گوناگون

پارازيت در ايران؛ آري يا نه؟

سلامت نیوز: زندگي در جهان امروزي با فناوري هاي نوين و در نتيجه انتشار پارازيت و آسيب هاي رواني و فيزيكي ناشي از آن همنشين شده است كه بايد با برنامه ريزي و تحقيقات كارشناسي از آثار منفي آن كاست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، رسانه ها در كنار انتشار خبرهاي گوناگون درباره جنگ، خشونت و…، درباره آلودگي هاي زيست محيطي پيرامون انسان هم هشدارهايي مي دهند كه شايد بيش از جنايت ها و درگيري ها، انسان را نگران مي كند.

انواع آلودگي آب، خاك و هوا زندگي انسان و ساير موجودات زنده را تهديد مي كند. در اين ميان، انتشار امواج نامريي و پارازيت ها به علت آثاري كه بر جسم، روان و سلول هاي عصبي و به طور كلي سلامت انسان دارند بسيار خطرناك و نگران كننده هستند.
پارازيت (NOISE) يا اختلال هر گونه مداخله دروني يا بيروني در فرآيند ارتباطات است. به عبارت ديگر به هرگونه مانعي كه جلو رسيدن پيام از فرستنده يا ارتباط گر به گيرنده را بگيرد «مانع ارتباطي» گفته مي شود (۱).
به عبارت ساده پارازيت، امواج الكترومغناطيسي از نوع «مايكروويو» و از جنس امواج ماهواره اما قوي تر از آن است و به همين علت نيز در سيگنال هاي ماهواره اختلال ايجاد مي كند (۲).
خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) ششم آبان ماه ۱۳۹۱ در مورد پارازيت مي نويسد: نخستين پارازيت ثبت شده جهان، صداي ۷۸ ثانيه‌اي است كه قديمي‌ترين صداي قابل پخش يك آمريكايي و نخستين اجراي موسيقايي كشف شده روي يك ورق قلع به شمار مي رود.
اين صدا در سال ۱۸۷۸ ميلادي (۱۲۵۷ خورشيدي)، روي گرامافون «توماس اديسون» ضبط شده است كه يك دريچه كليدي در توليد صدا به شمار مي رود.
با توجه به حجم بالاي وسايل ارتباطي و الكترونيكي در جهان امروز فرستادن امواج و پارازيت‌ها امري اجتناب‌ناپذير است.
از مغناطيس زمين، امواج خورشيدي و نور ستارگان تا وسايل خانگي (ماكروويو، موتورهاي الكتريكي و…)، سيم هاي برق، شبكه هاي انتقال الكتريسيته، راديو و تلويزيون و… همه و همه مولد امواج الكترومغناطيس هستند (۳).
انواع امواجي كه از تلويزيون، مودم، تلفن همراه، دستگاه مايكروفر و… پيرامون انسان پخش مي شوند به ۲ شيوه اثرگذارند:
در حالت نخست پارازيت روي فرستنده فرستاده مي شود و بر جامعه هدف تاثيري ندارد.
حالت دوم پارازيت هاي محلي هستند كه به آن پارازيت هاي افقي نيز گفته مي شود. اين امواج از دستگاه هاي فرستنده مايكروويو نصب شده بر روي دكل ها و مناطق بلند فرستاده مي شود.
اين دستگاه ها با توجه به دامنه امواج، بسامد (فركانس)هاي متغيري ايجاد كرده و روي گيرنده هاي ماهواره اثر مي گذارند و به طور مستقيم به دريافت سيگنال ها در گيرنده آسيب مي زنند.

پارازيت و سلامت انسان
امروزه محققان دريافته اند پارازيت نه فقط بر دريافت پيام اثرگذار است بلكه انتشار اين امواج تهديدي براي سلامت انسان و ريشه بسياري از بيماري ها به شمار مي رود.
تاثير امواج الكترومغناطيس بر زندگي انسان و طبيعت از ديرباز مورد توجه بوده زيرا فضاي پيرامون انسان از امواج الكترو مغناطيس پر شده است كه پيامدهاي مثبت و منفي داشته و بخشي جدانشدني از محيط زندگي انسان شده اند.
دانشمندان هميشه درباره آثار خطرناك انواع آلودگي ها بر سلامت انسان ها هشدار داده و طي اين سال ها بر بررسي خطر امواج الكترومغناطيسي يا همان پارازيت ها متمركز شده اند؛ به طوري كه پزشكان و كارشناسان آن را سرطان زا و عامل بيماري ها و اختلالات ژنتيكي در انسان مي دانند.

اين امواج وقتي خطرناك مي شوند كه به دليل تابش بيش از اندازه آنها به سلول ها و بافت هاي انساني، انرژي آنها به انسان برسد و بيماري هاي گوناگون ايجاد شود. در بحث تابش ها، ميزان خطرناك بودن آنها براي انسان با توجه به توان فرستنده اي كه نزديك فرد قرار گرفته است، تعيين مي شود.

با وجود اينكه در سال هاي گذشته مردم به شيوه هاي گوناگون در برابر امواج قرار داشته و به نوعي در زندگي خود با آنها سروكار داشته اند اما امروز نگراني آنان در مورد امواج و پيامدهاي منفي آن بيش از گذشته شده است.
شايد علت ايجاد و افزايش اين نگراني ها، بالا رفتن آگاهي و شناخت مردم از پارازيت ها و تاثير منفي آنها باشد، به طوري كه پيدايش و گسترش بيماري ها و نارسايي هاي گوناگون در سلامت خود و محيط زيست را به افزايش ميزان امواج فرستاده شده، طول و قدرت آنها پيوند مي دهند.

در ايران سال ها است درباره آثار پارازيت بسيار سخن گفته اند اما گوش برخي مسوولان نه فقط بدهكار نيست بلكه گاهي پارازيت و زيان هاي آن را به طور كلي رد كرده يا ناديده مي گيرند.

جريان فزاينده امواج در ايران
در ايران سال ها است درباره آثار پارازيت بسيار سخن گفته اند اما گوش برخي مسوولان نه فقط بدهكار نيست بلكه گاهي پارازيت و زيان هاي آن را به طور كلي رد كرده يا ناديده مي گيرند.
نكته قابل درنگ در اين زمينه پذيرش و تاييد و گاه رد پيامدهاي منفي پارازيت از سوي كارشناسان و مسوولان و سردرگمي مردم درباره درستي يا نادرستي اين ادعاها است.
گسترش انواع سرطان ها، ناباروي در مردان و زنان، سقط جنين هاي غيرعمدي و ناگهاني، نارسايي نوزدان متولد شده و… مواردي است كه كارشناسان و محققان آن را نتيجه مستقيم و غيرمستقيم وجود پارازيت ها در زندگي انسان امروزي مي دانند.
به دليل وجود عوارض و پيامدهاي انتشار امواج راديويي و پارازيت‌ها در بسياري از كشورهاي جهان قوانين روشني درباره استانداردهاي مرتبط تصويب شده است.
در ايران افزون بر پارازيت‌هاي ناشي از وسايل الكترونيكي همچون يارانه، تلفن، گوشي همراه و…، فرستادن پارازيت براي ايجاد اخلال در شبكه‌هاي ماهواره‌اي به نگراني ها درباره گسترش بسياري از بيماري‌ها و بروز انواع آلودگي‌هاي هم پيوند با انتشار امواج راديويي دامن زده است.
پديده پارازيت اندازي مخالفان و موافقان خود را داشته و دارد. عده اي به دليل تهاجم فرهنگي رسانه هاي بيگانه موافق آن بوده و عده اي ديگر به دليل ضرر و زيان هاي پارازيت براي سلامت شهروندان مخالف آن هستند.
موافقان، فرستادن پارازيت را به منظور رويارويي با اقدام هاي ساير كشورها براي پخش برنامه هاي هدفدار از ماهواره براي تاثيرگذاري منفي و بلندمدت بر سلامت رواني فردي، خانوادگي و اجتماعي ضروري مي دانند.
مخالفان نيز بر زيان هاي اين امواج براي سلامت فيزيكي انسان ها پافشاري مي كنند.

به گزارش بيست و پنجم ارديبهشت ماه ۱۳۸۹ تارنماي «خبر آنلاين»، دكتر «محمدرضا نوروزي» عضو انجمن علمي تخصصي باروري و ناباروري در ايران، مي گويد: بر پايه تحقيقات روشن شده است امواج محيطي و پارازيت‌ها به افزايش سقط‌هاي ناخواسته‌ مي انجامد.
به گفته او، دست‌اندركاران دولت ناباروري را مشكلي جدي در نظر نمي گيرند و با وجود روند رو به افزايش زوج‌هاي نابارور در هر سال به دليل عوامل اجتماعي و محيطي، در اين زمينه پشتيباني هايي صورت نمي گيرد.

به گزارش همان روز خبرآنلاين، دكتر «محمدعلي محققي» عضو هيات علمي گروه جراحي بيمارستان امام خميني (ره) و بنيانگذار مركز تحقيقات سرطان، تاكيد مي كند تاثير امواج پارازيت‌هاي ماهواره‌اي روي كودكان مي تواند به بروز برخي از انواع سرطان ها بينجامد.
پارازيت در افراد بالغ نيز به بروز مخاطرات و بيماري ها در سيستم هاي عصبي، قلب و عروق و دستگاه گوارش و حتي سرطان خون منجر شده است.
تاثير اين امواج به اندازه اي در زندگي امروز زياد است كه برخي كارشناسان، حتي ناتواني پيش بيني طوفان دوازدهم خردادماه ۱۳۹۳ را به گردن تاثير پارازيت ها بر دستگاه هاي سازمان هواشناسي انداخته اند.

به نوشته چهارم مرداماه ۱۳۹۳ خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا)، «محمدرضا تابش» رييس فراكسيون محيط زيست و توسعه پايدار مجلس? با تاكيد بر بررسي موضوع پارازيت ها در اين فراكسيون اعلام مي كند «با توجه به تاثير پارازيت ها بر انسان و با هدف جلوگيري از به خطر افتادن سلامت مردم بررسي اين موضوع در اولويت كاري فراكسيون محيط زيست قرار دارد».
به گفته تابش، «بر پايه بررسي هاي انجام شده، در آسيب رساني پارازيت ها بر سلامت انسان ترديدي وجود ندارد. به اين منظور نيز در وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات براي تحقيق و بحث كارشناسي كميته اي تشكيل شده است.

گسترش انواع سرطان ها، ناباروي در مردان و زنان، سقط جنين هاي غيرعمدي و ناگهاني، نارسايي نوزدان متولد شده و… مواردي است كه كارشناسان و محققان آن را نتيجه مستقيم و غيرمستقيم وجود پارازيت ها در زندگي انسان امروزي مي دانند.

جمع بندي
مساله پارازيت ها طي سال ها در كشورمان مطرح بوده و هر بار پس از چند روز طرح آشكار موضوع در جامعه، تب آن بدون بررسي فروكش كرده است.
مدتي است در دولت و مجلس شوراي اسلامي بحث پارازيت ها مطرح شده است و هربار نيز موافقان و مخالفان درباره آن سخن مي گويند اما مساله همچنان به جاي خود باقي مي ماند.
با توجه به هشدارهاي دانشمندان حوزه محيط زيست و سلامت و شيوع سرطان و انواع ناباروري ها و اختلال هاي ژنتيكي، بايسته است دستگاه هاي مسوول و دست اندركاران فرستادن پارازيت ها به سلامت مردم و پيامدهاي منفي امواج بيشتر بينديشند و به جاي اينكه اين مسائل را به طور كلي رد يا پنهان كنند در سالم سازي زندگي و محيط زيست شهروندان تلاش كنند.
از سوي ديگر، اين پرسش ها همچنان بي پاسخ مانده اند كه چرا در جامعه كنوني ايران، مردم تا اين اندازه به شبكه هاي ماهواره اي گرايش دارند و چه عاملي آنان را به اين شبكه ها جذب مي كند؟
چرا صدا و سيما نتوانسته است خلاءهاي موجود را پر كند و مردم را به عنوان مخاطبان هميشگي خود داشته باشد؟
چرا نهادها و دستگاه هاي متولي و دست اندركار فرهنگ نتوانسته اند فرهنگ ايراني را آنگونه كه سزاوار است به مردم آموزش دهند و فرهنگ حاصل از فناوري ها و دگرگوني هاي نوين را در تعامل با فرهنگ ايراني به گونه اي كارآمد در نسل كنوني نهادينه كنند؟
اگر طي سال هاي گذشته تاكنون، دستگاه ها و نهادهاي فرهنگي كشور در اين عرصه به طور هدفمند و جامع فعاليت مي كردند و با برنامه هاي ژرف و اعتمادسازي، فضاي مناسبي را براي مردم فراهم مي آوردند هم اكنون با حجم بالاي استفاده از ماهواره و شبكه هاي بيگانه در كشور روبرو نبوديم.
به هر روي، زندگي در جهان امروزي با فناوري هاي نوين و در نتيجه پيامدهاي منفي آنها همنشين شده است اما با توجه آثار زيانبار امواج بر سلامت انسان و محيط زيست مي توان با برنامه ريزي و تحقيقات كارشناسي از حجم بالاي آسيب هاي رواني و فيزيكي آنها كاست.

پي نوشت ها:
۱) ام. بركو، ري و ديگران(۱۳۸۰)، مديريت ارتباطات، ترجمه سيدمحمد اعرابي و داود ايزدي، تهران، دفتر پژوهش هاي فرهنگي.
۲) http://www.nividar.com
۳) www.alborznews.net
—————————–
از فاطمه دوله – گروه تحقيق و تفسير خبر
پژوهشم**ف.د**۱۹۶۱**۱۳۵۸

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا