گوناگون

چشم‌انداز روشن کشاورزی در سیستان و بلوچستان

مدیرکل جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با اشاره به پیشرفت مناسب و اشتغالزایی در بخش کشاورزی استان گفت: تا به امروز مشکل اصلی بخش کشاورزی نبود سرمایه‌گذار در بخش تولید بوده که به لطف توجه دولت به کشاورزی استان اخیراً سرمایه‌گذاران رغبت خوبی برای سرمایه‌گذاری در این بخش نشان داده‌اند.

«رضا نجفی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه‌ی سیستان و بلوچستان، از اشتغالزایی برای 550 نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در زمینه‌های زراعی و شیلاتی خبر داد و افزود: با توجه به اقلیم گرم و خشک استان جهاد کشاورزی اولویت خود را حمایت از طرح‌هایی که وابستگی کمتری به آب دارد نظیر پرورش دام و طیور قرار داده کمااینکه هم‌اکنون بالغ بر 80 واحد مرغداری 20 هزار قطعه‌ایی فعال در سطح استان وجود دارد که 15 واحد آن اخیراً به مرحله‌ی بهره‌برداری رسیده و هم‌اکنون حدود 25 درصد گوشت سفید استان را تأمین می‌کند.

وی اظهار امیدواری کرد که با توجه به پراکنش مناسب مرغداری‌ها و بهره‌برداری از طرح‌های جدید در آینده‌ایی نزدیک بتوان تا 63 درصد گوشت سفید مورد نیاز استان را تأمین و از صرف هزینه‌های اضافی انتقال گوشت از استان‌های دیگر جلوگیری کرد.

مدیرکل جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان همچنین از رشد مناسب تولید و ارایه‌ی تسهیلات در زمینه‌ی تولید تخم مرغ با توجه به نیاز استان خبر داد و اظهار امیدواری کرد که با بهره‌برداری از طرح‌های در دست اجرا تولید تخم‌مرغ در استان بتوان میزان تولید تخم‌مرغ را از 450 تن به 13500 تن در سال رساند.

نجفی اظهار کرد: خوشبختانه با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و حمایت‌های دولت، 1.5میلیون تن افزایش تولید محصولات زراعی نسبت به سال 92 در استان داشتیم.

وی ضمن اینکه دو مصوبه‌ی اخیر سفر ریاست جمهوری به استان را در نوع خود بی‌نظیر دانست به تبیین طرح‌های مذکور پرداخت و اعلام کرد: تجهیز 100 هزار هکتار از مزارع جنوب استان به سیستم آبیاری تحت فشار طرحی 5 ساله بوده و 1000 میلیارد تومان اعتبار به آن تخصیص یافته و با حمایت 85 درصدی و بلاعوض دولت در اختیار بهره‌ور قرار گرفته و هم‌اکنون در مرحله‌ی مطالعه و طراحی برای 9000 هکتار از اراضی کشاورزی در دستور کار قرار گرفته و تا به حال برای 4000 هکتار آن انجام شده است.

مدیرکل جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان همچنین در خصوص اجرای طرح 46 هزار هکتاری لوله‌کشی آّب به مزارع کشاورزی دشت 130 هزار هکتاری سیستان خبر داد.

نجفی در خصوص منابع مالی اجرای طرح به بودجه‌ی 500 میلیون دلاری مصوب در تاریخ 16 مردادماه از محل صندوق توسعه‌ی ملی اشاره کرد که از طرف دولت کاملاً تامین شده و قرار بر بازپرداخت آن پس از 6 سال و طی 8 قسط توسط خود دولت است این در حالی است که عملیات اجرایی این طرح با همکاری دیگر ارگان به جهاد کشاورزی واگذار شده و زمان در نظر گرفته شده برای آماده‌سازی و اجرای کامل این طرح تا مرحله‌ی بهره‌برداری 3 سال است.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان ادامه داد: این طرح آبرسانی آب را برای استفاده 50 هزار بهره‌بردار از دو ایستگاه پمپاژ چاه نیمه اول و چاه نیمه چهارم تأمین می‌شود.

نجفی هم‌چنین از تأسیس کارخانه ی تولید لوله ی GPR با توجه به هزینه‌ی سنگین تأمین لوله‌های مورد نیاز پروژه از استان‌های دیگر در منطقه‌ی سیستان خبر داد.

وی ضمن معرفی این طرح بعنوان بزرگترین طرح انتقال آب بوسیله لوله در بخش کشاورزی در سطح خاورمیانه متولی اصلی اجرا و بهره‌برداری این طرح را جهاد کشاورزی معرفی کرد.

مدیرکل جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با اشاره به ناپایداری شرایط جوی در شمال استان افزود: با اجرای این طرح حتی در بدترین شرایط جوی 50 هزار هکتار سطح زیرکشت را در شمال استان داریم.

نجفی درخصوص خرید گندم کشاورزان خاطرنشان کرد: خرید بالغ بر450هزار تن گندم تا به امروز انجام شده و کار خرید گندم از کشاورزان هم‌چنان ادامه دارد و نسبت به پارسال، 280 درصد رشد داشته است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا