گوناگون

وزارت صنعت، مراکز تحقیقاتی را به عنوان تولیدکننده شناسایی کند

81226953 5805214

صالح صبحدل روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، اظهار داشت: شاخص فعالیت مراکز تحقیقاتی در بخش صنعت ومعدن به ویژه معادن، داده تولید کردن است که می توان براساس آن برای استخراج مواد معدنی برنامه ریزی کرد.

وی افزود: وزارت صنعت، معدن وتجارت به مراکز فعال یادشده، پروانه فنی مرتبط نمی دهد و به این ترتیب برای این گروه که اکنون بیش از 50 مرکز آنالیز کننده مواد معدنی هستند، تسهیلات مناسب قائل نمی شود.

صبحدل یادآور شد: وزارتخانه مزبور به شرکت های معدنی پروانه بهره برداری اعطا می کند، اما به مراکز تحقیقات معدنی که نقش کلیدی در ارتباط با تولید داده های مواد معدنی دارند، پروانه بهره برداری داده نمی شود.

وی اظهار امیدواری کرد: دولت یازدهم نسبت به شناسایی حقوق این گروه از فعالان بخش معدن مبادرت نماید و تمهیداتی را اتخاذ کند تا آنها در ساختار معادن از جایگاه مناسبی برخوردار شوند.

این متخصص آنالیز مواد معدنی اضافه کرد: سال گذشته به منظور شناسایی جایگاه این مرکز و مراکز مشابه از جایگاه قوه مقننه با کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی مکاتبه صورت گرفته، اما تاکنون پاسخی دریافت نشده است.

شرکت ˈمطالعات مواد معدنی زرآزماˈ که در مراسم روز صنعت و معدن (دهم تیرماه) در حضور رئیس جمهور به عنوان واحد نمونه تحقیقاتی معادن معرفی شد، سال 1384 با جذب سرمایه گذاران استرالیایی و بکارگیری تجهیزات آزمایشگاهی و با تکیه بر تخصص کارشناسان داخلی و استرالیایی فعالیت خود را آغاز کرد.

صبحدل گفت: امروز توانمندی ایران در این بخش موجب شده تا نمونه های مواد معدنی به جای ارسال به خارج از کشور و صرف هزینه های گزاف ارزی، در داخل مورد آزمایش و آنالیز قرار گیرد.

به گفته مدیرعامل این مرکز تحقیقات معدنی، نمونه های مواد معدنی از جمله سنگ آهن، کرومیت، خاک نسوز و عناصر نادر از کشورهای گرجستان، ارمنستان، لبنان و عمان برای بررسی و شناسایی آن در اختیار این مرکز قرار می گیرد.

وی گفت: این شرکت تنها آزمایشگاه در کشور است که به طور پیوسته در دوره های 6 ماهه و در مدت سه سال متوالی در دوره مقایسه های بین المللی بین آزمایشگاهی تحت عنوان Round Robin حاضر، خود را هم تراز برترین آزمایشگاههای دنیا قرار داده است.

صبحدل تاکید کرد: کشورهای منطقه در زمینه شناسایی عناصر مواد معدنی، چندان فعالیتی ندارند و می توان گفت، ایران در منطقه خاورمیانه در این بخش رتبه اول را دارد.

شرکت یادشده به عنوان واحد نمونه در مراسم روز صنعت و معدن امسال، موفق به دریافت لوح تقدیر و تندیس بلورین شد.

اقتصام (4)1559**1558

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا