گوناگون

کاهش سفره‌های زیرزمینی آب در ابهر و خرم‌دره

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان زنجان، از کاهش سفره‌های زیرزمینی آب در شهرستان‌های ابهر و خرم‌دره خبرداد.

علیرضا جزءقاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه زنجان، با بیان این مطلب، افزود: با توجه به کاهش سفره‌های زیرزمینی آب در ابهر و خرم‌دره، برای همین منظور طرح آبرسانی به شهرستان‌های ابهر و خرم‌دره که جزو پروژه‌های مهرماندگار بود، به اجرا گذاشته شد، اما کمبود اعتبار در این زمینه باعث شده که روند اجرای طرح به کند پیش برود.

وی هدف از اجرای این طرح را تامین 12 میلیون مترمکعب آب‌شرب در این دو شهرستان از سد کینه‌ورس عنوان کرد و ادامه‌داد: افت سطحی آب‌های زیرزمینی و کاهش آب‌دهی چاه‌های تامین‌کننده آب در شهرستان‌های ابهر و خرم‌دره در کنار آلودگی تعدادی از چاه‌های آب موجود و احتمال گسترش آن به سایر چاه‌ها موجب شد تا نسبت به طرح آبرسانی اقدام کنیم.

جزءقاسمی با اشاره به کمبود آب و قطعی‌ها در برخی نقاط این شهرستان، از کاهش مخازن ذخیره به میزان 23 هزار مترمکعب خبرداد و یادآور شد: خاتمه مراحل آبرسانی از سد کینه‌ورس و تخصیص بخشی از آب برای جبران کمبود آب‌شرب این دو شهرستان می‌تواند در کاستن مشکلات آبرسانی تاثیرگذار باشد.

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان زنجان، تعدیل فشار آب، کاهش میزان پرت آب شبکه و نیز جلوگیری از پمپاژ آب مستقیم چاه‌ها با اجرای طرح آبرسانی به این دو شهرستان از سد راه برداشته خواهد شد.

وی با اعلام اینکه این طرح در سال 88 کلید خورد و طبق برنامه تنظیمی قرار بود پارسال به بهره‌برداری برسد، ادامه‌داد: این طرح در آن سال جزو طرح‌های مهرماندگار بود که به دلیل تامین نشدن منابع مالی اجرای آن عملی نشد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان زنجان، کاهش مخازن را در قطعی آب و برق اغلب نقاط این دو شهرستان یادآور شد و گفت: طبق برنامه پیش‌بینی شده تا پایان تابستان سال آینده آب تامینی ابهر و خرم‌دره از این مرکز تامین خواهد شد.

وی درباره جزئیات عملیات اجرایی این طرح عنوان‌کرد: اکنون تصفیه‌خانه آب با ظرفیت 400 لیتر در ثانیه تنها 20 درصد پیشرفت داشته و اجرای خطوط انتقال و جمع‌آوری نیز 58 کیلومتر داری 40 درصد پیشرفت بود.

مدیرعامل آبفای استان زنجان از ساخت پنج باب مخزن به حجم 23 هزار مترمکعب خبر در این طرح خبرداد و افزود: در مجموع این طرح 25 درصد پیشرفت فیزیکی با صرف بیش از 21 میلیارد تومان اعتبار پیش رفته که برای تکمیل نیازمند 60 میلیارد تومان دیگر اعتبار است.

جزءقاسمی پرداخت مطالبات مشاوران و پیمانکاران را در ادامه روند این طرح مهم دانست و با اشاره به توقعات ایجاد شده بین مردم، افزود: به دلیل وعده‌های داده شده به عموم برای بهره‌برداری در خردادماه پارسال به عنوان پروژه مهرماندگار هنوز این طرح تکمیل نشده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا