گوناگون

هدف اجرای طرح تحول نظام سلامت ارتقا خدمات به بیماران است

81191959 5744788

دکتر عباس مومنی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا، ارتقا کیفی وضعیت تخت های بیمارستانی، ارتقای سطح بهداشت اتاق بیمار و امکانات رفاهی را از دیگر اهداف اجرای طرح تحول نظام سلامت برشمرد.

وی افزود: کاهش پرداخت بیماران بستری دارای بیمه پایه به 10 درصد کل هزینه های بستری در بیمارستان های دانشگاهی و جلوگیری از ارجاع بیماران به خارج از بیمارستان جهت خرید دارو و تجهیزات و لوازم مصرفی پزشکی را از اهداف مهم طرح تحول نظام سلامت بیان کرد.

به گفته وی طرح تحول نظام سلامت سبب کاهش میزان پرداختی بیماران بستری، توجه به مزایای دریافتی پزشکان در شهرهای محروم و مقیم شدن پزشکان متخصص در بیمارستان ها، جهت ارایه خدمات درمانی بموقع و مناسب می شود.

دکتر مومنی به پرداخت مابه التفاوت دستمزد پزشکان شاغل در بخش دولتی دانشگاهی اشاره کرد و گفت: وزارت بهداشت و درمان از محل یارانه ها مابه التفاوت پزشکان عمومی و متخصصی که در بخش دولتی خدمت می کنند را پرداخت می کند.

وی افزود: اجرای طرح تحول نظام سلامت در شهرستان های استان بر اساس میزان محرومیت و برخورداری به سه گروه الف، ب و ج تقسیم شده است.

وی تخصیص اعتبارات به هتلینگ بیمارستان ها را اقدامی در راستای ارتقای کیفیت تخت های بیمارستانی، امکانات رفاهی اتاق بهداشت و اتاق بیمار بیان کرد.

به گفته وی ارایه خدمات به موقع و بدون تاخیر در تمام بیمارستان های دانشگاهی از اوایل خرداد سال جاری با حضور پزشک متخصص مقیم اجرا شده است.

مدیر امور بیمارستان های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: متناسب با تعداد تخت های بیمارستانی، پزشک متخصص مقیم حضور دارد و به بیماران اورژانسی خدمات درمانی بموقع و بدون تاخیر ارایه می شود، در همین راستا پرداخت حق الزحمه پزشکان متخصص افزایش می یابد.

دکتر مومنی آمار سزارین را در کشور در مقایسه با آمار جهانی آن بالا ارزیابی کرد و گفت: در همین راستا به منظور کاهش عوارض سزارین و کاهش میزان سزارین ها، زایمان طبیعی در بیمارستان ها به صورت طبیعی انجام می شود.

وی تهیه و تدارک ملزومات و تجهیزات پزشکی را از وظایف بیمارستان دانشگاهی عنوان کرد.

به گفته وی هیچ بیمارستان وابسته به دانشگاهی حق ندارد برای تهیه تجهیزات پزشکی مانند لنزهای چشمی عمل کاتاراکت و یا سایر عمل های جراحی بیمار را به خارج از بیمارستان ارجاع دهد.

مدیر امور بیمارستان های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان یکی از اهداف اجرای طرح تحول نظام سلامت را حفاظت مالی از بیماران خاص و صعب العلاج و نیازمند دانست و گفت: با شناسایی بیماران خاص و نیازمند فرانشیز درمان این بیماران تخفیف داده یا رایگان می شود.

دکتر مومنی اظهار کرد: قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت، بیماران خاص مانند تالاسمی، هموفیلی، ام. اس و دیالیز از پوشش حمایتی ویژه بهره مند بودند اما اکنون با اجرای طرح تحول نظام سلامت افزون بر بیماران خاص، بیماران سرطانی، سوختگی، پیوند کلیه، بیماری های روانی، بیماران بستری در بخش های ویژه ای سی یو که نیازمند بستری طولانی مدت هستند مورد توجه ویژه قرار گرفته اند.

وی اظهار کرد: بر اساس میزان فرانشیز این بیماری ها، بیماران تحت پوشش حمایت مانند کمیته امداد تحت درمان قرار گرفته و از کمک مالی برخوردار می شوند.

مدیر امور بیمارستان های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: تاکنون هزار و 687 بیمار مبتلا به بیماری خاص در سطح استان کردستان شناسایی شده است.

به گفته وی تاکنون 115 بیمار هموفیلی، 127 تالاسمی، 516 بیمار ام اس، 378 دیالیز، 551 بیمار پیوند کلیه در سطح استان کردستان شناسایی شده است.

دکتر مومنی بیشترین مبتلایان به بیمار های خاص را مربوط به شهرستان سنندج دانست و گفت: تاکنون در این شهرستان 260 مورد پیوند کلیه، 255 مورد ام اس، 128 مورد دیالیزی، 66 مورد هموفیلی و 49 مورد تالاسمی ثبت شده است.

طرح تحول نظام سلامت از 15 اردیبهشت همزمان با سراسر کشور در استان کردستان اجرایی شده است.

این طرح در بردارنده هفت دستورالعمل، برنامه کاهش میزان پرداختی بیماران بستری در بیمارستان های دولتی، برنامه حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم، برنامه حضور پزشکان متخصص مقیم در بیمارستان ها، برنامه ارتقا کیفیت خدمات ویزیت در بیمارستان ها، برنامه ارتقای کیفیت هتلینگ در بیمارستان ها، برنامه حفاظت مالی از بیماران صعب العلاج، خاص و نیازمند و برنامه ترویج زایمان طبیعی است.ک/3

7352/533

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا