گوناگون

نیروی انتظامی در برابر هر تهدیدی در مرزهای کشور آمادگی کامل دارد

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، سردار احمدی مقدم در نشست فصلی معاونین حوزه مرکزی فرماندهان استان ها و مراکز آموزش مرزبانی نیروی انتظامی افزود:یکی از تهدیدهای دیگری که همواره مورد توجه ماست تهدیدهای ناشی از گروه های تروریستی است چرا که دشمنان از دیر هنگام تلاش در ناامنی داخل کشور و ایجاد دعواهای فرقه ای و قومی داشته اما در تامین ناامنی های کوچک موفق نبوده است.

وی اضافه کرد:دشمنان در این زمینه کوتاه نمی آیند و از سوی دیگر از امنیت در داخل کشورمان خوشنود نیستند چرا که تصور دارند ایران تحت فشار و تهدیدها همچنان حرکتی روبه جلو داشته و این مساله برای آنها قابل پسند نیست و از این مساله کینه دارند هرچند در مذاکره کوتاه آمده و به مذاکره نشسته اند از سر ناچاری و اقتدار ایران بوده است.

فرمانده نیروی انتظامی اضافه کرد: آنها سعی می کنند تا پیشرفت ما را کند کنند و اگر قدرت داشته باشند برخورد شدیدتری خواهند کرد براین اساس باید کاری کنیم تا دشمن مایوس شود و ایران همچون جزیره ای امن در برابر طوفان فتنه ها بایستد که البته بخشی از این امنیت به دست مرزبانان نیروی انتظامی و واحدهای نظامی محقق شده است.

فرمانده نیروی انتظامی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره باینکه مرزبانی از مهمترین مصادیق حرکت جهادی در نیروی انتظامی است گفت: از زمان تاسیس مرزبانی تاکنون گام های ارزشمندی برداشته شده است چرا که با سرعت زیاد درمناطق جغرافیایی سخت و پر از تهدید توانسته امنیت را حفظ کند.

وی بااشاره به ایجاد پاسگاه ، برجک، یگان های سواره و پیاده ، تجهیزات مراقبتی اعم از هوایی، زمینی و دریایی در مرزهای کشور گفت: در مرزهای کشور شاهد ماموریت های سخت برای حفظ امنیت هستیم و این نیروها در شرایط سخت در حال زندگی هستند که باید امکانات رفاهی را برای آنها تامین کنیم که البته تامین این تجهیزات نیازمند زمان است.

احمدی مقدم تاکید کرد: امیدواریم امسال تا پایان برنامه پنجم توسعه و تا پایان سال آینده در مرزهای شرقی و غربی کشور جاده و تاسیسات احداث شود.

وی تصریح کرد: البته در مرزهای شمالی تهدیدات امنیتی متصور نیستیم اما وضع موجود در این مرزها به لحاظ راه و تاسیسات چندان مناسب نیست .

احمدی مقدم به حضور نیروهای سپاه برای ایجاد تجهیزات در برخی مرزهای کشور اشاره کرد و گفت: هم اکنون بین 250 تا 300 کیلومتر از مرزهای شرقی توسط سپاه به تجهیزاتی از جمله پاسگاه و برجک مجهز می شود که اگر همکاری این نهاد نبود شاید برای ایجاد این تجهیزات چندین سال وقت صرف می شد.

وی با بیان اینکه گام اول در ایجاد تجهیزات مرزی راه اندازی برجک و پاسگاه است گفت: در مراحل بعدی باید آسفالت راه ، فیبر نوری، آب و برق و خانه های سازمانی مورد توجه قرار گیرد تا همکاران ما در مرزها به راحتی زندگی کنند.

فرمانده نیروی انتظامی اظهار امیدواری کرد: تا در پایان برنامه پنجم توسعه خلایی در مرزهای شرقی و غربی کشور وجود نداشته باشد و تا سال آینده استحکامات مرزی کامل شود.

احمدی مقدم اضافه کرد:امیدواریم تا پایان برنامه ششم توسعه خدمات ابنیه و آسفالت در مرزها به اتمام برسد همان گونه که اکنون در استان های ایلام و کرمانشاه که درگیر جنگ تحمیلی بودند مسافت های طولانی جاده نداشتیم اما اکنون در این استان ها جاده کشیده شده است.

وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان بدلیل تهدیدات قاچاق و وجود تروریست ها کانون توجه است اما از سایر مرزها غافل نشده و مشغول فعالیت هستیم.

فرمانده نیروی انتظامی با تقویت واحدهای ساحلی اشاره کرد و گفت: توان ما تا پایان برنامه ششم توسعه،دو تا سه برابر می شود اما با وجود 20 هزار کیلومتر از مرزهای آبی در جنوب کشور این توان کافی نیست.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون نگرانی از قاچاق مواد مخدر از افغانستان به ایران از بین رفته است گفت: باید نوسازی در بخش های مختلف از جمله نیروی انتظامی، گمرک، پایانه ها ، وزارت راه و وزارت اقتصاد مورد توجه قرار گیرد چرا که به عنوان مثال داشتن پایانه ای مدرن ، منظم و منسجم سبب کاهش قاچاق می شود.

احمدی مقدم گفت:ما نیز اعلام آمادگی می کنیم تا در زمینه تسهیل بار و مسافر تا مرزها از تمام پتانسیل های موجود برای ایجاد منافع اقتصادی استان های مرزی استفاده کنیم چرا که ظرفیت های خوبی در استان های مرزی وجود دارد.

وی اضافه کرد: پیش از این معیشت مرزنشینان از طریق قاچاق حاصل می شد که با ایجاد منافع اقتصادی و فعالیت های شرافت مندانه با ریسک پایین و درآمد بالا می توانیم معیشت سالمی را برای ساکنان مرزها رقم بزنیم.

همانگونه که در مرزهای غربی کشور و همچنین استان های کرمانشاه و کردستان این اتفاق افتاده و این استان ها به قطب گردشگری تبدیل شده اند.

فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به اشراف اطلاعاتی در مرزهای کشور گفت: از نگرانی های ما گروگانگیری در مرزهاست همانگونه که در حادثه اخیر و گروگانگیری سربازان به کاستی ها و خلاهای خود پی بردیم.

وی با اشاره به کم کاری و غفلت برخی فرماندهان در حادثه پیش آمده گفت: باید ضعف های خود را پذیرفته و به سرعت درصدد اصلاح آن برآییم چرا که حادثه گروگانگیری نشان از فقدان نظارت ها در رده های بالاتر بوده که به شدت با این گونه کم کاری ها برخورد خواهیم کرد.

وی از مسائل مهم در مرزهای کشور را تهدیداتی دانست که از سوی مرزها ما را تهدید می کند.

وی مواد مخدر، قاچاق انسان را از جمله تهدیدات مرزها عنوان کرد و گفت: البته این نوع تهدیدها در حال کاهش است اما باید گفت هر چقدر مرزهای کشور بسته شود افراد سودجو به صورت رسمی از مرزها داخل می شوند و فعالیت های خود را به صورت غیرقانونی در داخل کشور انجام می دهند.

وی اضافه کرد: بستن مرزهای خاکی از جمله خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان در حوزه مواد مخدر به سختی و با ریسک بالا انجام می شود و از سوی دیگر این نوع تهدیدها به مرزهای دریایی کشیده شده و این در حالی است که تجهیزات دریایی گران بوده و در دسترس نیست.

احمدی مقدم اضافه کرد: البته نیروهای ما با خلاقیت توانسته اند تجهیزات دریایی را با کمتر از ده درصد قیمت به روز کنند به عنوان مثال شناور 50 فوتی با رعایت استانداردها و هزینه کمتر از 10 درصد با موتور و تجهیزات روز توسط همکارانمان ساخته شده است.

اجتمام(3)**9105**م.ب**1856

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا