گوناگون

پورکاظمی: نادو مسئول دوپینگ وزنه‌برداری نیست

رییس فدراسیون پزشکی ورزشی گفت: مقصر اصلی در مثبت شدن تست دوپینگ خود ورزشکار است و انداختن تقصیر بر گردن این و آن کار اشتباهی است.

دکتر لطفعلی پورکاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره اظهار نظر اخیر رضازاده مبنی بر این که چطور نمونه دوپینگ گرفته شده توسط نادو از ملی‌پوشان وزنه‌برداری منفی بوده، اما تست گرفته شده توسط فدراسیون جهانی مثبت شده است، اظهار کرد: نادوی ایران حرمت و حیثیت ورزشکاران را در سطح ملی حفظ می‌کند. برخی از ورزشکاران بعد از انجام تست دوپینگ توسط افسران نادو، با کمک افراد تحریک کننده و یا تشویق کننده در خارج از اردو اقدام به استفاده از مواد نیروزا می‌کنند. متاسفانه ورزشکار فکر می‌کند که فرصت دارد و با وجود این که اثر برخی از مواد نیروزا سه تا 12 ماه در بدن می ماند، دوپینگ می‌کنند. این دسته از ورزشکاران با این که لیست داروهای ممنوعه بارها اعلام شده و ما مدام هشدار می‌دهیم، فریب می خورند.

او ادامه داد: از طرفی نادوی ایران متولی سنجش زمان دوپینگ ورزشکاران خاطی نیست که نمونه بگیرد و بگوید که ورزشکاران قبل از مسابقات دوپینگ شان مثبت است یا نه! این بدترین شرایط برای نادوی کشور است که تنها مسئول ارزیابی سلامت ورزشکاران باشد. در واقع در این شرایط نادو حکم آزمایشگاهی را دارد که باید سلامت ورزشکاران را ارزشیابی کند. ورزشکار باید در 365 روز سال سالم باشد نه یک ماه مانده به مسابقات.

دبیر کل ستاد مبارزه با دوپینگ (نادو) با انتقاد از اظهارات مطرح شده درباره عملکرد این ستاد خاطر نشان کرد: ما انتظار داریم که همه درک کنند مقصر اصلی شخص ورزشکار است و انداختن تقصیر بر گردن دیگران کار اشتباهی است. به هر حال ورزشکاران به یک سنی رسیده‌اند که پا به عرصه قهرمانی می‌گذارند و از لیست داروهای ممنوعه آگاهی دارند. ما این همه جزوه توزیع و اطلاع رسانی می‌کنیم. سرمربیان تیم‌ها هم می دانند که کدام داروها دوپینگی هستند و به ورزشکاران اعلام می‌کنند.

رییس کمیسیون پزشکی کمیته ملی المپیک در پاسخ به این پرسش که آیا صحت دارد که نمونه های وزنه‌برداران نوجوان منفی بوده است؟ به ایسنا گفت: همه تست‌ها منفی بود. ورزشکار می توانسته چند روز بعد از نمونه گیری افسران دوپینگ اقدام به مصرف مواد نیروزا کند. متاسفانه برخی از ورزشکاران که برای دفاع از خودشان به نادو مراجعه می‌کنند اقرار می‌کنند که بعد از دو روز تست نادو داروهای نیروزا استفاده کرده‌اند! فرض کنیم که ما اصلا از وزنه‌برداری تست نمی‌گرفتیم، آیا ورزشکار نباید سالم باشد؟ یعنی ملاک ما این است که چون نادو تست گرفته وزنه‌بردار دوپینگی نیست؟ نادو نباید معیاری برای سنجش مدت زمان مصرفی داروهای یک ورزشکار باشد. باید این تفکر تغییر کند، چرا اصلا باید ورزشکار دوپینگ کند؟!

او با تاکید بر این که دکتر سجادی خواسته نمونه های زیادی از ورزشکاران اعزامی به اینچئون گرفته شود، یادآور شد: دکتر سجادی به عنوان رییس نادو تاکید فراوانی بر پاک بودن ورزشکاران به ویژه قبل از اعزام به بازی‌های آسیایی دارد. از هفته‌ قبل نمونه گیری سرزده از ورزشکاران در همه رشته‌ها در سطح وسیعی آغاز شده است تا تیم پاکی عازم بازی‌های آسیایی شود و مشکلی در زمینه دوپینگ نداشته باشیم.

رییس فدراسیون پزشکی ورزشی در پایان در پاسخ به این پرسش که نتایج نمونه‌های ملی‌پوشان بزرگسال وزنه‌برداری چه زمانی اعلام می‌شود ؟ به ایسنا گفت: ما 13 نمونه از بزرگسالان گرفته‌ایم. یک هفته‌ قبل نمونه‌ها برای آزمایشگاه کلن آلمان ارسال شده است. معمولا این آزمایشگاه سه تا چهار هفته‌ طول می کشد که این نتایج را اعلام کند. در برخی از موارد هم دو بار نمونه‌ها را چک می‌کنند.

ا‌نتها‌ی‌ پیا‌م

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا