گوناگون

واحدهای شن و ماسه و آسفالت اشباع شده؛ سرمایه ها به جاهای دیگری برود

81231881 5813669

به گزارش خبرنگار ایرنا، در این همایش نماینده ولی فقیه در کردستان، معاون برنامه ریزی استاندار و جمعی از مسوولان حضور داشتند و فعالان عرصه صنعت و معدن دو نماینده خود را برای بیان دغدغه ها، مسایل و مشکلات به پشت تریبون فرستادند تا ندای آنان را به گوش مسوولان برسانند.

رییس خانه صنعت و معدن و رییس انجمن معدنکاران استان کردستان به نمایندگی از همکاران خود دغدغه ها را مطرح کردند و گفتند: به تدبیر دولت امید بسته اند و انتظار حمایت بیشتر از واحدهای صنعتی و معدنی را دارند.

رییس خانه صنعت و معدن کردستان در ابتدا از نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی به دلیل عدم حضور در این همایش انتقاد کرد و گفت: براساس دعوت قبلی قرار بود دو نفر از نمایندگان در جمع فعالان عرصه صنعت و معدن حضور یابند و به درد و دل های ما گوش دهند اما متاسفانه نیامدند.

عبدالله کاردانی سپس اظهار کرد: اگرچه طرح دغدغه ها و مشکلات تنها اتلاف وقت است چرا که مسوولان خود با تمام مشکلات این حوزه آشنایی دارند و دیگر نیازی به طرح این مسایل نیست اما به عنوان یادآوری دوست داریم نکاتی را به اطلاع مسوولان برسانیم.

وی اعطای تسهیلات با بهره متعارف به طوری که تولید کننده توان رقابت با رقبای خارجی را داشته باشد را یکی از نیازهای واحدهای تولیدی استان کردستان دانست و از مسوولان خواست از محل صندوق توسعه ملی و یا درآمدهای ناشی از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها این تسهیلات را در اختیار فعالان این عرصه قرار دهند.

وی اصلاح مالیات بر ارزش افزوده، اصلاح عملکرد نظام بانکی در جهت رونق عرصه تولید و اجرایی کردن بندهای سیاست های اقتصاد مقاومتی را از دیگر خواسته های فعالان عرصه صنعت و معدن کردستان از مسوولان دانست.

وی تاکید کرد استان کردستان با روند فعلی و اعتبارات و تسهیلات کنونی به توسعه نمی رسد بلکه نیازمند عزم ملی و مدیریت جهادی است و گرنه با روند فعلی همچنان در زمره استان های آخر کشور باقی خواهیم ماند.

رییس انجمن معدن کاران استان کردستان نیز به عنوان دیگر سخنران این همایش به پشت تریبون رفت و گفت: تمام فعالان عرصه معدن با تحریم های ظالمانه و تبعات آن در کشور به خوبی آگاه هستند اما معتقدیم با تدبیر می شود برخی از مشکلات را حل کرد.

پرویز زارعی تاکید کرد در سایه تعامل مسوولان دولتی و فعالان بخش خصوصی از مقطع فعلی به سلامت عبور خواهیم کرد و مشکلات کشور مرتفع خواهد شد.

وی به طرح برخی مسایل و مشکلات در حوزه معدن استان کردستان پرداخت و گفت: بیش از نیاز استان پروانه برای معادن صادر شده و این مساله موجب بروز رکود در این واحدها شده است.

وی گفت: در حوزه آسفالت، دانه بندی شن و ماسه و بلوک و بتن آماده هیچ واحدی با ظرفیت کامل کار نمی کند و همگی در حال ضرر دهی هستند.

به گفته وی از مجموع 120 واحد شن و ماسه استان تاکنون 30 واحد آن تعطیل شده و مابقی نیز با نصف ظرفیت کار می کنند و به معظلی تبدیل شده است.

وی گفت: این حوزه ها دیگر اشباع شده و سرمایه گذاران باید سرمایه های خود را در دیگر بخش ها متمرکز کنند تا رونق اقتصادی و شغل ایجاد گردد.

وی از مسوولان کشور نیز خواست به تناسب شرایط استان ها اقدام به برنامه ریزی برای رفع مشکلات کنند و برای هر استان نسخه متناسب با خود آن استان بپیچند.

وی گفت: وقتی برخی از حوزه ها به اشباع رسیده دیگر سرمایه گذاری در آن عاقلانه نیست و تنها هدر رفت سرمایه است.

وی با اشاره به عملکرد مثبت دولت یازدهم در مدت فعالیت خود گفت: در این دولت قرار است اختیارات بیشتری به استانداران داده شود و از این رو ما نیز از استاندار کردستان انتظار داریم از محل اختیارات خود باتوجه به درایتی که دارند مشکلات این حوزه را برطرف کنند.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی استاندار کردستان نیز در این همایش با تایید مشکلات بوجود آمده برای کارخانه های دانه بندی شن و ماسه و آسفالت استان، گفت: به دلیل کاهش بودجه های عمرانی استان در دو سال اخیر و عدم فعالیت های عمرانی، این واحدها نیز با مشکل مواجه شده اند و در صورت رونق کارهای عمرانی این واحدها نیز فعال خواهند شد.

ارسلان ازهاری همچنین از سازمان های صادر کننده مجوز خواست در صورت اشباع شدن برخی حوزه ها از صدور مجوز خودداری کنند و سرمایه گذاران را به سوی سرمایه گذاری در بخش های دیگری سوق دهند.

در این همایش توانمندی های اقتصادی استان کردستان در قالب نماهنگی پخش شد و پایان بخش آن نیز تقدیر از 13 نفر از برترین های حوزه صنعت و معدن استان کردستان با اهدای لوح تقدیر بود.ک/3

7346/533

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا