گوناگون

وزن کوله‌پشتی با وسائل داخل آن بیشتر از 3 کیلو نباشد

مسئول گروه سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: انتخاب کیف نامناسب برای دانش‌آموزان سبب ایجاد ناهنجاری‌های قامتی و افزایش ضایعات ستون فقرات می‌شود.

فاطمه طاهریان، مسئول گروه سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس دانشگاه علوم پزشکی قزوین در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه قزوین، اظهارکرد: انتخاب کیف مناسب برای دانش‌آموزان از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که در صورت انتخاب نادرست دانش‌آموزان دچار ناهنجاری‌های قامتی می‌شوند و سلامت آن‌ها به خطر می‌افتد.

وی افزود: در انتخاب کیف برای دانش‌آموزان باید توجه داشت که کوله‌پشتی در مقایسه با کیف‌های دستی مناسب‌تر هستند چرا که وزن کوله‌پشتی به طور یکنواخت در ناحیه پشت دانش‌آموزان منتقل می‌شود.

مسئول گروه سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس دانشگاه علوم پزشکی قزوین تصریح کرد: کوله‌پشتی برای دانش‌آموزان مناسب است که عموماً از جنس چرمی یا برزنتی باشد و در طی مصرف تغییر شکل ندهد همچنین اندازه کوله پشتی باید مناسب با جسم دانش آموز باشد.

وی توصیه کرد: والدین از خرید کوله‌ پشتی در اندازه بزرگ و مخصوص بزرگسالان برای کودکان خودداری کنند، وزن کوله‌پشتی باید معادل حداکثر 15 درصد وزن دانش‌آموز باشد که این مقدار برای دانش‌آموزان ابتدایی 10 درصد وزن بدن است به طور کلی کوله‌پشتی با وسایل داخل آن نباید بیشتر از 2.5 تا 3 کیلو باشد که این مقدار برای دانش‌آموزان دبیرستانی حدود 7 کیلو است.

طاهریان خاطرنشان کرد: کوله‌ پشتی باید در ناحیه پشت بدن قرار بگیرد و در صورتی که به عنوان کوله کمری و استفاده شود مناسب نیست و استفاده دائم آن به صورت کمری یعنی پایین تر از حد متعارف تغییرشکل اندام و ابتلا به ضایعات ستون فقرات را افزایش می‌دهد.

وی یادآور شد: استفاده نامناسب از کوله پشتی درد ناحیه کمر، درد موقت در دوران نوجوانی و احتمال ابتلا به دیسک کمر در دوران بزرگسالی و همچنین کمر درد را افزایش می‌دهد.

مسئول گروه سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس دانشگاه علوم پزشکی قزوین افزود: در حالت طبیعی کوله‌پشتی پس از آویزان کردن باید 3 سانتی‌متر بالاتر از گودی کمر قرار بگیرد همچنین کوله‌پشتی مناسب باید 2 بند ضخیم به عرض 5 سانتی متر داشته باشد و در ناحیه جلو نیز 2 بند کوله‌پشتی روی سینه قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: کوله‌های جیب‌دار به دلیل اینکه امکان توزیع وسایل به بخش‌ها مختلف را دارند و همچنین سبب می‌شود وزن بار تقسیم شود مناسب هستند، داشتن جیب سبب می‌شود وسایل داخل کیف ثابت باشند در صورتی که وسایل داخل کوله‌پشتی به راحتی جا‌بجا شوند کیف نوسان پبدا می‌کند و این نوسان به بدن منتقل می‌شود.

طاهریان تصریح کرد: در استفاده از کوله‌پشتی باید توجه شود که از بند کوله پشتی برای حمل استفاده نشود و زمان بلند کردن کوله پشتی به جای کمر، زانوها را خم کنیم و برای کم کردن آسیب‌های وارده قبل از استفاده کوله‌پشتی را بر روی میز گذاشته و به کمک یک نفر به دور کمر قرار دهند.

وی یادآور شد: والدین هر شب کیف دانش‌آموزان ابتدایی را بررسی و وسائل اضافی را از آن خارج کنند همچنین کتاب‌های سنگین‌تر را در مرکز کیف قرار دهند.

مسئول گروه سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس دانشگاه علوم پزشکی قزوین ادامه داد: کوله‌پشتی‌هایی که دارای بند در ناحیه کمر هستند مناسب‌ترند چرا که در این زمینه فشار ناشی از سنگینی کوله کاهش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: موقع حمل کوله‌پشتی شانه‌ها باید به سمت عقب باشند و حداکثر زمان برای حمل کوله‌پشتی 30 دقیقه است و برای حمل بیش از 30 دقیقه باید کوله پشتی وزن کمتری داشته باشد.

طاهریان تصریح کرد: گودی کمر، تمایل شانه‌ها به جلو و شانه‌های نامتقارن از عوارض شایع استفاده نامناسب از کوله پشتی است که در صورت انتخاب و استفاده صحیح این مشکلات ایجاد نمی‌شود.

وی با اشاره به کیف‌های دستی تاکید کرد: کیف‌های دستی برای دانش‌آموزان مناسب نیستند چرا که دانش‌آموزان براساس دست راست بودن یا دست چپ بودن کیف را با یک دست حمل می‌کنند در نتیجه به ستون فقرات و عضلات یک طرف بدن فشار وارد می‌شود.

مسئول گروه سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس دانشگاه علوم پزشکی قزوین یادآور شد: ناهنجاری‌های قامتی ایجاد شده توسط استفاده نامناسب از کوله‌ پشتی با تغذیه مناسب، ورزش و یادگیری اصول صحیح نشستن و راه رفتن در مراحل اولیه قابل درمان است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا