گوناگون

پشتوانه علمی‌ و عملی جهاددانشگاهی قابل توجه است

‌رئیس جهاد دانشگاهی استان مرکزی گفت: راه‌اندازی گروه‌های پژوهشی و ایجاد مراکز خدمات تخصصی جامعه را از نتایج پژوهش‌ها بهره‌مند کرده و یکی از راهکارهای کاربردی کردن پژوهش‌هاست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا) منطقه مرکزی، سید جعفر نظام‌دوست در نشست مطبوعاتی که به مناسبت شانزدهم مردادماه سالروز تأسیس جهاد دانشگاهی برگزار شد، ضمن گرامیداشت این روز اظهار کرد: جهاد دانشگاهی یک نهاد انقلابی و دانش‌بنیان و برخاسته از انقلاب فرهنگی است و از نظر ساختاری زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت دارد.

وی با اشاره به عنایات ویِژه مقام معظم رهبری به جهاد دانشگاهی گفت: جهاد دانشگاهی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب مولودی مبارک است و در زمره معدود نهادهایی است که رویش اصلی انقلاب محسوب می‌شود و براساس اساس‌نامه‌ی تدوین شده برای این نهاد در چهار حوزه پژوهش و فناوری، آموزش، فرهنگ و همچنین در زمینه مشارکت در ایجاد اشتغال برای دانش‌آموختگان فعالیت‌های ویژه‌ای دارد.

نظام‌دوست تصریح کرد: جهاد دانشگاهی پل ارتباطی بین دانشگاه و صنعت است و در طول این 34 سال همواره خدمات علمی، تحقیقاتی، آموزش و فرهنگی شاخصی به جامعه ارائه داده و در سالی که به عنوان اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی نامگذاری شده است، برنامه‌های جهاد دانشگاهی استان با همین رویه و نگاه و با مدیریتی جهادی پیگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر جهاد دانشگاهی کشور در قالب سه پژوهشگاه، دو دانشگاه، 43 واحد دانشگاهی، 25 پژوهشکده، 9 سازمان و مرکز فرهنگی، دو پارک علم و فناوری، 11 مرکز رشد، 18 مؤسسه و شرکت و شش مؤسسه آموزش عالی فعالیت دارد، افزود: جهاد دانشگاهی استان مرکزی نیز یکی از 43 واحد فعال در سطح کشور است که در چهار حوزه کاری خود اقدامات شاخص و ویژه‌ای را به انجام رسانده است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان مرکزی به تشریح فعالیت‌های حوزه پژوهش و فناوری این نهاد پرداخت و اظهار کرد: هدف جهاد در این حوزه ارتقای روحیه تتبع، شکوفایی استعدادها در جامعه و افزایش اجرای طرح‌های کاربردی و نیمه صنعتی از طریق ارتباط بین صنعت و دانشگاه و جامعه است و جهاد دانشگاهی به صورت جدی پیگیر به کارگیری نتایج پژوهش‌ها به صورت اجرایی و عملیاتی است.

وی اضافه کرد: عدم استفاده از نتایج پژوهش‌ها به صورت کاربردی یکی از نقاط ضعف فعلی در کشور است، نتایج پژوهش‌ها صرفاً به صورت تئوری و در حد مقالات باقی می‌ماند و به مرحله اجرا نمی‌رسد. تمام تلاش ما در مجموعه جهاد دانشگاهی استان معطوف به این امر است که نتایج پژوهش‌ها به مرحله عملیاتی شدن برسد تا جامعه و صنعت از این نتایج بهره‌مند شوند.

جذب اعضای هیئت علمی پژوهشی در اولویت است

وی به جذب اعضای هیئت علمی پژوهشی برای اولین بار در استان اشاره کرد و گفت: همه اعضای هیئت علمی در دانشگاه‌ها در امر آموزش و تدریس فعالیت دارند و در صورت یافتن فرصت به امر پژوهش می‌پردازند اما، جهاد دانشگاهی استان مرکزی جذب اعضای هیئت علمی پژوهشی را در اولویت کاری خود قرار داده است تا طرح‌های پژوهشی با جدیت بیشتری انجام شوند.

نظام‌دوست، راه‌اندازی گروه‌های پژوهشی و همچنین ایجاد مراکز خدمات تخصصی که از نتایج پژوهش‌ها بهره‌مند می‌شوند را به عنوان یکی از راهکارهای کاربردی کردن پژوهش‌ها عنوان کرد و در تشریح بخشی از اقدامات صورت گرفته در حوزه پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی استان، با اشاره به اینکه در حال حاضر چهار گروه پژوهشی در قالب گروه‌های اقتصاد و توسعه، گروه توسعه اجتماعی، توسعه کالبد شهری و گروه آینده‌پژوهی متناسب با نیازهای استان تشکیل شده است، عنوان کرد: با توجه به اینکه آمار ناباروری در استان مرکزی نسبت به میانگین کشوری بالاتر است، همچنین یکی از پنج عامل اول طلاق در کشور محسوب می‌شود، مرکز درمان ناباروری استان به همت جهاد دانشگاهی احداث شد که در حال حاضر مشغول انجام امور مربوط به بهره‌برداری اداری آن هستیم و در اولین فرصت به صورت رسمی افتتاح خواهد شد.

وی به مرکز تحقیقاتی تخصصی سنگ اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه ایران در زمره چهار کشور اول تولیدکننده سنگ در جهان محسوب می‌شود و استان مرکزی دارای پتانسیل بالایی در این حوزه است، ضرورت ایجاد چنین مرکزی محسوس بود.

رئیس جهاد دانشگاهی استان افزود: علیرغم ظرفیت‌های بالایی که کشور در حوزه سنگ دارد اما، متأسفانه جزو 10 کشور اول جهان در امر صادرات محسوب نمی‌شود در صورتی که نیاز است از این ظرفیت استفاده بهینه صورت گیرد و بهره‌برداری از آنها و همچنین انجام فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی را برای ارتقای سطح فنی و کسب جایگاه اصلی خود در جهان افزایش دهیم، براین اساس، جهاد دانشگاهی استان مرکزی این واحد تخصصی را در نیمور محلات احداث کرد.

فعالیت مرکز تخصصی انرژی یک ضرورت در مدیریت مصرف

وی مرکز مشاوره و روانشناسی، مرکز IT و امنیت شبکه و همچنین مرکز بهینه‌سازی انرژی را از دیگر مراکز تخصصی جهاد دانشگاهی استان عنوان کرد و افزود: مصرف انرژی در کشور به صورت بی‌رویه صورت می‌گیرد و ورود به حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی ضروری است. جهاد دانشگاهی استان مرکزی با توجه به این مهم مرکزی را به این امر اختصاص داده و همچنین الگوهایی را در اختیار صنایع استان به منظور کاهش مصرف انرژی قرار داده است.

نظام‌دوست در ادامه به فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه پژوهش جهاد دانشگاهی استان اشاره کرد و افزود: این حوزه تاکنون 45 طرح را به انجام رسانده و 46 مقاله علمی و پژوهشی نیز ارائه داده و از این جهت کارنامه موفقی داشته است. از طرح‌های شاخصی که این نهاد در این خصوص اجرایی کرده تدوین سند توسعه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان بوده که برنامه‌ریزی‌ها در این حوزه در استان مرکزی براساس این سند صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه بررسی وضعیت شاخص‌های توسعه اجتماعی، فرهنگی و سرمایه اجتماعی در استان و تهیه طرح آمایش و برآورد نیروهای کار در استان از جمله طرح‌های انجام شده است، عنوان کرد: ارزیابی تأثیرات اجتماعی تأسیسات استان با تأکید بر سد کمال‌صالح، آسیب‌شناسی جلسات خودگردان مبلغان سنتی، ارزیابی اثربخشی قانون حمایت از مشاغل خانگی در استان و شناسایی عوامل مؤثر در ارتقای سلامت اداری در دستگاه‌های اجرایی از دید مدیران کل استان از جمله طرح‌های شاخص در حال انجام در حوزه پژوهش جهاد دانشگاهی استان است.

وظایف فرهنگی جهاد دانشگاهی به خوبی به انجام رسیده است

رئیس جهاد دانشگاهی استان مرکزی در ادامه به تشریح فعالیت‌های حوزه فرهنگی این نهاد پرداخت و اظهار کرد: انجام امور فرهنگی یکی از وظایف جهاد دانشگاهی است که طی این 34 سال به خوبی به انجام رسیده است.

وی با اشاره به اینکه مخاطب اصلی فعالیت‌های جهاد در امور فرهنگی، دانشجویان، دانشگاهیان و جوانان هستند و براساس اساسنامه، جهاد در این حوزه در مباحثی همچون مباحث هنری، دینی، قرآنی، کتاب و کتابخوانی، سیاسی، اجتماعی و برنامه‌های فوق‌برنامه فعال است تصریح کرد: یکی از مراکز فعالیت‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی استان مرکزی مرکز فعالیت قرآنی دانشجویان شعبه استان است که از جمله فعالیت‌های این مرکز حضور در جشنواره سالانه پایان‌نامه‌های برتر قرآنی، ساماندهی برنامه‌های قرآنی دانشجویی، جشنواره مطالعات قرآنی و انتشار فصل‌نامه‌های عملی، پژوهشی و قرآنی است که به انجام می‌رسد.

نظامدوست دیگر مرکز فعال فرهنگی این نهاد را سازمان دانشجویان شعبه استان مرکزی عنوان کرد که زیرمجموعه‌ی معاونت فرهنگی است و در راستای ساماندهی مطلوب دانشجویان در زمینه‌های اجتماعی، سیاسی و حتی صنعتی و فوق‌برنامه فعالیت دارد و همچنین بزرگداشت‌هایی ویژه مفاخر ایران و اسلام برگزار می‌کند.

رئیس جهاد دانشگاهی استان مرکزی به برگزاری مراسم بزرگداشت سعدی با عنوان طرح «آموزگار ادب سعدی» و همچنین بزرگداشت مفاخر استان همچون بزرگداشت اقبال آشتیانی و قائم مقام فراهانی اشاره کرد و گفت: همچنین طرح دیدار با ستارگان استان که به تقدیر از پیشکسوتان علمی، هنری و قرآنی می‌پردازد از جمله فعالیت‌های این سازمان است.

وی گفت: طراحی و اجرای مناظره‌های علمی و دانشجویی در موضوعات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی از فعالیت‌های این سازمان است. همچنین اجرای اردوهای علمی و فرهنگی با هدف تقویت روحیه، امیدبخشی و خودباوری و افزایش اعتماد به نفس دانشجویان در قالب طرح “ایران؛ مرز پرگوهر” انجام می‌شود که بسیار مورد توجه دانشجویان قرار گرفته است.

چاپ 60 عنوان کتاب توسط مرکز انتشارات جهاد دانشگاهی استان مرکزی

نظامدوست به فعالیت‌های مرکز انتشارات جهاد دانشگاهی اشاره کرد و با بیان اینکه این مرکز در حوزه انتشار کتب دانشگاهیان فعال است، اظهار کرد: طی سه سال اخیر این مرکز 60 عنوان کتاب به چاپ رسانده است.

وی اضافه کرد: مرکز افکارسنجی یکی دیگر از مراکز فعال در حوزه فرهنگی است که بنا بر ضرورت و نیاز سازمان‌ها و نهادهای استان و لزوم توجه به افکار و نظرات مردم و لزوم بهره‌مندی از دیدگاه شهروندان در طرح‌ها و امور استان تأسیس شده و در این مدت کمک‌های فراوانی به برنامه‌ریزی‌های استان داشته است.

وی طرح‌های مهمی چون سنجش میزان رضایتمندی مراجعان از نحوه خدمات‌رسانی دستگاه‌های اجرایی استان که برای سه سال به این مرکز واگذارشده و بررسی عملکرد 100 روزه دولت را از اقدامات انجام شده در این مرکز عنوان، و همچنین بررسی عملکرد یک ساله دولت را نیز از برنامه‌های در حال انجام عنوان کرد.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی از یک پشتوانه علمی و عملی قابل توجه برخوردار است، اظهار کرد: حوزه آموزشی جهاد دانشگاهی با هدف توسعه منابع انسانی و مناسب‌سازی قابلیت تخصصی افراد با تحولات علمی، اقتصادی و فرهنگی کشور در سطوح مختلف بنیان نهاده شده است و علاوه بر برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت عمومی و تخصصی که براساس نیاز دستگاه‌ها برگزار می‌شود و برگزاری دوره‌های کاربردی و مهارتی برای افزایش مهارت کارکنان سازمان‌ها، در بخش آموزش عالی نیز در سه مرکز اراک، ساوه و نیم‌ور در حال فعالیت است و در حال حاضر حدود چهار هزار دانشجو و همچنین تاکنون هفت هزار فارغ‌التحصیل داشته است.

تلاش جهاددانشگاهی در حوزه اشتغال مبتنی بر ترویج فرهنگ کارآفرینی است

رئیس جهاد دانشگاهی استان مرکزی در ادامه اشتغال را از مباحثی که همواره مورد توجه دولت و مجلس بوده است عنوان کرد و گفت: به دلیل اهمیت این موضوع جهاد دانشگاهی در راستای رفع چالش‌های این حوزه و به ویژه اشتغال‌زایی برای دانش‌آموختگان تلاش کرده است.

وی با اشاره به اینکه طبق آمار در حال حاضر شش هزار دانش‌آموخته با مدرک دکترا در رشته‌های مختلف بیکار هستند در حالی که تحصیل و آموزش آنها هزینه‌های بسیاری در بر داشته است، گفت: به دلیل وجود چالش‌های موجود در این حوزه جهاد دانشگاهی همواره نگاه دقیقی به این بخش داشته است و با توجه پشتوانه علمی، انگیزه و شناخت نسبت به فرایند مرتبط با اشتغال نظیر مطالعات، تحقیقات، توانمندسازی، اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی وارد این حوزه شده است و براساس مصوبات برای مشارکت در زمینه ایجاد بستر مناسب برای اشتغال فارغ‌التحصیلان عمل می‌کند.

نظامدوست با تأکید بر اینکه تلاش ما در حوزه اشتغال مبتنی بر ترویج فرهنگ کارآفرینی است، در خصوص برنامه‌های شاخص این حوزه طی یک سال اخیر گفت: تدوین و برگزاری دوره‌های عمومی و تخصصی در زمینه توسعه اشتغال با هدف ایجاد مهارت شغلی و پرورش ایده، برگزاری کارگاه مدیریت کسب‌وکار و هوش تجاری، توانمندسازی و توسعه کسب و کار و کارآفرینی، برگزاری کارگاه آموزشی سنگ قیمتی، برگزاری کارگاه تخصصی کارآفرینی در صنعت فرش و طراحی و اجرای کارگاه آموزشی ویژه مدیران و کارکنان واحدهای صنعتی استان با هدف استفاده بهینه از فرصت‌ها از برنامه‌های انجام شده در این حوزه است.

وی با اشاره به تهیه سند راهبردی فرش دستباف، تهیه این سند در استان را اقدام مهمی دانست که توسط این نهاد و با همکاری معاونت برنامه‌ریزی استانداری و سازمان صنعت، معدن و تجارت به انجام رسیده است و افزود: به دلیل اینکه ارزش صنعت فرش در استان بسیار بالاست باید به این صنعت توجه ویژه شود. امید است که این سند موجب اعمال نگاه دقیق به این صنعت باشد و جایگاه واقعی آن در استان احیا شود.

نظامدوست به برنامه‌های آتی حوزه اشتغال جهاد دانشگاهی استان اشاره کرد و گفت: جهاد براساس برنامه پنجم توسعه عمل می‌کند و براین اساس تلاش دارد که بسترسازی لازم برای راه‌اندازی پژوهشکده‌ی مرتبط با فعالیت‌های گروه‌های پژوهشی موجود ایجاد کرده و پژوهشکده توسعه پایدار منطقه را نیز تأسیس کند.

ایجاد مرکز امام، انقلاب و ولایت فقیه در دستور کار

وی اضافه کرد: راه‌اندازی مرکز رشد واحدهای فناور شهرستان محلات و نیم‌ور و همچنین پیگیری لازم برای ایجاد مرکز رشد در ساوه و خمین، امکان‌سنجی جهت ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان که مکمل فعالیت‌های جهاد خواهند بود، توسعه همکاری‌های منطقه‌ای، برگزاری دوره‌های تخصصی پیشرفته ویژه دستگاه‌های اجرای استان، برگزاری دوره‌های مهارتی برای توسعه اشتغال دانش‌آموختگان و پیگیری ایجاد مرکز امام، انقلاب و ولایت فقیه از برنامه‌های آینده جهاد دانشگاهی استان است.

نظامدوست برگزاری جشنواره‌های ملی طریق جاوید با هدف آشنایی دانشگاهیان با اندیشه‌های امام راحل در پنج محور هنری، ادبی، پژوهشی، کتاب و IT، راه‌اندازی اولین کلینیک کارآفرینی و کسب و کار استان مرکزی، طرح توسعه کارآفرینی روستایی با هدف توسعه کارآفرینی خانگی و IT، امکان‌سنجی و ایجاد کانون اشتغال و کارآفرینی مساجد در راستای بسیج همگانی برای اشتغال و شکل‌گیری و اجرای نقشه جامع علمی در استان را از دیگر برنامه‌های جهاد در حوزه اشتغال عنوان کرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا