گوناگون

چهار نهضت بزرگی که به رهبری روحانیت در ایران به وجود آمد/ برجستگی های قیام 15 خرداد

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید احمد میرعمادی ظهر پنج شنبه در مراسم گرامیداشت سالروز قیام خونین 15 خرداد گفت: یکی از قیام هایی که در طول تاریخ ملت ایران همواره از آن به عظمت و بزرگی یاد می کنند قیام 15 خرداد سال 1342 است.

وی افزود: قیام 15خرداد نقطه عطفی در تاریخ مبارزات سیاسی ملت ایران و این قیام همچنین نقطه آغاز یک حرکت بسیار بزرگ دینی و اسلامی در ایران اسلامی بوده است.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد تصریح کرد: طبیعی است که قیامی به این عظمت و بزرگی نیازمند تجزیه و تحلیل بوده و آثار و برکات آن بایستی بررسی شود.

چهار نهضت بزرگی که به رهبری علما و روحانیت به وجود آمد

حجت الاسلام میرعمادی در این جلسه قیام هایی که در یک قرن اخیر و به رهبری روحانیت به وجود آمده است را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد و گفت: اگر تاریخ 100 سال اخیر ایران اسلامی را ملاحظه کنیم می بینیم که چهار نهضت بزرگ به رهبری علما و روحانیت به وجود آمده که هر کدام از این چهار نهضت ویژگی ها و برجستگی هایی دارند که همه آن ها برای امروز جامعه اسلامی ما درس و عبرت بوده و مایه الگوبرداری هستند.

وی افزود: اولین نهضتی که در 100 سال گذشته درایران به وجود آمد نهضت تنباکو در سال 1285 بود که در زمان ناصرالدین شاه اتفاق افتاد.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد ادامه داد: ناصرالدین شاه در سفر سومی که به غرب داشت هزینه های زیادی کرد و برای تامین هزینه این سفر و همچنین اداره امور مملکت دچار مشکل شد و بدین ترتیب انحصار توتون و تنباکو را در اختیار یک کمپانی انگلیسی قرار داد که مطابق این قرارداد انگلیسی ها به مدت 50 سال امتیاز تنباکو را در اختیار می گرفتند.

وی تصریح کرد: قرارداد انحصار توتون و تنباکو با عکس العمل شدید علما مواجه شد و سید جمال الدین اسدآبادی و شیخ محمد تقی نجفی از جمله کسانی بودند که مقابل این قرارداد ایستادند چرا که اعتقاد داشتند مطابق عقد این قرارداد نه تنها امتیاز توتون و تنباکو بلکه استقلال سیاسی ایران نیز از دست می رفت.

حجت الاسلام میرعمادی یادآور شد: به دنبال اجرای این قرارداد حدود 200 هزار نفر از انگلیسی ها وارد ایران شدند و بی بندوباری های زیادی را در کشور به راه انداختند که این موضوع خشم علما را برانگیخت و عده ای از آن ها تصمیم گرفتند به نجف اشرف و نزد میرزا محمد حسن شیرازی بروند.

وی افزود: میرزای شیرازی با شنیدن این خبر تنها در نیم سطر فتوای خود را صادر کردند و بیان داشتند استعمال توتون و تنباکو در حکم محاربه با امام زمان است.

اثرات نهضت تنباکو

حجت الاسلام میرعمادی در ادامه گفت: صدور این فتوا همانا و فلج شدن پادشاهان قاجار همانا، چرا که تمام مردم ایران با اطلاع از صدور این فتوا تمام قلیان ها را شکستند و توتون و تنباکوهای موجود را آتش زدند و مخالفت خود را به طور صریح از دربار ناصرالدین شاه نشان دادند.

وی عنوان کرد: به دنبال این حرکت عظیم مردم ناصرالدین شاه متوجه شد که یک حرکت علیه رژیم و با رهبری روحانیت در حال وقوع است و سرانجام مجبور شد قرارداد انحصار توتون و تنباکو را لغو کند.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد از قیام تنباکو به عنوان قیام بزرگی یاد کرد و به بیان برخی از اثرات این قیام پرداخت و اظهار داشت: اولین اثری که این قیام به همراه داشت این بود که قدرت علما و نفوذ روحانیت در جامعه نشان داده شد و دنیا متوجه شد با فتوای یک مرجع تقلید تحول عظیمی در جامعه اسلامی اتفاق خواهد افتاد.

وی بیداری مردم را از دیگر اثرات این قیام دانست و گفت: به دنبال این قیام استعمار انگلیس عقب نشینی کرد و فهمید باید دست از سلطه بر مردم بردارد و مردم نیز متوجه شدند دوران سلطه و غلبه بیگانگان بر کشور به سر آمده است.

نهضت مشروطه دومین نهضتی که در 100 سال گذشته اتفاق افتاد

وی از نهضت مشروطه به عنوان دومین نهضتی که در 100 سال گذشته اتفاق افتاده است یاد کرد و گفت: زمینه پیدایش نهضت مشروطه رفتار ظالمانه پادشاهان قاجار و اهانت آن ها به مقدسات دینی و روحانیت بود و همچنین دخالت دولت های روس و انگلیس در امور مملکتی ایران از دیگر عوامل ظهور این نهضت بزرگ بود.

وی افزود: این عوامل زمینه ساز نهضتی با رهبری شیخ فضل الله نوری، سید محمدعلی طباطبایی، سید عبدالله بهبهانی، آخوند خراسانی و میرزا محمدحسین نائینی شد و این حرکت علما باعث شد مردم نیز به صحنه بیایند و چند خواسته خود را مطرح کنند.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد ادامه داد: خواسته های علما و مردم در نهضت مشروطه ایجاد قانون اساسی در کشور و ایجاد مجلس ملی بود و آن ها انتظار داشتند که حکومت استبدادی قاجار به حکومت مشروطه تبدیل شود.

حجت الاسلام میرعمادی یادآور شد: نتیجه تحصن علما و پشتیبانی مردم از آن ها منجر به شکل گیری مجلس شورای ملی و تدوین اولین قانون اساسی در ایران شد و حکومت استبدادی نیز به سمت مشروطه حرکت کرد.

وی به برخی از اثرات نهضت مشروطه اشاره کرد و گفت: مطابق این نهضت علما در قانون اساسی پنج مجتهد را تعیین کردند که امور مملکت زیر نظر آنها بوده تا خلاف شرعی در امور مملکتی صورت نگیرد.

حجت الاسلام میرعمادی جلوگیری از ظلم رهبران قاجار را یکی دیگر از اثرات این نهضت دانست و اظهار داشت: علیرغم این تلاش ها نهضت مشروطه شکست خورد چرا که در درون حکومت، تفکر ضد دینی نفوذ پیدا کرد و چندین جریان روشن فکر غرب گرا در حکومت وجود داشتند که توانستند اندیشه های دینی را کنار زده و تفکر جدایی دین از سیاست را مطرح کردند.

وی اختلاف و تفرقه بین علما را از دیگر عوامل شکست نهضت مشروطه دانست و خاطرنشان کرد: استعمار انگلیس سیاست تفرقه اندازی بین علما را در پیش گرفت تا جاییکه دستور اعدام شیخ فضل الله نوری توسط یکی از علمای دست نشانده حکومت صورت گرفت و با شهادت شیخ فضل الله نوری نهضت مشروطه نیز شکست خورد.

وی عنوان کرد: آنچه که مایه درس و عبرت ما از نهضت مشروطه بوده این مطلب است که نفوذ جریان ضد دینی در حکومت و تضعیف تفکر دینی و همچنین کنار زدن روحانیت باعث شکست حکومت اسلامی خواهد شد.

شکل گیری و ویژگی های نهضت ملی شدن صنعت نفت

وی در ادامه به بیان شکل گیری و ویژگی های نهضت ملی شدن صنعت نفت پرداخت و اظهار داشت: نهضت ملی شدن صنعت نفت در سال 1329 و در زمان شاه اتفاق افتاد عوامل ایجاد این نهضت سلطه گر شدن بریتانیا بر نفت ایران و همچنین تاخت و تاز آن بر ایران اسلامی بود.

حجت الاسلام میرعمادی افزود: بدنبال این حوادث آیت الله کاشانی اعلامیه ای صادر کرد و اعلام کرد که اگر نفت ایران توسط بریتانیا بلعیده شود ایرانیان دیگر استقلال نخواهند داشت و همچنین به ترویج این شعار که نفت مال ایران است و باید برای ایرانیان مصرف شود؛ پرداخت.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد در ادامه تصریح کرد: دکتر مصدق نیز از حرکت آیت الله کاشانی حمایت کرد و در مجلس مسئله ملی شدن صنعت نفت را مطرح کرد و بالاخره این قانون تصویب شد و صنعت نفت ملی شد.

وی یادآور شد: به دنبال تصویب این قانون سلطه انگلیس برچیده شد و امور نفت در اختیار مردم قرار گرفت و ایران نیز به عنوان کشوری دارای سرمایه در دنیا مطرح شد ولی انگلیس باز از حربه اختلاف بین مصدق و کاشانی استفاده کرد.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد گفت: این اختلاف به جایی رسید که آیت الله کاشانی در همین قلعه فلک الافلاک شهر خرم آباد زندانی و شکنجه شد و این امر باعث عکس العمل شدید مردم ولایت مدار خرم آباد شد.

وی عنوان کرد: نهضت ملی شدن صنعت نفت نیز به دلیل اختلاف دو تفکر دینی و ملی به شکست منتهی شد و مصدق نتوانست در برابر شیطنت های استعمار انگلیس هوشیاری به خرج دهد.

فرآیند شکل گری قیام 15 خرداد

حجت الاسلام میرعمادی از انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی به عنوان نهضت بزرگی که طی 100 سال اخیر به وقوع پیوسته است یاد کرد و گفت: در زمان شاه و از سال 1341 به بعد با فوت آیت الله بروجردی زمینه پیدایش انقلاب اسلامی شکل گرفت و علت قیام های آن دوره دیکتاتوری شخص شاه و ظلم های درباریان بود.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد به برخی دیگر از عوامل ایجاد نهضت انقلاب اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: ارائه طرح ها و لوایع پی در پی بر ضد مجلس از جمله لوایح اصول شش گانه تحت عنوان انقلاب سفید شاه و مردم که به لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی معروف بود از جمله عوامل ایجاد قیام مردم بر علیه حکومت بودند.

وی ادامه داد: این موارد خشم امام را برانگیخت و تا قبل از قیام 15 خرداد بارها سخنرانی هایی را ایراد کردند که قیام 15 خرداد نتیجه این سخنرانی ها بود.

حجت الاسلام میرعمادی یادآور شد: به دنبال لایحه کاپیتولاسیون امام خمینی(ره) طاقت نیاورده و در مدرسه فیضیه قم در 14 خرداد سال 1342 آن سخنرانی معروف خود را انجام داد و این امر موجب شد که در سحرگاه 15 خرداد امام دستگیر شود و مردم نیز در شهرهای قم و ورامین به قیام برخیزند.

حضور قدرتمندانه امام در قیام 15 خرداد از برجستگی های این قیام

وی به برجستگی های قیام 15 خرداد اشاره کرد و گفت: در قیام 15 خرداد دیگر نفت و توتون و تنباکو مطرح نبود بلکه امام برای اولین بار در این قیام اسلام را مطرح کرد و گفت اسلام در خطر است.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان حضور قدرتمندانه امام را در قیام 15 خرداد از دیگر برجستگی های این قیام برشمرد و افزود: قیام حضرت امام برخلاف سه نهضت گذشته که جنبه اصلاحی داشتند اصلاحی نبود بلکه ایشان شخص شاه را مورد حمله قرار داد و نظام شاهنشاهی را باطل اعلام کرد.

وی خاطرنشان کرد: مردمی بودن این نهضت و اینکه آن ها جز اسلام چیز دیگری نمی خواستند از دیگر ویژگی های مثبت این نهضت بود.

حجت الاسلام میرعمادی به بیان اثرات قیام 15 خرداد پرداخت و گفت: به دنبال این قیام جرقه تغییر ماهیت حکومت شاهنشاهی در دل مردم زده شد و درخواست کردند که حکومت اسلامی به وجود آید و اثر دیگر قیام 15 خرداد آشکار شدن قدرت مذهب، دین، علما و روحانیت بود و مردم با یک اشاره امام خمینی وارد صحنه شدند و انقلاب به پا کردند.

وی افزود: به دنبال انقلاب اسلامی الگویی از حکومت به دنیا معرفی شد و آن نظام جمهوری اسلامی مبتنی بر اصل ولایت فقیه بود.

اگر دین از صحنه زندگی برداشته شود دیگر نهضتی باقی نمی ماند

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد اظهار داشت: طی 35 سال گذشته توطئه ها و شیطنت های زیادی علیه انقلاب اسلامی صورت گرفت و دشمنان خیلی تلاش کردند که ضد علما و روحانیت کار کنند و هجمه های زیادی بر علما و مراجع تقلید وارد کردند اما به فضل الهی موفق نشدند که بین سران نهضت و علما و روحانیت اختلاف ایجاد کنند.

حجت الاسلام میرعمادی افزود: دشمنان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مسئله پروژه حاکمیت دوگانه را در راستای ایجاد اختلاف مطرح کردند اما با هوشیاری و بصیرت رهبری حکیمانه امام خمینی این توطئه نیز خنثی شد.

وی با بیان این مطلب که توطئه دشمنان هنوز ادامه دارد و باید بسیار مراقب توطئه آن ها بود تصریح کرد: خطر دیگری که باید مراقب آن بود و امام نیز در مورد آن هشدار داده بود این است که متوجه جریان نفوذ ضد اسلامی باشیم.

حجت الاسلام میرعمادی یادآور شد: امام هشدار داد که نباید بگذارید حکومت دست نااهلان بیفتد و اگر دین از صحنه زندگی برداشته شود دیگر نهضتی باقی نمی ماند و انقلاب اسلامی بی روح می شود.

وی افزود: انقلاب بی روح و ولایت پوچ بوده و روح انقلاب اسلامی ما ولایت است و باید همگی بدانیم همه آنچه که امروز داریم به برکت وجود خون شهدای 15 خرداد است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا