گوناگون

وجود 75 غار، گواه تنوع زیستی‌اقلیمی استان مرکزی است

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی وجود 75 غار شناسایی شده در استان را نشانگر تنوع زیستی و اقلیمی ویژه منطقه دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه مرکزی، امیر انصاری در اولین جلسه کارگروه غارشناسی استان مرکزی در سال جاری که با حضور اعضای این کارگروه در معاونت عمرانی استانداری برگزار شد، اظهار کرد: تا سال 91 در حدود 24 غار در استان مرکزی شناسایی شد که این رقم امروز به 75 غار رسیده که این تعداد نشانگر تنوع زیستی‌ فرهنگی‌ اقلیمی در استان است.

وی با اشاره به اینکه برخی از این غارها طبیعی و برخی مصنوعی است، گفت: بررسی وضعیت و تحلیل مشکلات این غارها و بهره‌برداری از آنها به شکل درست بسیار حائز اهمیت است و باید برنامه‌ریزی مدونی در جهت حفاظت از آنها تدوین شود.

انصاری با اشاره به احداث تونل در غار چال نخجیر دلیجان و اثرات آن گفت: بعد از احداث این تونل به نوعی غار به حال خود رها شده در صورتی که طی بازدید از غارها قندیل‌های آن دچار اکسیدگی شده‌اند که اگر پیگیری‌های محیط زیست نبود، ممکن بود شرایط نامناسبی در این غار رقم بخورد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تصریح کرد: حراست از غارهای استان نیازمند همکاری دوجانبه بین محیط‌زیست و میراث فرهنگی استان است.

به گزارش ایسنا، در این جلسه محمد خسروی کارشناس محیط زیست و مشاور پروژه بررسی وضعیت غار نخجیر دلیجان گزارشی از تحقیقات خود در این غار ارائه کرد و با اشاره به اینکه همواره بین توسعه و محیط زیست چالش‌هایی ایجاد شده است، گفت: باید استراتژی توسعه در کشور تغییر کند.

وی به برخی مشکلات این غار از جمله تنگی معبر آن و وجود بلوک‌ها و بلورهای بزرگ ریزشی و ناپایدار اشاره کرد و افزود: نگرانی محیط زیست در خصوص شرایط غار کاملاً درست است.

خسروی عنوان کرد: طبق بررسی‌های صورت گرفته روزانه 72 نفر در قالب 12 گروه شش نفره به همراه لیدر می‌توانند از غار بازدید کنند که البته لازم است حدفاصل هر بازدید زمانی خالی در نظر گرفته شده و سپس گروه بعدی وارد غار شوند.

وی مدیریت دوره ساخت و مرمت، جلوگیری از ریزش بلورها، کاهش آلودگی‌های صوتی و کاهش ناپایداری در غارها را بخشی از نیازهای فعلی غار نخجیر دانست و گفت: لازم است بعد از عملیات‌های اجرایی و در زمان بهره‌بردای حتماً پارامترهایی برای پایش آنلاین هوای درون غار در نظر گرفته شده و از وارد شدن آسیب توسط بازدیدکنندگان ممانعت شود، همچنین با کاربرد طلق و شیشه بر روی قندیل‌ها و بلورها مراتب پایدارسازی و حراست از آنها به اجرا درآمده و از دستکاری در فضای درون غار و افزودن بر مشکلات زیست‌محیطی اجتناب شود.

این مشاور، ایجاد تونل در غار به همراه رعایت این الزامات را مجاز عنوان کرد.

در ادامه این جلسه مهرداد حاجی‌حسینی معاون محیط طبیعی محیط زیست استان مرکزی به ارائه گزارشی از غارهای شناسایی شده در استان پرداخت و افزود: 13 غار مهم استان مرکزی برای در نظر گرفتن حریم حفاظتی نیز در اولویت کار قرار گرفته‌اند و بانک اطلاعاتی اولیه در زمینه شناسایی همه غارهای استان تهیه شده که البته نیازمند تهیه اطلاعات دقیق‌تری است.

‌معاون عمرانی استاندار مرکزی به جهت تعیین وضعیت و ارزش حفاظتی غارهای استان خواستار تهیه پروپوزال و بانک اطلاعاتی غارهای استان شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه مرکزی، مهدی زندیه‌وکیلی نیز در این جلسه با تأکید بر اینکه جلسات این کارگروه سه تا چهار مرتبه در سال تشکیل می‌شود، اظهار کرد: در این جلسات باید شرایط غارهای استان و تصمیم‌گیری‌ها در این خصوص به صورت کلان و با توجه به جزئیات مطرح و بررسی شود.

وی با اشاره به اینکه مراحل اولیه بررسی وضعیت غارهای استان و همچنین ساماندهی غار چال‌نخجیر دلیجان انجام شده و لازم است که وارد فاز اجرایی شویم، افزود: غار نخجیر با توجه به اینکه در زمره آثار طبیعی ملی کشور محسوب می‌شود، از نظر گردشگری و همچنین زیست‌محیطی دارای ارزش فراوانی است.

معاون عمرانی استاندار مرکزی فعالیت‌های این کارگروه را تصمیم‌سازی با دید علمی و عاقلانه عنوان کرد و گفت: حفظ این منابع ارزشمند و همچنین حفظ امنیت مردم در بازدید از این غارها در اولویت کاری قرار دارد که در این راستا باید کارشناسان امر با هم‌اندیشی راهکارهای معقولی ارائه دهند.

وی با تأکید بر اینکه تصمیم‌سازی در این خصوص نیازمند شناخت هر چه بیشتر وضعیت غارهای استان است، اضافه کرد: شناخت شاخصه‌ها و پتانسیل‌ها کمک شایانی به حفظ و حراست از غارها خواهد داشت.

زندیه‌وکیلی تصریح کرد: یکی از مسائلی که در تعیین حریم حفاظتی غارها اهمیت دارد، بحث خطرپذیری و دینامیکی غارهاست و باید شاخص‌های لازم برای تعیین این حریم تعیین و سپس براساس این ملاک‌ها میزان حریم حفاظتی غارها تعیین شود و هر کدام از غارها که پتانسیل و ارزشمندی بیشتری داشتند، حریم حفاظتی بیشتری داشته باشند.

وی با بیان اینکه محیط زیست و گردشگری باید توأمان در غارها نمود پیدا کند اما، این حرکت توأمان نیازمند در نظر گرفتن الزاماتی است و برای ورود و خروج بازدیدکنندگان به غارها تمهیداتی را باید در نظر گرفت، گفت: هنر حراست از غارها این است که گردشگری را در کنار الزامات زیست‌محیطی در نظر داشته باشیم و این میراث گرانبها را به نسل آینده منتقل کنیم.

معاون عمرانی استاندار مرکزی خواستار تشکیل کمیته کارشناسی برای تعیین و بررسی وضعیت غارهای استان و ارزش حفاظتی آنها شد تا براساس این بانک اطلاعاتی غنی از غارهای استان الگویی حفاظتی را ارائه دهیم و در این راستا نیز باید از تجربیات فعالان این عرصه و همچنین کوهنوردان استان بهره برد.

زندیه‌وکیلی عنوان کرد: برای انجام این کار کارشناسی باید از نگاه علمی دانشگاهیان بهره برد. باید با همراهی هیئت کوهنوردی استان و تخصیص اعتبارات مورد نیاز این بانک اطلاعاتی تهیه شود و همچنین وضعیت جغرافیایی دقیق غارها مشخص شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا