گوناگون

چاپ 156 میلیون قرآن از سال 64 تا 92

به گزارش خبرگزاری مهر، ستاد خبری بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، نشست «چاپ و نشر قرآن کریم»، یکشنبه 15 تیرماه با حضور جمعی از ناشران قرآنی کشور در سالن کنفرانس مجموعه باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.

در این کنفرانس، احمد حاجی شریف، معاون چاپ و نشر سازمان دارالقرآن الکریم، احمد کمالی نژاد، معاون توسعه کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ابراهیمی، معاون اداره کل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمع دیگری از فعالان عرصه چاپ و نشر قرآن کریم حضور داشتند.

در ابتدای این نشست احمد حاجی شریف، معاون چاپ و نشر سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به اینکه تا قبل از انقلاب اسلامی نسبت به صحت و علامت گذاری قرآن کریم رسیدگی چندانی وجود نداشت، گفت: بعد از انقلاب و با توجه به مصوبه ای که به شورای عالی تبلیغات اسلامی ابلاغ شد از سال 1364 قرآن هایی که چاپ شد در این سازمان بررسی و چاپ شد.

وی در ادامه به ارائه آماری از قرآن های چاپ شده از سال 1364 تا کنون پرداخت و افزود: آمار قرآن هایی که از سال 64 تا پایان سال 1392 بالغ بر 156 میلیون و 297 هزار بوده است و یقیناً 50 درصد اضافه بر این نیز به چاپ رسیده است.

حاجی شریف همچنین به ارائه آماری از قرآن های چاپ شده در چند سال اخیر پرداخت و در ادامه تصریح کرد: در سال 1390 بالغ بر شش میلیون قرآن چاپ شد، در سال 1391 نیز سه میلیون و 920 هزار جلد و در سال 1392 نیز بیش از دو میلیون 255 هزار جلد قرآن کریم به چاپ رسید.

معاون چاپ و نشر سازمان دارالقرآن الکریم اظهار کرد: آمار چاپ قرآن در سال 1391 نسبت به سال قبل از آن 43 درصد و سال 1392 نسبت به سال 1391 نیز کاهشی در همین حد داشته است.

وی افزود: سال گذشته تعداد ناشرانی که قرآن را چاپ کرده بودند 80 ناشر بود هاست و این در حالی است که 800 ناشر قرآنی دارای مجوز در کشور دارای وجود دارد، بیشترین نوبت چاپ قرآن، چاپ اسوه با 23 نوبت چاپ بوده است، پیام عدالت، کاتبان و دفتر نشر معارف اسلامی نیز در رتبه های بعد قرار داشته اند.

معاون چاپ و نشر سازمان دارالقرآن الکریم تصریح کرد: سال گذشته جمعاً 56 چاپخانه اقدام به چاپ قرآن کریم کرده اند که 30 چاپخانه از این چاپخانه ها در شهر تهران، 22 عدد در قم، 2 عدد در اصفهان و یک عدد در مشهد مقدس بوده است. بیشترین نوبت چاپ را چاپخانه بزرگ قم با 38 نوبت از آن خود کرده است.

حاجی شریف افزود: در سال گذشته 11 خوشنویس قرآن های چاپ شده را نوشته اند که 9 نفر از آنها ایرانی بوده اند و 2 نفر هم غیر ایرانی که از 9 خوشنویس ایرانی تنها 183 هزار قرآن چاپ شده است.

معاون چاپ و نشر سازمان دارالقرآن الکریم در ادامه با بیان اینکه چند درخواست از ناشران دارد، خاطرنشان کرد: اولین درخواست این است که همه ناشران به تعهد نامه هایی که وجود دارد عمل کنند، در چاپ قرآن کریم سعی داشته باشند کیفیت را مبنای اصلی کار قرار دهند.

وی با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع)، افزود: حضرت امام صادق(ع) در یکی از احادیث که در جلد چهار اصول کافی صفحه 430 آمده است، فرموده اند «خوش ندارم قرآن کریم جز با مرکب مشکی نوشته شود»، بنابراین در این مورد هم باید توجه شود.

در ادامه این نشست عبدالعظیم فریدون مدیر انتشارات محراب قلم، در سخنان کوتاهی به بحث در مورد فعالیت های صورت گرفته در زمینه کودکان و نوجوانان پرداخت و گفت: بخش زیادی از مخاطبان ما کودکان و نوجوانان هستند، مسئولان مربوطه باید پاسخ دهند که در زمینه چاپ قرآن برای کودکان و نوجوانان چه کارهایی انجام داده اند.

در ادامه نیز محمدحسین محمودی، مدیر اتحادیه ناشران قرآنی اظهار کرد: توجهی به بحث یارانه ناشران قرآنی صورت نمی گیرد. این یارانه حذف شده است به این قصد که در اختیار مصرف کننده قرار بگیرد تا قدرت خرید پیدا کند، اما در زمان نمایشگاه ها با افرادی مواجه هستیم که این بن های یارانه ای را به قصد فروش و نه خرید قرآن ارائه می کنند و همیین امر نشان دهنده این موضوع است که یارانه ها به خوبی در اختیار مصرف کننده قرار نمی گیرد.

احمد کمالی نژاد، معاون توسعه کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه وظیفه این اداره صدرو مجوز است، گفت: ما نهایت سعی خود را انجام می دهیم تا این کار را در نهایت سرعت انجام دهیم.

ابراهیمی، معاون اداره کل نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در سخنانی اظهار کرد: آماری که ارائه شده است به نظر من قابل دفاع است و با کاهش همراه نبوده است و هیچ فاجعه ای رخ نداده است چرا که ذائقه ها تغییر کرده است و تکنولوژی جایگزین چاپ شده است.

وی افزود: آماری که در این نشست مطرح شد از سال 64 تا کنون 156 میلیون قرآن چاپ شده است یعنی در هر خانه ای باید چندین قرآن وجود داشته باشد، علاوه بر این باید این را نیز بپذیریم که بخشی از نیازهای چاپ به وسیله تکنولوژی بر آورده شده است.

معاون اداره کل نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان با اشاره به اینکه در حال حاضر سازمان و یا نهادی در راستای بازیافت قرآن های فرسوده فعالیت ندارد، گفت: برخی کارخانه ها آمادگی این را دارند که در مورد قرآن های فرسوده همکاری لازم را داشته باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا