گوناگون

نگرانی از انباشتگی پسماندها در "فندقلو"

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: در حال حاضرجنگل فندقلو با معضل زیست محیطی مواجه بوده و ورود بیش از ظرفیت و بهره‌برداری بیش از حد

از جنگل سبب از بین رفتن حدود 40 درصد از پوشش گیاهی و جنگلی آن شده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، سیدرضا موسوی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل از برگزاری همایش ملی با موضوع محیط زیست در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این همایش با همکاری جهاددانشگاهی واحد استان اردبیل و با موضوع عوامل تهدیدکننده محیط زیست و راه‌های مقابله با آن برگزار خواهد شد.

وی عقد تفاهم‌نامه همکاری بین اداره کل حفاظت محیط زیست استان و جهاددانشگاهی اردبیل را گامی در جهت افزایش همکاری‌های فیمابین دانست وگفت: گسترش تفاهم‌نامه همکاری با سازمان‌ها و نهادهای مختلف از سیاست‌های سازمان حفاظت محیط زیست در راستای ارتقای سلامت زیست محیطی و حراست از محیط زیست

است.

وی از انباشته شدن پسماندها در جنگل فندقلو اظهار تاسف کرد و گفت: در حال حاضر این جنگل با معضل زیست محیطی مواجه بوده و ورود بیش از ظرفیت و بهره‌برداری بیش از حد از جنگل سبب از بین رفتن حدود 40 درصد از پوشش گیاهی و جنگلی آن شده است.

موسوی از حساس‌تر شدن ذهن مردم نسبت به مسائل زیست محیطی در سال‌های اخیر ابراز خشنودی کرد و گفت: باید از هم اکنون به فکر محیط زیست باشیم تا روزی نرسد که برای نابودی جنگل فندقلو حسرت بخوریم و آه بکشیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل برگزاری جلسات هم‌اندیشی با جهاددانشگاهی را پر خیر و برکت دانست و گفت: امیدوارم این جلسات به برنامه‌های مشترک ختم شود و بتواند باری از مشکلات زیست محیطی استان را کم کند.

در ادامه این جلسه رامز نصیری صالح رئیس جهاددانشگاهی واحد استان اردبیل به بهره‌برداری غیراصولی و غیرکارشناسی از محیط زیست استان به‌ویژه جنگل فندقلو اشاره و تصریح کرد: وضعیت جنگل فندقلو به عنوان یک بانک ژنتیکی منحصر به فرد، بسیار نگران کننده است و اگر روند فعلی ورود مردم به آن و انباشته شدن زباله‌ها ادامه یابد استان با یک فاجعه زیست محیطی مواجه خواهد شد.

وی با بیان این‌که مسائل زیست محیطی با برنامه‌ریزی و استفاده بهینه و اصولی قابل حل است، خاطرنشان کرد: جهاددانشگاهی آمادگی دارد در راستای حفظ و احیای جنگل فندقلو و گونه‌های کمیاب و نایاب گیاهی و جانوری با اداره کل حفاظت محیط زیست همکاری نماید.

وی افزود: این نهاد برای احیای جنگل فندقلو اقدام به شناسایی ژنوتیپ‌های مقاوم به سرما و کم‌آبی در داخل خود این جنگل کرده که در مراحل گذراندن آزمایشات مولکولی است و به محض اتمام کار و مشخص شدن این گونه نسبت به تهیه نهال برای کشت در منطقه فندقلو اقدام خواهد کرد.

نصیری هم‌چنین از آمادگی جهاددانشگاهی واحد استان اردبیل برای ازدیاد سوسن چلچراغ از طریق کشت بافت خبر داد و تصریح کرد: جهاددانشگاهی با داشتن پژوهشکده‌های گیاهان دارویی و محیط زیست آمادگی دارد در زمینه حل مسائل زیست محیطی وارد شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به فعالیت مرکز آموزش عالی علمی کاربردی جهاددانشگاهی استان اردبیل، این مرکز آمادگی دارد در زمینه محیط زیست، رشته‌های مورد نیاز استان را با هم‌فکری اداره کل حفاظت محیط زیست استان ایجاد و نسبت به پذیرش دانشجو اقدام نماید.

در پایان این جلسه تفاهم‌نامه همکاری بین جهاددانشگاهی واحد استان اردبیل و اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل به منظور مشارکت و بهره‌برداری متقابل از توانایی‌های پ‍‍‍‍ژوهشی و مشاوره‌ای و نیز ایجاد و گسترش هم‌فکری و همکاری‌های علمی – تحقیقاتی و توسعه فعالیت‌های آموزشی در جهت ایجاد هماهنگی در راستای رفع نیازمندی‌های علمی و توسعه دوجانبه به امضا رسید.

در این تفاهم نامه بر برگزاری سمینار، کارگاه‌ و دوره‌های آموزشی، مشارکت در برگزاری همایش‌های علمی در سطح استانی و کشوری، همکاری در زمینه انتشار کتب و نشریات علمی و پژوهشی و تبادل انتشارات و اطلاعات علمی تولیدی تاکید شده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا