشتی فرنگی هم مامور به نمونه‌گیری از ورزشکاران بود، خاطرنشان کرد: در چنین رویدادهایی کار نادو در پایان مسابقه و پس از ارسال نمونه‌گیری‎‌ها به آزمایشگاه کلن به پایان می‌رسد چون نتیجه تست‌ها برای فدراسیون بین‌المللی ارسال می‌شود و مدیریت نتایج هم بر عهده همین فدراسیون است.

پورکاظمی در مورد اینکه گفته شده “کنترل دوپینگ در دوچرخه‌سواری و دوپینگ در این رشته شایع شده است. خیلی‌ها در مسابقات انتخابی تیم ملی دوپینگ می‌کنند اما برخوردی با آنها نمی‌شود”، تصریح کرد: اظهار نظر همیشه وجود دارد اما همیشه باید واقع بین باشیم. چطور کنترل دوپینگ خوب انجام نمی‌شود در حالیکه اکثر ماموریت های نادو به صورت سرزده انجام می‌شود. پیش از این بارها در دوچرخه‌سواری تست‌های دوپینگ مثبت اعلام می‌شد و این یک امر طبیعی است.

وی با تاکید بر اینکه علاوه بر این نادو با متخلفان بر اساس نتیجه آزمایش‌های آنها برخورد می‌کند نه حرف‌ها و تصورات ذهنی دیگران، به این پرسش که انتقاد برخی‌ها هم بر این است که چگونگی نمونه‌گیری‌ها در ایران پیش پا افتاده است در حالیکه در سطح دنیا و در دیگر کشورها به روز و پیشرفته شده، پاسخ داد.

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی گفت: ایران یکی از موفقت‌ترین کشورهای آسیایی در زمینه مبارزه با دوپینگ است. علاوه بر این وقتی در سطح دنیا دو روش تست خونی و ادرار برای کنترل دوپینگ وجود دارد و نادوی ایران هم از همان‌ها تبعیت می‌کند، پیش پا افتاده بودن چگونگی نمونه‌گیری در ایران معنایی ندارد. البته تست خون بیشتر به عنوان روش اختیاری استفاده می‌شود و اختیاری است در حالیکه تست ادرار اجباری است.

وی افزود: ماموران نادو در مسابقات بین‌المللی بر اساس ماموریتی که از طرف فدراسیو‌ های بین‌المللی به آنها داده می‌شود اقدام به نمونه‌گیری می‌کنند. در کل خیلی مواقع آزمایش ادرار گرفته می‌شود چون متابولیک‌های ماده نیروزای مصرفی از طریق ادرار دفع می‌شود و باعث تشخیص دوپینگ فرد می‌شود.

پورکاظمی تاکید کرد: نادو در تمام مسابقاتی که از طرف فدراسیون بین‌المللی آن رشته مامور به کار بوده، وظیفه خود را به طور کامل و درست انجام داده است. در سایر رویدادها و اردوهای تمرینی هم با حضور سرزده یا از پیش برنامه ریزی شده به نوعی وظیفه خود برای کنترل دوپینگ را انجام داده است.  در کل تاکید می‌کنم تمام فعالیت‌های نادو بر اساس دستورالعمل آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ و کد واداست.

دبیر کل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ در پایان به مهر گفت: برای بازی‌های آسیایی هم از چند ماه پیش کار خود را برای کنترل دوپینگ ورزشکاران و نمونه‌گیری از آنها آغاز کرده‌ایم و تا زمان آغاز این بازی‌ها هم پیگیر نتایج آنها هستیم نا کاروانی پاک را راهی اینچئون کنیم. بنابر این اگر قرار باشد مچ ورزشکاری گرفته شود در همین کشور خودمان گرفته می‌شود نه در محل بازی‌های آسیایی مگر اینکه بازیکنی در جریان این بازی‌ها و چند روز قبل از آنها اقدام به دوپینگ کند که آن دیگر دست ما نیست.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا