گوناگون

کارآفرینی با سرمایه اندک

81190787 5742727

به گزارش خبرنگار ایرنا،رسول انصاری که دانش آموخته کارشناسی رشته دامپروری است در سال 81 با 10 میلیون ریال سهم آورده و دریافت 700 میلیون ریال تسهیلات بانکی موفقیت های چشمگیری در تولید عسل کسب کرده است.

این کارآفرین موفق می گوید: در حال حاضر 350 کلینی زنبور عسل دارد که سالانه حداقل شش هزار کیلوگرم عسل مرغوب تولید می کند.

انصاری بهره وری مناسب از امکانات موجود، حمایت دولت در پرداخت تسهیلات بانکی و داشتن انگیزه مناسب برای تولید به جای پشت میز نشینی را مهمترین دلایل موفقیت خود بیان کرد.

وی واقعی نبودن قیمت عسل مرغوب را مهمترین مشکل زنبورداران ذکر کرد.

انصاری تنوع پوشش گیاهی ، اقلیم چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد و وجود فارغ التحصیلان پرشمار جویای کار در رشته های کشاورزی را فرصتی برای افزایش تولید عسل با کیفیت و ارزآوری در محصولات غیر نفتی بیان کرد.

وی تصریح کرد: به دلیل نبودن صنایع بسته بندی عسل و بی نام نشان بودن محصولات تولیدی بهره برداران کهگیلویه و بویراحمدی ، عسل های ناخالص که با شکر مخلوط می شود و عسل های طبیعی تقریبا با یک قیمت به فروش می رسد.

این کارآفرین قیمت واقعی یک کیلو گرم عسل مرغوب را350 هزار ریال و قیمت این محصول در بازار را 250 هزار ریال به ازای هر کیلوگرم بیان کرد.

انصاری از مسوولان خواست تا با بازاریابی مناسب ، فراهم کردن زمینه صادرات عسل به خارج از کشور و ایجاد واحدهای تولیدی بسته بندی تولیدکنندگان عسل در این استان را در تولید محصول با کیفیت ریاری کنند.

وی گفت: برخی فعالان تولید عسل به دلیل غیر واقعی بودن قیمت آن و هزینه های کوچ به مناطق سردسیری که در چهار مرحله در هر سال انجام می شوند ناچار به فروش بخشی از کلینی های خود و یا روی آوردن به عسل مصنوعی یا مخلوط با شکر هستند.

مدیرکل جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: این استان به دلیل داشتن تنوع گیاهان و تولید عسل با کیفیت توانایی تبدیل به یکی از قطب های صادرکننده عسل را دارد.

جعفرگوهرگانی افزود: کهگیلویه و بویراحمد با تولید سالانه 800 تن عسل مرغوب رتبه شانزدهم تولید این محصول در کشور را دارد.

وی به شرایط زیست گاهی وآب هوایی این استان چهارفصل برای پروروش زنبوراشاره کرد و گفت: نبود صنایع بسته بندی عسل یکی از موانع تولید و افزایش صادرات عسل در این استان است.

مدیرکل جهادکشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به مرغوبیت کیفیت عسل این استان وبه تبع آن بالا بودن قیمت این محصول بازاریابی مناسب را یکی از دغدغه های زنبورداران کهگیلویه و بویراحمد ذکر کرد.

گوهرگانی با بیان این که ریز آلاینده های هوا از عوامل کاهش تولید عسل است گفت: به دلیل کاهش محسوس آلودگی هوای کهگیلویه وبویراحمد در سال زراعی جاری میزان تولید عسل در این استان به طور چشمگیری افزایش خواهد داشت.

وی تصریح کرد: سرانه مصرف عسل در کهگیلویه و بویراحمد نیم کیلوگرم است که این آمار نشان از تولید 400 تن عسل مازاد بر مصرف مردم این استان دارد.

بیش از یک هزارو 800 زنبوردار در کهگیلویه و بویراحمد فعالیت دارند.

8143/566

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا