گوناگون

هوس بازی سیاسی قدرت‌ها و فرهنگ تحجر عامل جنگهای منطقه است/ "تشیع" روح تفکر عقلانی و وحیانی اسلام

به گزارش خبرنگار مهر، علی لاریجانی شامگاه شنبه در اختتامیه اجلاس و جشنواره میراث فرهنگی ناملموس که در محل عمارت تاریخی چهلستون برگزار شد، اظهار داشت: اصطلاح میراث ناملموس هنوز در کشور ما ملموس نیست و واژه ای است که تازه مطرح شده است ولی از یک حقیقت مهم که توجه به هویت فردی و اجتماعی است حکایت دارد.

وی در ادامه افزود: اگر جهان را یک باغ فرض کنیم، زیبائی این باغ به تنوع گل هایی است که در این باغ فرهنگی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر این تنوع از بین برود و یک فرهنگ در جهان حاکم شود این بوستان دیگر زیبائی خود را ندارد.

وی تصریح داشت: حرکتهایی مانند این جشنواره و اجلاس یک مقصد دارد و آن این است که ما به فرهنگ های مختلف احترام می گذاریم.

لاریجانی با بیان اینکه فرهنگ ها براساس شرایطی در طول تاریخ شکل گرفته اند، گفت: برای فهم هر یک از فرهنگ ها باید در همان بسترها نیز قرار گرفت.

وی خطاب به مهمانان خارجی حاضر در این اجلاس اظهار داشت: شما در این اجلاس و جشنواره با خصوصیاتی از فرهنگ ایرانی آشنا شدید که یکی از نمونه های آن موسیقی سنتی بود که این نوع موسیقی حکایت از موسیقی ایرانی داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این نوع موسیقی با فرهنگ ایرانی عجین شده است و در آن فتوت و جوانمردی و سلحشوری وجود دارد.

وی امپراطوری صفوی که پایتخت آن در اصفهان بوده است را جلوه ای از هویت فرهنگی کشورمان توصیف کرد و افزود: این امپراطوری سبکی از حکومت داری را در کشور ما ایجاد کرد.

لاریجانی در ادامه با اشاره به خصوصیات این حکومت در تاریخ به جلوه هایی از شهرسازی ، نوع اداره حکومت و توجه به بزرگان کشور اشاره داشت و گفت: صفویه که بخشی از تاریخ پرصلابت ایرانی است، هم به گسترش علم در ایران و نیز حفظ هویت ایرانی اهتمام داشت.

وی تصریح داشت: یکی دیگر از اقدامات صفویه احیای مکتب تشیع در ایران و صیانت از این مکتب بزرگ بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی، تشیع را روح تفکر عقلانی و وحیانی اسلام عنوان کرد و گفت: عید غدیر در مفهوم ولایت و تقرر آن در بین جماعت اسلامی توسط پیامبر استمرار پیدا کرد و رابطه این جهان و خالق ادامه یافت که ما همه نیازمند به این رابطه بوده و هستیم.

وی ادامه داد: هانری کرمن که یکی از شرق شناسان و اسلام شناسان بوده است، در این زمینه با توجه به برداشت هایی که از مکتب تشیع داشت، اظهار می دارد” در همه ادیان الهی ما بعد از رحلت رسولان رابطه خالق و مخلوق معطل ماند و قطع شد اما پس از پیامبر اسلام این رابطه توسط ولایت استمرار یافت” و شیعیان این تفکر را داشتند که از ولی به مبدا الهی اتصال پیدا می کنند.

لاریجانی ادامه داد: توجه به مکتب تشیع در بین حکیمان ما مبنای عقلایی دارد و همین خصوصیت است که همواره ایران ما را حفظ کرده است.

وی خطاب به مهمانان خارجی حاضر در اجلاس به جنگ ها و آشوب های موجود در منطقه اشاره داشت و گفت: ما در منطقه داغی به لحاظ سیاسی زندگی می کنیم که در دهه اخیر به شدت درگیر جنگ شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: این جنگها دو عامل دارد که عامل نخست آن هوس بازی سیاسی قدرت های بزرگ و برخی قدرت های منطقه ای است که با خون مردم منطقه ارضا می شوند.

وی با بیان اینکه این قدرت ها مردم منطقه را به جان هم می اندازند، گفت: از طرفی یک فرهنگ منحط و متحجر که تروریستی است را در منطقه به راه انداخته اند و وحشیانه ترین رفتارها را با مردم این منطقه انجام می دهند.

لاریجانی با عنوان این مطلب که چه کسی به این گروه ها پول و سلاح کی دهد، افزود: همین کشورهای بزرگ به خاطر مقاصدی دیگر این تروریست ها را ایجاد کرده و با این ظاهر که آنها به دنبال حقیقت هستند، آنها را پوشانده اند.

وی با اشاره به اینکه تفکر تشیع یک نوع همزیستی مسالمت آمیز با همه اقوام و فرهنگ هاست، گفت: ما با افراطی گری ها در منطقه به شدت مخالف هستیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان داشت: بخشی از حیات اجتماعی و فرهنگی ما به حفظ میراث فرهنگی و اجتماعی است، اضافه کرد: امیدوارم این اجلاس بتواند آغازی برای حفظ تکثر فرهنگ ها در دنیای امروز باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا