گوناگون

هنوز "کُتَل"عزا در کرمانشاه می‌گردد

یک محقق و پژوهشگر کرمانشاهی گفت: هنوز هم در برخی روستاهای استان در ماه محرم “کُتَل” برای برگزاری مراسم عزاداری درست می‌شود.

اردشیر کشاورز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه کرمانشاه، تصریح کرد: “کُتَل” نماد عزاداری ایرانی است که سال‌ها پیش از اسلام در مراسم سوگواری و عزاداری‌ها استفاده می‌شده است.

این محقق خاطرنشان کرد: رسم “کُتَل”در شاهنامه هم آمده است و برای اسفندیار که به دست رستم کشته شده اسبی را آوردند که یال و دمش را به نشانه عزا بریدند و آن را در مراسم می‌گردانند.

کشاورز تصریح کرد: “کُتَل” همچنین به نقل از شاهنامه در مراسم سوگ سیاوش نیز استفاده شده است.

وی خاطرنشان کرد: از قرن چهارم به بعد که شیعیان به دستور «عضدالدوله دیلمی» در بغداد اجازه عزاداری یافتند مردم ایران دوباره در عزاداری محرم از “کُتَل” استفاده کردند.

کشاورز اظهار کرد: حال با گذشت چندین قرن این مراسم همچنان در برخی روستاهای مناطق غربی کشور برگزار می‌شود.

او با بیان اینکه ساخت “کُتَل” هنوز هم در برخی روستاهای استان انجام می‌شود، اظهار کرد: برای ساخت کُتَل اسبی را می‌آورند و بر روی آن السبه جوانی را که فوت کرده همراه با گیسوی بریده زنان می‌گذارند و همراه با طبل و سنچ آن را در مراسم عزاداری می‌گردانند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ساخت “کُتَل” در مراسم عزاداری محرم به نماد “ذوالجناح” اسب امام حسین (ع) تبدیل شده است.

کشاورز در ادامه با بیان اینکه در استان کرمانشاه نیز همانند سایر استان‌های کشور مراسم عزاداری مرسوم محرم از جمله نوحه‌خوانی و علم‌گردانی انجام می‌شود، گفت: سالیان گذشته در کرمانشاه رسم بود که مردم از تکیه معروف معاون‌الملک و حسینیه معین‌الرعایا حرکت می‌کردند و به سمت مصلی یا همان آرامستان پیش می‌رفتند.

وی تصریح کرد: بیشتر نوحه‌هایی که در سال‌های گذشته خوانده می‌شد به زبان کردی بود که سوز عجیبی را در خود داشت.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا