گوناگون

پژوهش‌هاي قرآني در روسيه از اوايل قرن 18 ميلادي آغاز شد/ نگاهي به فعاليت‌ها و پژوهش‌هاي قرآني معاصر روسيه

به گزارش خبرگزاری مهر، اسلام ظريف‌اف، عضو مركز مطالعات اسلامي آكادمي علوم تاتارستان، در اين نشست تخصصي، درباره‌ي جايگاه قرآن كريم در جامعه‌ مسلمانان روسيه به ايراد سخنراني پرداخت.

وي ضمن اشاره به جمعيت 20 ميليوني مسلمانان روسيه با مركزيت جمهوري تاتارستان، اظهار كرد: شروع پژوهش‌هاي قرآني در روسيه را مي‌توان از اوايل قرن 18 ميلادي دانست كه با چاپ قرآن در سال 1716 آغاز شد و پس از آن ترجمه و تفسير قرآن كريم گسترش يافت.

ظريف‌اف گفت: خوشبختانه امروزه شاهد شتاب گرفتن حركت ترجمه و تفسير قرآن كريم و افزايش مفسرين در جامعه‌ روسي هستيم. همچنين ما خواهان انجام فعاليتهاي مشترك قرآني با جمهوري اسلامي ايران به ويژه در زمينه‌ چاپ و انتشار كتب تفسيري به زبان روسي هستيم.

ظريف‌اف كه خطيب و امام مسجد جامع مسكو نيز هست، با اشاره به حمايت قابل قبول حكومت روسيه از گسترش مدارس اسلامي در اين كشور اظهار كرد: اسلام دين اعتدال و تسامح است و حركت‌هاي افراطي و خشونت‌طلبي ديني و مذهبي مورد تأييد قرآن نيست.

در ادامه سيد حسن عصمتي، دبير علمي نشستهاي تخصصي مهمانان خارجي، با معرفي اسلام ظريف‌اف به حاضرين و معرفي كوتاه روسيه و جامعه‌ي مسلمان اين كشور، خواهان هم‌صدايي مسلمانان روسيه با جامعهي مسلمان ايراني در تحقق طرح بين‌المللي جهان عاري از خشونت شد.

همچنين قاسمي، كارشناس برجسته‌ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي نيز در سخناني كوتاه گفت: تاتارستان براي ما ايراني‌ها، مركز مسلمانان در روسيه است و مسلمانان تاتار از حركت‌هاي افراطي مذهبي دور هستند.

پايان اين نشست تخصصي با پاسخ‌دهي اسلام ظريف‌اف به سؤالات مطرح شده از سوي حاضران در نشست همراه بود.

برگزاري اين نشست با همكاري مشترك كميته‌ بين‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و كميته‌ علمي بيست‌ودومين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم صورت گرفت.

بيست‌ودومين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم تا 23 تیرماه در باغ موزه دفاع مقدس برپاست.


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا